Műfalloszból is lehet műtárgyat készíteni...

Boulevard és Brezsnyev: e fogalmak külön-külön ismertek ugyan, így, tandemben azonban csak 2006 nyarától futnak, éspedig egy alapítvány (egyúttal kortárs galéria) neveként. Földrajzilag a főváros VI. kerületében találhatók, a Király utca 46. szám alatt, s ha a környék a maga alternatív kocsmáival, galériáival, bemutatóhelyeivel valamelyest a párizsi Montmartre-ra emlékeztet, akkor a boulevard/bulvár elnevezés sem túlzó az egykori Majakovszkij utcára.

2009. március 29., 15:27

De vajon a szovjetorosz poéta által csiholt retrofíling hatására bújt elő a múltból az elnevezés második eleme? Ó nem, az eset ennél prózaibb, bár eléggé meglepő. Az alapító Victora Zsolt és barátai éppen eldöntötték, hogy a rendelkezésükre álló, amúgy felettébb szerény eszközeikkel megpróbálják felkarolni azokat a fiatal művészeket, akik jó előképzettséggel és ígéretes tehetséggel indulnának neki a pályának, ám a kitörési lehetőségek vészesen hiányoznak napjainkban (ez a "napjaink" viszonylag hosszú időintervallumot jelent).

Míg a felnőttek (maguk sem idősek) töprengtek, Zsolt kisfia a háziak kutyájával játszadozott. Az ebet történetesen Brezsnyevről nevezték el gazdái - az ötlet- és névadó tehát ott futkározott a lábaiknál, csak le kellett hajolni érte.

Boldogult Leonyid Iljicsből, a Szovjetunió egykori állami és pártvezetőjéből így vált a Terézvárosban egy kultúrkezdeményezés társ-névadója. Végső soron a bozontos szemöldökű moszkvai közéleti személyiség akár büszke is lehetne, hogy konzervatív politikusból, íme, ifjú tehetségek pártfogója lett, ha átvitt értelemben is.

A kezdeményezés - amely a hivatalos bejegyzésben a Közép-európai Kortárs Társadalomművészetet Támogató Közhasznú Alapítvány nevet viseli - olyan vonzó célokat tűzött ugyanis maga elé, mint felkutatni és segíteni fiatal, pályakezdő művészeket, folyamatosan biztosítani a számukra a megjelenés lehetőségét, mégpedig kiállítások megszervezésével és internetes portálukon (www.bbgaleria.hu).

Mint a bemutatótermükkel szomszédos, és nem kevésbé extravagáns Sirály "kulturális kávézóban" munkatársunkkal beszélgetve Victora Zsolt mindehhez hozzátette: fontosnak tartják új művészeti ágak, "társadalom-művészeti megnyilatkozások" felkarolását is. (A társadalom-művészetet nem sikerült egészen pontosan definiálni, ám hogy nem esik messze az "életművészet" fogalomkörétől, az nagy valószínűséggel megállapítható.)

Vitán fölül tiszteletet érdemlő, hogy az elmúlt két és fél esztendőben mintegy 60 rendezvényük keretében közel 200 művésznek vagy művészreménységnek teremtettek lehetőséget a bemutatkozásra itthon, sőt Németországban is, köztük Verebics Ágnesnek, Király Gábornak, Szemző Zsófiának, Kokesch Ádámnak vagy éppen Daria Kosztenkónak.

A festőktől a divattervezőkig, a szobrászoktól az iparművészekig hihetetlen változatossággal bukkannak fel náluk a legkülönbözőbb műfajok képviselői. Akadnak, akik a Boulevard és Brezsnyevet egyenesen Kelet és Nyugat találkozási pontjaként értelmezik.

Fő céljuk azonban közelebb vinni a kortárs művészetet az emberekhez, minél szélesebb nyilvánosság elé tárni az alapítvány által arra érdemeseknek talált alkotók munkáit, továbbítani az azokon keresztül közvetített üzenetüket.

Victora Zsolt szerint az aktuális gazdasági nehézségek természetesen nem kedveznek a művészeteknek sem, sőt a szponzorálás - ami amúgy is nehezen csurran-cseppen - mindig itt apad el először. Márpedig az alapítványuk így is hihetetlen olcsón, gyakorlatilag önköltségi áron teremt lehetőséget, - pódiumot, kifutót, tárlatot - egy-egy bemutatkozáshoz, no de ingyen azért nem megy.

A Király utca páratlan oldalán korábban bérelt üzlethelyiségüket az épület tatarozására hivatkozva bezárták, a munkálatok során a berendezést tönkretették. Ám nem hagyták el magukat, az utca páros oldalán ütötték fel ezután a sátorfájukat, most ott rendeznek kiállításokat, akár felkérésre is.

Példa erre a jelenleg nyitva tartó ErotikART kiállítás, amelynek szervezői egy hét elején helyet és segítséget kértek az alapítványtól s ugyanezen hét végén már meg is nyitották a tárlatot, amely huszonnyolc művész - köztük olyan "nevek", mint feLugossy László - fantáziájának szárnyalásához biztosított teret. A portálüvegre kitehetnék a 18 éven felülieknek szóló karikajelzést, az elkészült munkák alapanyaga ugyanis minden esetben egy vibrátor, s a belőlük/velük alkotott kompozíciók a kreátorok képzeletgazdagságáról tanúskodnak.

A megnyitó napján Bakács Tibor Settenkedő méltatta a nem szokványos látnivalót, amelynek anyagát záráskor egyben bocsátják árverésre, 280 ezer forintos kikiáltási árral. A bevételt elosztják az ötletadók, az alkotók és az alapítvány között, az utóbbi esetében forrást teremtve újabb kezdeményezések megvalósításához.

Mert új kezdeményezésekre mindig kész a Boulevard és Brezsnyev. Még akkor is, ha esetenként hihetetlen és áttekinthetetlen bürokratikus akadályokba botlanak. A VII. kerületi önkormányzatnak javasolták például, hogy a környék üresen álló üzlethelyiségeit átmenetileg kiállítások céljára igénybe vennék, a rezsit kifizetnék, s ha valaki bérelni szeretné, ők a helyiséget 72 óra alatt kiürítenék.

Ez a recept egy magánszemély esetében fényesen bevált: egyik kiállításuk látogatójának megtetszett a terem, s ki is bérelte a tulajdonostól. A Király utcán és mellékutcáiban sétálók számára a látvány feltehetően vonzóbb lenne, mint az üresen tátongó boltoké és kirakatoké. Kezdeményezésük süket fülekre talált és gyanakvó értetlenkedésbe ütközött. Eddig. De meddig?