Kortárs képzőművészet és vonósnégyes Kismartonban

Ez már a harmadik Central Europe Revisited, ám a helyszín új: az Esterházy Palota hagyományos kiállítótermét az egyébként kissé átrendezett, s ha lehet még lélegzetelállítóbb Haydn Explosive foglalja el. A Haydn teremben pedig a jövő hét végén immár másodszor tartják meg a Nemzetközi Vonósnégyes Fesztivált.

2010. június 15., 11:44

A magyar és az osztrák törzsrésztvevőkön - avagy alapító tagokon? - kívül ezúttal bolgár és szerb kortárs művészeket hívott meg Hegyi Lóránd, a kiállítás kurátora. A két ország annyiban is eltér egymástól, hogy míg Bulgária EU-tag, Szerbia egyelőre csak vár a felvételre. Hegyi mindenképpen indokoltnak érzi a kiállítás címét, vagyis azt, hogy bizonyos fogalomkör, vagy ha úgy vesszük a Közép-Európa-meghatározás felülvizsgálatra, átértékelésre szorul. Az eltelt húsz évben megszűnt a „jogalap” a keleti és a nyugati művészet elválasztására – amit ő egyébként régen sem tartott indokoltnak. És mégis, várat magára a teljes integráció. Ezért is igényeli a térség helyzetének felül bírálatát: az innen származó képzőművészekre még mindig valamiféle csodabogárként tekintenek, holott a műveket mélyebben ismerők pontosan látják, hogy nincs igazi eltérés, a közép-európai alkotókat lényegében ugyanazok a narratívák foglalkoztatják, mint a világ más tájain élő társaikat.

Egyebek között ezt hivatott kifejezni a jelenlegi Central Europe III. kiállítás. A művészek témaválasztása – no és a kurátor válogatása – egyaránt jelzi, mennyire elutasítja ez a nemzedék a politikát, milyen fokon fordul más témák felé. A szabadság jellemzi ezeket a fiatalokat, minden értelemben, például az utazás szabadsága. Hiszen sokan közülük nem is szülőföldjükön élnek, alkotnak. A napi élet érdekli őket, s azt festik meg saját látásmódjukat bátran alkalmazva, cseppnyi iróniával.

Alakul a gyűjtemény

A műveket tematikusan rendezte el a kurátor, külön teremben vannak a figurális képek, egy másikban az urbánus témát ábrázolók. Élesen elválnak az újfajta intimitástól áthatottak. S érdemes figyelni, mely témát mely országból származók választják nagyobb arányban. Az is feltűnő, milyen sok a kortárs festők között a nő.

A kiállítás új termet avat. Az Esterházy Magánalapítvány képzőművészeti tevékenysége mára kinőtte a Palotát, pedig felújítások révén újabbakkal egészíti ki a látogatható részt (erről a Szervusz Ausztria rövidesen az utazás rovatban számol majd be). Ám egyre bővül a feltárt régi anyag, amelynek megismerésére a közönség igényt tart, így a kellő restaurálás után ezek a gyönyörű műkincsek el is foglalják az újonnan átadott termeket. Kis szerencsével azonban sikerült megszerezni a Haydngasse 1. szám alatti, közvetlenül szomszédos egykori kolostort, amely egy időben a kastély igazgatási központja volt, később, napjainkig iskola működött benne. Termei a megfelelő átalakítás után ideális helyszínnek bizonyulnak.

A Central Europe Revisited III. – amely november 1-ig tekinthető itt meg - nem csak a kortárs művészek alkotásainak felkutatása, tematikai rendszerezése, kiállítássá szervezése szép feladatát adta a kurátornak (ahogyan az előző kettő, a két törzsrésztvevőn kívül boszniai és szlovák, illetve cseh és horvát alkotásokat mutatott be). Hegyi Lóránd nem győzi eléggé dicsérni az Ottrubay István vezette Magánalapítvány azon döntését, hogy a nagy elődökhöz méltóan gyűjteményt épít fel a kor művészetéből. Ez a törekvés annál is örvendetesebb, mert az így összeálló anyag egyedülálló: a világ egyetlen múzeuma sem építkezik ilyen következetesen, nem válogat tematikusan rendszerezett kiállítási anyagból.

Festmények mellett zene

A Kastély egykori életformájához a zene éppúgy hozzátartozott, mint a képzőművészet, s a kései utódok ezt a hagyományt is szívesen folytatják. A hét második felében, 18-án kezdődik a

vonósnégyes fesztivál, amelynek művészeti vezetője az idén is Alja Batthány-Végh, a világhírű magyar származású salzburgi hegedűművész, kamarazenész, karmester és zenepedagógus, Végh Sándor özvegye. Évfordulós megfontolásokból Haydn mellett az egykori Csehszlovákia zeneszerzőinek műveit játsszák. A hangversenyeket az idén is neves írók vezetik be (tavaly Esterházy Péter felolvasása tette még izgalmasabbá a műsort). Az idei közreműködőket és a műsorra tűzött műveket szintén Csehország és Szlovákia adja. Jirí Grusa és Pavel Kohout a két meghívott. A program a honlapontalálható.

A háromnapos fesztivál után a zenei programok a kastély parkjába költöznek ki: június 24-én Elina Garanča, Barbara Frittoli és Marcelo Ălvarez ad dalestet. A három művész a világ vezető operaénekeseinek új nemzedékéhez tartozik.Viharos gyorsasággal hódították meg a nagy operaházakat. A koncert az Esterházy Magánalapítvány és az Opernfestspiele St. Margarethen

közös rendezvénye.
A fesztivált és a szabadtéri hangversenyt egészen szeptemberig követik a zenei matinék.
További cikkeket olvashat Ausztriáról a Szervusz Ausztriahonlapon