Kevesebb lapot olvasunk

A Magyar Terjesztésellenőrző Szövetség legfrissebb, a 2008. első negyedévi eladási adatokat összegző jelentése szerint a lapok piacvesztése tovább folytatódik. Hiába növekszik a választék, egyre kevesebben vásárolnak napilapokat, magazinokat. Csaknem valamennyi ismert újság lényeges példányszámveszteséget szenvedett el az előző év hasonló időszakához viszonyítva.

2008. május 7., 15:37

Tovább folytatódott az évek óta tartó csökkenési trend, amely nem csupán hazánkra, hanem az egész fejlett világra jellemző. A folyamat még a kilencvenes évek második felében kezdődött. Okaként nyugati szakértők az életmód változását, a médiafogyasztási szokások átalakulását, az internet megjelenését jelölték meg. Mindez elsősorban a fiatal nemzedéknél éreztette hatását, és mára már egész korosztály nőtt fel úgy, hogy nem szokott rá a lapolvasásra. Az olvasótábor mindenhol gyorsan öregszik, ami egyrészt az aktív életkor növekedésével, másrészt és főleg a fiatalok kiesésével magyarázható. Mindez hatással van a reklámozók magatartására is: az újsághirdetések száma csökken, ezáltal a kiadók anyagi helyzete gyengül. Az Egyesült Államokban csak tavaly tíz százalékkal csökkent a lapok hirdetési bevétele.

Hazánkban hasonló méretű visszaesésről nincs szó, a Reklámszövetség adatai szerint a sajtó reklámbevételei 2007-ben reálértékben stagnáltak. Az évek óta tartó példányszám csökkenés így is érezteti hatását: a lapok aránya a teljes hazai hirdetési költésben folyamatosan csökken. Nálunk a gazdasági gondok is nehezítik a helyzetet, a lakossági reálkereset csökkenése az újságvásárlásra is kihat. Az idei első negyedéves eladási adatok azért is érdekesek, mert már a második évben mutatnak jelentős visszaesést. A 2007-es adatokat a kiadók még az előfizetéses terjesztési rendszer átszervezésének problémáival, a rossz terjesztéssel próbálták indokolni, de mára már világossá vált, máshol kell keresni a gondokat. Az új előfizetéses hálózat átmeneti minőségi problémái már 2007 második félévére nagyrészt megoldódtak, idénre pedig a panaszok száma jóval a két évvel ezelőtti szint alá esett. A kiadóknak tehát szembe kell nézniük a keserű valósággal: az olvasók száma nem azért csökken, mert nem jutnak hozzá a lapokhoz. A valós okok a korábban említett, a médiafogyasztói szokásokban végbemenő drasztikus változásokban rejlenek. A nagy kihívás számukra az, milyen új, kreatív megoldásokkal tudják ezt a trendet megállítani vagy legalábbis lassítani.

Ami az első negyedév konkrét adatait illeti, a legnépszerűbb bulvárlap, a Blikk eladása a három évvel korábbi negyedmillió helyett idén már csak mintegy 210 ezer volt. A közéleti lapok közül a Népszabadság példányszáma egy év alatt 137 ezerről 116 ezerre csökkent, a Magyar Nemzet hasonló arányú csökkenéssel most 60 ezernél, a Népszava kisebb veszteséggel 20 ezernél tart. A napilapok közül az egyetlen igazi nyertes a Bors, amely 76-ról 83 ezerre növelte eladását. A magazinoknál szintén általános a csökkenés: a nagy példányszámú kiadványoknál többezres nagyságrendű.