Keresd a nőt!
A szépség és a reklám – ez a címe a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum új időszaki tárlatának. Egyik új időszaki tárlatának, hogy pontosabbak legyünk, mert a helyiek olyan svungban vannak, hogy a folyton gazdagodó állandó kiállítás mellett folyton újabb és újabb időszaki tárlatokon törik a fejüket (hogy az egyéb programokról, ismeretterjesztő és színházi előadásokról, foglalkozásokról, sétákról és a többiről ne is beszéljünk), kihasználnak minden talpalatnyi helyet – mi mást tehetnének szegények, jószerivel csak talpalatnyi helyeik vannak –; az itt bemutatandó tárlat mellett mostanában például egy Vidámpark-történeti kiállítás és egy hordófotótárlat is gazdagítja a múzeum tereit.
A női divat huszadik századi változásait – a századfordulótól a világháborúig – követi nyomon az újonnan birtokba vett tetőtérszinti kiállítótérben nyílott kiállítás. (Nem épp most nyílt, hanem nemrégiben: egy emlékezetesen szép Tabán-kiállítással debütált eredetileg. Annak idején magunk is írtunk róla dicsérőleg.) A tervezők maximálisan figyelembe vették a térbeni és gyűjteménybeli lehetőségeket (ha szabad stílben maradva kifejezni magunkat: azzal főztek, amijük van), az ablakmélyedések keretezte teret szépen felosztották évtizedenként (tízes évek, húszas évek, harmincas évek, negyvenes évek), a szemben lévő oldalt pedig részekre bontva adtak a vizualitásnak. (Hajdani filmhíradórészletek egyfelől, kreatív sarok másfelől.) Az egyes évtizedeket egy magyarázó tábla vezeti be (sok figyelemre méltó megjegyzéssel, a divat változásainak társadalomtörténeti magyarázataival), aztán jönnek a korabeli reklámok meg fényképek, apró tárgyak (ruhadarabok például), és már el is szaladt velünk egy évtized.
Hogy a huszadik század nem igazán volt a nők évszázada – minden részeredmény dacára –, azért az kiderül ebből az elegánsan visszafogott tárlatból is. Igaz, a férfiaké se.
Talán majd a következő az lesz.
Jolsvai András