Hurokország

Első könyve a privatizáció történetét dolgozta fel, s mára gazdasági stúdiumok tananyaga. Írt olyan regényt is, amely bizonyította: a szélhámosság metódusai már a Monarchiában is hasonlóak voltak, miközben annak „stílusa” korunkban erős hanyatlást mutat. Bemutatta a legelesettebbek világát is, amely művéből a fővárosi Katona József Színházban készült színpadi változat. Legújabb munkája, a Hurok most jelent meg a Kalligram Kiadónál. A történet a jelen egész honi társadalmát végigszántja. SZTANKAY ÁDÁM interjúja.

2014. április 25., 21:14

- A Hurok alcíme: Pénzmagyar. Kornis Mihály Körmagyar című színdarabjára utal, amely a szexualitáson keresztül térképezi fel a társadalom különféle rétegeit. A Hurokban a pénz okán csapnak át mindenen a zsigerből induló hullámok.

– Kornis Mihálynak az 1980-as években írt darabjához Arthur Schnitzler Körtánc című műve szolgált alapul, amely a múlt század elejéről való. A szexus mindkét korszakban alkalmas apropó volt, hogy annak kapcsán mutassák be a társadalom különféle szegmenseit. A nemiség az én könyvemben is szerepet kap. De a jelen viszonyait meghatározó alávetettség, agresszió gyökerei máshová futnak. Az emberek ma szinte kizárólag anyagi potenciál alapján fogadják el maguk felett állónak a másikat. A „gyengébb” ráadásul az alázatig meghunyászkodik – és ezt várja el a még erőtlenebbtől. Az életstratégiákból kiveszett a késztetés az egészséges lázadásra. Ahogyan az összefogás képessége is elkopott.

– A Hurok egybefutó történetei riportfüzérek sarkosságával sorjáznak. Szereplői közül még a legelesettebb sem szerethető karakter. Erős düh lehet önben.

– Hrabal, egyik kedvenc szerzőm rendszerint empátiával mutatja meg a hétköznapok szerencsétlenkedő figuráit. Némileg fel is mentve őket: történeteiben mindig jelen van a diktatúra valamely korszaka, amely zsibbasztja a szellemet, korlátja a szabad gondolatnak. Sokáig azonosultam a hrabali világlátással, de már nem megy. Már nem mondhatjuk: Kádár vagy a szovjet hatalom tartja sakkban a jobb sorsra érdemes tömeget. Hiszen az már évtizede besoroltatott a világ jobbik feléhez. Mégis mit tesz? Más irányba mozdul.

– Valójában a jelen hatalom masírozik az élen.

– A társadalom jelentős része alattvalói attitűddel követi. Történelmünk során született a mondás: akié a birtok, azé a vallás. A magyar paraszt pár évszázada adott esetben a török kaftánját csókolgatta. Hagyományosan abban látjuk a biztonságot, ha aprócska tagjai lehetünk egy paternalista közösségnek, államnak.

– Uniós tagságunk szerencsés baleset következménye volna?

– Lehet, hogy ez ügyben erősebbek voltak nálunk a külső körülmények. Ha másként lenne, a Jobbik sem ért volna el húszszázalékos eredményt a választáson.

– Kötter Tamás, a jelenkor ugyancsak rendszerkritikus művének, a Rablóhalaknak szerzője nyilatkozta a 168 Órának: a kortárs szerzők úgy tükrözik a magyar valóságot, hogy abban van egy vakfolt. Nem látszik az a társadalmi réteg vagy osztály, amely villámmódon lett a rendszerváltás első győztes nemzedéke. Azok a mai kora negyvenesek, akik számára a materiális értékeken kívül nincs más eszmény. A Hurokból azonban úgy tűnhet: ez a világlátás mindig is jelen volt a magyar társadalomban.

– Nem gondolom, hogy ez a mentalitás csak egy bizonyos generációhoz köthető. Egyes pozíciók birtokosait bármely korosztály tagjaként is gyakorta jellemzi a bizonyos erőterekhez csatlakozás igyekezete. A teljes morális alávetettség vállalása. Lehet huszon- vagy akár hetvenéves is. Különben nem vitázom Kötter Tamással, hiszen értem, ő miként alakította ki saját véleményét. Van ugyanis egy olyan réteg is – elsősorban a jól képzett negyvenesek körében –, amely erős cinizmussal szolgálja az említett metódus működését. Egyfajta technokrataként, pénzügyi, jogi, műszaki ismereteivel. Látok közöttük jogászokat, közgazdászokat, politológusokat. Természetesen ők maguk is a jelen korszak nyertesei, ám valójában nem ők az igazi gazdagok. Csupán bakot tartanak azoknak, akiket sokszálú politikai kötődéseik is segítenek a komoly vagyonok felhalmozásában.

– Ezzel együtt a Kádár-rendszerben még tapasztalni lehetett: a politika potentátjai önmaguk hitelesítése végett is keresték a kapcsolatot a kultúrértelmiséggel. Olykor darabos pártemberek is próbáltak „kacérkodni” a művészekkel, a társadalomtudományok meghatározó gondolkodóival. Ez a hagyomány nemigen öröklődött.

– A Kádár-korszak sajátos viszonyai között még fontos volt, hogy az értelmiség kikerüljön a rendszer kirakatába. A rendszerváltást követő első parlamentben is sok volt az értelmiségi. De az általuk megfogalmazott ígéretek – melyek a nyugatosodás irányába ösztönözték volna az országot – lassan szertefoszlottak. Feloldódtak a mindent kilúgozó és mélyebben gyökeredző demagógiákban. Ezzel már nem tud mit kezdeni az értelmiség, amely nem is lesz többé fontos a politikának. Hiszen már „papírunk” van róla, hogy európai ország vagyunk. Anélkül hogy bármennyire pozicionálni kéne a hagyományaink értelmében leginkább csak kotnyeleskedő értelmiséget. Az ő mormogásaikkal mifelénk egyik oldal sem tud szavazatokat maximálni.

– A méltányosság jegyében: a politikai paletta baloldaláról azért hallani olykor olyan megjegyzéseket, miszerint mégiscsak szükség lenne valamiféle együttműködésre a politikától megcsömörlött értelmiséggel.

– Bennük még van némi lelkiismeret-furdalás a múltjuk miatt. Vagy inkább némi múlékony szégyenlősség. A jobboldalon ennyiről sincs szó.

– Egyes vélekedések szerint sajátos viszonyaink alapja voltaképpen a társadalmat összességében jellemző múlhatatlan infantilizmus.

– Kedves, eufemisztikus és persze elfogadhatatlan megközelítés. Hiszen megint csak okot adhatna a felmentésre a mindent átszövő haszonelvűség kapcsán.

– Konkrét figurák után mintázta a Hurokban ábrázolt politikai, gazdasági potentátok karaktereit?

– Nem, de jelen világunkról az is sokat elárul, ki miként vélekedett róluk. Jobboldali ismerőseim azt mondták: a történet karakterei pont olyanok, mint a szocik vagy a tegnapi kisgazdák. Baloldali társaságban úgy találták: egy az egyben a jelen hatalom figuráira hajaznak. Írói szempontból ez bizonyos elégtétel. Másfelől nem csillapítja az indulataimat.

– Mit tehet ma, aki rosszul tűri, ha hurokba kerül?

– Gyakran jut eszembe Voltaire Candide-ja. Pangloss mester azt sulykolja: ez a világ a létező világok legjobbika. Candide-nak erős kétségei vannak ez ügyben. Mégsem adja fel az optimizmust, ám a „hivatalos propagandától” elfordulva azt javasolja: műveljük csak kertjeinket. Vagyis húzódjunk a privát szféra legbelső tereibe. Ma is átmeneti megoldást jelenthet annak, aki ragaszkodik függetlenségéhez, szellemi szabadságához.

Tegnap 18:44

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.