Hommage á Corea

Chick Corea tényleg hiányzik: a világnak és külön Magyarországnak is. Nehéz úgy dzsesszkoncertekről írni, hogy a neve ne kerüljön elő időről időre hivatkozási alapként, nagyon sokan az ő köpönyegéből bújtak elő.

2022. március 19., 19:36

Szerző:

Corea szinte minden megmozdulása dzsessztörténeti volt: a dzsesszzenészek közül ő kapta a legtöbb Grammy-díjat; még idén, halála után is van négy(!) jelölése az áprilisi díjkiosztóra, a dzsessz szinte minden területén és még azon túl is otthonosan mozgott. Utolsó hónapjaiban, a tomboló járvány közepén naponta közvetített otthonról online szóló koncerteket, workshopokat tartva, és bemutatta, hogyan gyakorol, hogyan nyúl művekhez, mindezt lazán, könnyedén, a nézőkkel kommunikálva.

Utoljára három éve járt visszatérő vendégként Budapesten az Acoustic Banddel. Arra viszont nem számítottunk, hogy a Müpa felkérésére az intézmény 15. születésnapjára ír egy Concertót, és Keith Jarretthez hasonlóan – aki utolsó lemezeként az itt rögzített koncertjét jelentette meg – ő is a dzsessztörténet részévé teszi Magyarországot. A művet ő már nem tudta bemutatni, de John Patitucci és Dave Weckl, az Acoustic Trio tagjai eljöttek és az ünnepélyesre sikerült koncert második felében Corea három mentorált zongoristájával együtt bemutatták a trióra írt háromtételes Concertót. Az első koncertfélben azonban sztenderdeket, köztük Corea klasszikussá vált számait játszották. Bár volt jegyem, miután kiderült, hogy élőben közvetítik a koncertet, otthon maradtam, és a sokkamerás, hifi hangon megszólaló adásban nem is kellett csalódni. Fantasztikus volt közelről, több oldalról látni, milyen finomsággal, tanármódon játszik hangszerén a két géniusz, és bevallom, sok minden meg is változott bennem velük kapcsolatban. Wecklt egy tekerős, technokrata fúziós dobosnak tartottam, most azonban kidomborodott, hogy nem csupán egy dobos ő, hanem nagyszerű, érző zenész, aki íveket játszik és képes a ritmikai kíséreten túllépve az adott témákhoz csatlakozni, imitálva játszani és egyszerre gőzerővel húzni társait. Patitucci a sokhúros basszusgitárok földi helytartója, ám egy ideje már a hagyományos bőgőt részesíti előnyben. Meglepő módon az eljátszott számokat sokszor az ő szólisztikus játékára hegyezték ki. Az On the Green Dolphin Streettel és Beka Gochiashvilivel kezdtek. Vele elhangzott még egy Coltrane-darab, majd jött Szabó Dániel. A Monk’s Mood nem igazán az ő száma, nem sikerült elkapnia Thelonious Monk karakterét, ami valószínűleg a dzsesszzongoristák egyik legnagyobb kihívása. Corea Humpty Dumptyjában azonban nagyon élt, a közvetítésben jól érzékelhető volt az a technikai fölény, ahogy a futamokat nem feltétlenül kötve, hanem a hangokat elválasztva, de teljes értéken, pregnánsan kijátssza. A szünet előtti utolsó két Corea-szerzeményt Gadi Lehavival abszolválták Patitucciék, és már ezekben a szerzeményekben kiderült, milyen széles volt Corea merítési közege.

A dzsessz és a concerto szavak nem sok jót sejtetnek egy mondatba szőve, és hát a Concerto for Trio nem is lett egy kivételes mű. Coreának nem sikerült a sokféleséget egységgé kovácsolnia, a három tétel nem következik egymásból. Inkább dzsesszt hallunk, mint nem dzsesszt, a legérdekesebb tétel a III., amelynek bartóki hatásokat hordozó zongoraszólamát Szabó Dániel játssza. Szabó kifejezetten Bartók-expert, különös tekintettel Bartók és a dzsessz viszonyára, a mű ezen része megkapóan személyre szabott volt, talán az est legjobb pillanatait köszönhetjük neki. A ráadásban a három billentyűs együtt játszotta – más-más hangszereken – Corea legnagyobb slágerét, az elmaradhatatlan Spaint. Az ünnep nagyobb volt, mint amennyire jó volt a koncert. đĐ

(Chick Corea: Concerto for Trio, Müpa, március 14.)

Tegnap 17:13

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze - jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

Minden évben április 16-án tisztelgünk a holokauszt magyarországi áldozatinak emléke előtt. A nap arra emlékeztet, hogy 1944-ben április 16-án kezdték meg az első gettók és gyűjtőtáborok felállítását hazánkban. A holokauszt magyarországi áldozatainak emléknapját megelőző délutánon Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat megemlékezést tartott az Óbudai Zsinagóga falára állított emléktáblánál. 

2024. április 11., 11:02

A magyar költészet napját 1964 óta április 11-én, József Attila születésnapján ünnepeljük. Engedjék meg, hogy ezen a napon mi is tisztelegjünk a magyar líra előtt, ezúttal Nagy László csodálatos versével.