Hajsza a mélyben

2009. szeptember 12., 17:37

Metro eltérítve. (Persze a Goldwin meg a Mayer is. Oroszlánostul. Más bőg a moziban. Lásd alább!) Az eltérített metró New York-i hajszás történetéből – hogy közelebb jöjjünk témánkhoz – végül Washington kerül ki győztesen. A Denzel keresztnevű fekete bőrű sztár, aki megmenti a várost. Meg a filmet.

Amely különben remake, azaz újraszabott. Efféle feltámasztásokat akkor érdemes csinálni, ha már változott annyit a világ, hogy az új körülmények indokolttá teszik a sztori újrafogalmazását. Az eredeti, 1974-es filmhez képest persze sok minden más: működik a világháló, a tévé egyenes adásban közvetít az internetről, a kütyük kelepelnek, az automaták sürgölődnek, elámulunk: mit tudunk ma már. S mit nem.

A történet sablonos. Néhány gazember elfoglalja a metrót, és tízmilliót kér az utasok életéért cserébe. (Főszerepben John Travolta.) Illetékesek kicsit haboznak. Két lövés után fizetnének. Az óra ketyeg, a banditák banditáskodnak, a polgármester mesterkedik.

Mindenesetre jegyezzük meg: kellemetlen film. Azon félreértések sorozatába tartozik, ahol a rendező (Tony Scott) leginkább azt ambicionálja, hogy a gyors vágások miatt megemlegessük. Ezekkel kápráztat. Valamint a művészi erőt hangerővel próbálja helyettesíteni. Bizonyos filmek úgy vonítanak, csattognak, repesztenek, dübörögnek, rikoltoznak, zajlanak sztereó dolbyban, hogy arra kell gondolnom: a fülorvosok nemzetközi szövetsége és a hallásjavító készülékek forgalmazói szponzorálják a fortissimókat. Balázs Béla írta, hogy a hangosfilm feltalálása után minden elkezdett beszélni, szólni, hörögni, fütyülni. Aztán az új játék a maga helyére került. Nem tanulunk hát soha?

Tegyük hozzá: a filmszínházakban teli szájjal vetített reklámfilmek hangereje is kontraproduktív. Elriasztó. Ha akad oly eszetlen forgalmazó, akinek az a célja, hogy kiűzze a moziból a nézőket, akkor csak így tovább! Följebb azt a potmétert, hadd szóljon, amíg meg nem süketül mindenki! (Szebb jövőt!)

És a következő remake-hez keressenek némafilmet!

Történelmi időutazásra hívjuk mindazokat, akik hisznek a zene világformáló erejében. Augusztus 21-én, Budapesten a Budai Vár – Szentháromság térnél olyan este bontakozik ki, ahol nem márványból vagy bronzból, hanem hangjegyekből és érzelmekből épül emlékmű. Egy este, ahol a múlt emlékei és a jelen dallamai egyetlen lélegzetbe olvadnak össze, és minden hang, minden akkord a szabadság iránti örök, olthatatlan vágyat zengi – egyszerre emlékezve és a jövőbe mutatva, ahol a zene válik a közös üggyé. Egy teljes zenei életpálya emelkedik diadalívként a közönség elé. A világhírű zeneszerző, szövegíró, producer és előadóművész, Leslie Mandoki visszatér Budapestre legendás formációjával, a Mandoki Soulmates-szel, hogy közösen írják tovább a szabadság zenéjének történetét. Az est méltó jelmondata: 50 év szabadságvágy, mely Leslie életútjának hitvallása.