Galériák találkozója Bécsben, hatodszor

Május második hétvégéje most már hagyományosan a kortárs művészeti vásáré. Az idén hatodszor rendezik meg Bécs Vásárvárosában a kortárs művészeti vásárt, sokféle izgalmas kísérő programmal. Aki pedig nem éri be a kortárs művészettel, azt a Vásárvárosból a város közepébe röpíti a metró, a Szépművészeti Múzeum közelébe, ahol megtekintheti a hamarjában tető alá hozott Frans Francken tárlatot.

2010. április 29., 10:19

A

Viennafairsúlypontja Közép-Kelet-Európa, ez az a terület, amellyel a bécsi művészeti vásár a nyugat-európai és a tengerentúli gyűjtők különleges érdeklődését magára vonja, hiszen nekik viszonylag kevés a lehetőségük a régióban jelentkező fiatal tehetségek megismerésére. A tavalyinál valamivel kisebb a magyar részvétel, öt galéria mutatkozik be, illetve ad számot arról, mi történt vele az elmúlt évben. Közülük három ugyanis – az ACB Kortárs Művészeti Galéria, az Inda Galéria és a Viltin Galéria - már törzsvendégnek számít itt. Összesen 110 galéria képviselteti magát az idén, a kísérő programba pedig most először vettek be filmvetítéseket is. Bevált, így lesz az idén is fiatalok számára szervezett múzeumi vezetés, és most is különleges tematikájú konferenciákkal teszik változatosabbá azokat a napokat, amelyeket az érdeklődők a vásár idején Bécsben töltenek.



Az idén a Bécsi Gazdasági Kamara ajánlott díjat a legjobb feltörekvő galériának. Neves zsűri választ, elnöke Edelbert Köb, a bécsi Modern Művészetek Múzeuma (MUMOK) idén távozó igazgatója.
A Viennafair teljes programja a honlapon olvasható

www.viennafair.at

Érdekes története van a Szépművészeti Múzeumban április végétől június 27-ig megtekinthető Francken-kiállításnak. Április közepén a Dorotheumban a régi mesterek aukcióján szenzációs áron kelt el az ifjabb Frans Francken „Az ember, akinek választania kell erények és a bűnök között” című képe. A 17. századi németalföldi alkotó fatáblára festett, sokalakos allegorikus olajfestményétől egy németországi magángyűjtő vált meg, s új tulajdonosa a szerénynek mondható 400 ezer eurós kikiáltási ár helyett több mint hétmillióért vásárolta meg. Ez rekord: Közép-Európában ilyen áron még nem cserélt kép gazdát. Az ügylet Ausztriában nagy figyelmet keltett, olyannyira, hogy a Die Presse hosszú cikkben elemezte, valójában mit is ábrázol a különös, moralizáló című festmény.

A Szépművészeti Múzeum a hirtelen támadt Francken-kultuszt kihasználva saját gyűjteményéből, illetve raktárából hamarjában elővett öt képet. Az egyik kisebb különteremben szervezett kiállítás nem titkolt célja, hogy felhívja a figyelmet Rubens e kortársára, akinek azonban láthatóan nem volt szándéka semmiféle utánzás, s emiatt stílusa igencsak eredeti. A képek mindegyike hosszas tanulmányozást igényel. Az érdeklődés nagy, már csak azért is, mert sokakat izgat, miért nyúlt a régi mesterekre szakosodott londoni műkereskedő a Dorotheum árverésén ilyen mélyen a pénztárcájába.

További cikkeket olvashat Ausztriáról a

Szervusz Ausztriahonlapon