Fölösleges emberek

Egy öreg melós, aki a szocializmust siratja. Egy vendég, aki Amerikából jön megköszönni, hogy az öreg 1957-ben megmentette. A mama, aki a panellakásban már csak faltól falig lát. A lány, aki csupán pénzt akar. Négy szemétre dobott ember. Mindegyiküknek igazsága van, és egyiküknek sem lehet igaza. A Kvartett című komédiát a múlt héten mutatták be a Pesti Színházban. A szerzővel beszélgetünk.

2014. október 20., 18:08

– Egy ismerősöm szerint a Kvartett igazi Kádár-kor-sirató darab, és nagyon különös, hogy a nézőtéren jelen levő ballib értelmiség beleérző csönddel reagál az elmúlt rendszer tisztakezű munkásának drámai monológjaira. Lelkiismeret-furdalása lenne vele szemben?

– Eszem ágába sincs őt vagy a korszakot elsiratni, de olyan szerepet sem szeretnék írni, amelyik nem hiteles, tehát eljátszhatatlan. Ez a szereplőm ávós volt, és fiatalon még azokat az öreg szakikat is feljelentgette, akikre utóbb mint erkölcsi tekintélyekre hivatkozik. A nézőket az érinthette meg – erre következtetek a csöndekből –, hogy a szereplőim, mind a négyen, mennyire nem tudnak kitörni a gondolkodásuk merevségéből. Komédiának szántam a darabot, és a nézők nevettek is. Szeretem, ha a nézők a nevetés és a sírás közötti hajszálvékony sávban sírva vigadnak.

– De ez egy 1996-os darab, amikor a Kádár-kori „elveszett munkáséden” amúgy hazug mítosza még élhetett öreg káderekben, csak nincsenek már. Miért most vették elő ezt a komédiát?

– A Vígszínház vezetése választotta, talán mert jó szerepeket láttak benne. Sok helyen játszották a pécsi ősbemutató óta, és egy magyar meg egy lengyel film is készült belőle. Még Amerikában is megértették, ahol nem volt ’56-os forradalom. A modern világ a jelek szerint bárhol hasonló sorsokat produkál. Azt tapasztalom, hogy ha elég mélyen ábrázolom a magyar karaktereket, akkor nemzetközi érvényűek lehetnek.

– Őszintén szólva azt a választ vártam, hogy csak az ávós múltat kell kivenni a munkás szerepéből, és máris előttünk áll korunk bezárkózó, kapitalistagyűlölő, ellenségkereső, mítoszokban élő kisembere.

– A nyugdíjas munkás szövegei nem túl sok módosítással akár szélsőjobbos szövegek is lehetnének. Felmerült, hogy írjam át, de nem vállalkoztam rá: húsz évvel ezelőtti állapotot rögzít a cselekmény, és ha bárhol belepiszkálok, szétesik. Az persze kellemetlen, hogy néhány, akkor túlzásnak tetsző szöveg mára valósággá vált. A nyugdíjas munkás egymillió munkanélküliről és százmilliós palotákról beszél, ez már akkor is igaz volt, de a négymillió szegény még nem. A proletár és a kispolgár közötti, lecsúszott vagy lecsúszóban lévő réteg régebben is megvolt világszerte, de mára kiszélesedett. Ennek a rétegnek a frusztrációja hozta létre kilencven éve a fasizmust, a nácizmust és a bolsevizmust. Ha az államok rosszul funkcionálnak, ha sokaknak nincs perspektívájuk, akkor óhatatlanul kialakul ez a gyűlölködő és bezárkózó gondolkodás, és ha még szítják is, széles körben terjed.

– De a mai lecsúszott kispolgár nem elvek, hanem a kemény kéz és a vezér híve, az ön által ábrázolt ember viszont az eszméihez hű. Minden másban hasonlók, de ebben nem.

– Rendet az én szereplőm is akar. A maga világában karhatalmista is volt, meg személyzetis is, de nem fogadott el lakást a Rózsadombon, mert az erkölcseivel ez nem fért össze. A puritanizmus nem tűnik el vele, annak mindig lesz jogosultsága. A francia forradalom kimondta, hogy „szabadság, egyenlőség, testvériség”. Ezek a fogalmak kizárják egymást. Vagy szabadság van, vagy egyenlőség. Az én öreg melósom egyenlőséget akar, és nincs kevésbé igaza, mint annak, aki a szabadságot áhítja. Ezek a modern társadalmak kibékíthetetlen ellentmondásai, a modern kor forradalmainak alapja. Azt látom, hogy a változásokat többnyire felülről indítják, de az indulatok ereje miatt általában túlfutnak a szándékon.

– Ezt az örök kispolgárt tényleg semmire sem tanította meg a rendszerváltás első tíz éve?

– Nem egészen kispolgár, és nincs oka megváltozni, hiszen semmivel sem tud segíteni magán. A változások kívülről szokták érni. A tehetetlenséget éli meg, attól depressziós. A Kvartettben a következő generáció is jelen van a házaspár lánya révén, aki hülyeségnek tartja a szülei hitét, és azt hiszi, hogy a pénz megoldaná a személyes problémáit. A negyedik szereplő, a vendég a pénz világában csalódott, és egy ideig az volt az illúziója, hogy Magyarország olyan, mint az idealizált emlékeiben. Mind a négyen fölösleges emberek. A társadalom nyolcvan százaléka mifelénk ki van hajítva a szemétre, a kétötöde pedig még embernek sem számít. Az én Magyarországon élő három szereplőm a társadalmi piramis alsó harmadában él. A rendszerváltás nyertesei a gúla felső harmadában tanyáznak, a valódi hatalommal rendelkezők pedig a piramis legfelső öt-tíz százalékát adják. Óriási a feszültség az ilyen struktúrájú társadalmakban, ebből igyekeztem megmutatni valamit.

– A melós mai megfelelőjében is van erkölcsi tartás, vagy ennek az elhitetését is, mint minden mást, felülről várja?

– Kollektív illúziók nélkül nehéz erkölcsileg szilárdnak lenni, de egyéni meggyőződés ma is van. Furcsa világban élünk, mert jóval fejlettebb, modernizáltabb társadalom előzte meg a mi mai állapotunkat. Az angoloknál a 17. század elején a közösségi területeket, ahol addig mindenki legeltethette a birkáit, erőszakos egyének bekerítették, a többieket kifosztva ezzel. Az a folyamat neve, hogy „bekerítés”. Nálunk a rendszerváltással megtörtént az elsődleges bekerítés, a persze csak névlegesen közösségi vagyonból magántulajdon lett. A második fázisban pedig jöttek az új lenyúlók, és kiszorították az előző bekerítőket. Ez folyik most egész Kelet-Európában.

– Ezt nevezik ma elitváltásnak.

– Az elit nem jó szó erre, az valami szellemit jelent, de ezeket az országokat szellemileg egyáltalán nem vezetik. A néhai elit be lett darálva, és nincs helyette új. Állandó vagyonváltás folyik, közben gyengül a kapitalista nemzetállam, és szűk csoportok teszik rá az egyes ágazatokra a kezüket. Akik Kelet-Európában az állam túlságos hatalmáról beszélnek, félreértik a folyamatokat. A nemzetállam fejlettebb állapot volt a maihoz képest. Most egy visszafelé fejlődő, feudalisztikus, széteső világban élünk.

– Nem sok reményt ad a nézőinek. Jiří Menzel például úgy képzeli, hogy a művész dolga reményt adni. Ön meg azt mondja: ez van, gyerekek, maximum röhöghettek egy kicsit a valóságon.

– Nem hiszen, hogy valamilyen kiutat kellene felvillantanom, különösen, ha ilyet nem is látok. Annak az ábrázolására szerződtem, ami van. Egyszer szó volt róla, hogy Menzel filmet rendez a Koccanás című darabomból. A Katona-beli előadás tetszett meg neki. Többször találkoztunk is, de kiderült, hogy nem vagyok a számára eléggé emberszerető. Nagyra becsülöm a filmjeit, de olyasfajta elérzékenyült humanista, amilyenre ő vágyik, belőlem valóban nem lesz. A gondolkodásom eléggé drámai, a konfliktusokat nem szoktam feloldani. Ennek a látásmódnak szerintem nincs köze a pesszimizmushoz. Meggyőződésem, hogy egyes alapvetően fontos intézmények és kollektív tapasztalatok a mai rossz helyzet ellenére sem múlnak el nyomtalanul, noha minden folytonosság éppen elveszni látszik. Ha megint olyan lesz a csillagok állása, intézmények, közösségek is feléledhetnek, a veszendőbe ment tapasztalatok újra értékessé válhatnak. A művészet ebben kifejezetten segíthet, mert a magunkról szerzett tudás megörökítésre és átadásra való.

Tegnap 18:44

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.