Egy életmű tanulságai

A Hap Galéria ezúttal Györgyi Dénesnek szentel elegáns életmű-kiállítást. Ahogy a Margit körúti kis galériában megszokhattuk, a tervrajzok és a fotók mellett (amelyek bemutatják az egész oeuvre-t, a népi ihletésű, Kós Károly-i kezdetektől a neobarokk középső éveken át a modernista kísérletekig) rövid, korrekt életrajzot is kapunk, aztán a megvalósult épületek listáját, és emellett levelek, fényképek, kitüntetések, diplomák és más tárgyak szövetéből felépül egy ember teljes élete.

2011. június 24., 07:39

Egy emberé, aki gazdag hagyományokkal rendelkező pesti művészcsaládba született, ahol az építészetnek is hosszú tradíciói voltak már, de aki igazán jól sáfárkodott az otthonról hozott talentummal és kulturális örökséggel: immár saját jogon lett a 20. század első felének egyik hazai sztárépítésze. Akinek keze nyomát nemcsak Budapest őrzi ma is, hanem – többek között – Kassa és Debrecen. Akinek olyan épületek tartják ébren emlékét, mint a Déri Múzeum (épp most renoválják), a zebegényi katolikus templom (nemrég újították fel) vagy a Pittsburghi Egyetem főépületének magyar terme. Aki gazdag tapasztalatait nemzedékekkel oszthatta meg tanárként és iskolaigazgatóként, aki a magyar építőművészet nemzetközi hírét is növelte, s akit korának társadalma megannyi elismerésben részesített.

S aki (bár 1961-ig élt) ’46 után eltűnt a közéletből s aztán a szakmából is. Balatonalmádiban élt, visszavonulva, a maga tervezte családi házban (ott van a ház fényképe a kiállításon, aláírása ennyi: ma MTA-üdülő – ebben a két szóban elfért egy fél évszázad története), hogy aztán a szintén általa tervezett családi kriptában nyugodjék az almádi temetőben. A hazai építészet akkoriban nem az általa képviselt úton haladt tovább, nevét, úgy tetszik, elfeledték, munkásságáról nemigen esett szó. S bár életművének újrafelfedezése megkezdődött már, most, halálának fél évszázados évfordulóján ezzel a szép kiállítással ez a folyamat talán új szakaszába érkezhet.