Csehov Csabán
A békéscsabai Jókai Színház tavasszal is „pörgősre” vette a figurát. Több más darab között szerzőjével, témájával és előadóival is kiemelkedik a Leánykérés elnevezésű összeállítás – Csehov munkáiból.
Csehovot színpadra vinni mindig izgalmas vállalkozás, novelláit dramatizálni különösképpen az, ezeket színinövendékekkel előadni pedig kifejezetten bátor lépés. Katkó Ferenc mindennek tudatában cselekedett, midőn megrendezte a Leánykérés címmel bemutatott Csehov-összeállítást.
A címadó egyfelvonásos komédiát, valamint a három novella bemutatását megelőzi egy Csehov-ismertetés. De nem szájbarágó módon, hanem szinte eljátszva Anton Pavlovics felismeréseit, életének meghatározó mozzanatait. A mindezt előadó fiatalok – a teátrum színitanodájának végzős hallgatói – nemcsak a közönség, de a maguk számára is felfedezik az orosz és a világirodalom e klasszikusának szellemi kincsestárát. Amiben, mint a játék során egyértelműen kiderül, szilárd helyet kap a humor is – ám ez amolyan „fekete” csehovi humor, amit sejtetve már a színlapon is kérdőjelet tesznek zárójelben a cím mögé. Ezt erősítik az absztrakció-szintű táncbetétek.
A Leánykérés egyfelvonásosának műfaját a szerző„tréfaként” határozta meg, bár amiről szól, az nem is olyan vicces. A házasodás fontossága és a magántulajdon szentsége vív csatát a színpadon, olykor burleszkig
nevetséges szituációk közepette. Itt tapasztalható különösen a csehovi emberábrázolás valamennyi árnyalata – elsőrangú lehetőséget biztosítva a szereplőknek a karakterek megformálásához.
Élnek is vele: Gábor Anita, Veselényi Orsolya, Széplaki Bence vagy Szabó Norbert nevét érdemes megjegyezni, személyükben és játékukban bizonyítják, hogy Csabán a hosszú évek óta működő színi iskola mind eredményesebben igazolja az oda felvett fiatalok reményeit.