Angyal a részletekben
Boszorkányos kézügyesség, ördögi praktikák az anyaggyűjtés terén (huszonhárom kép, több mint ötvenféle anyagból), a részletekben azonban mégis az angyal lakik – bármit mondjon is a vonatkozó közmondás – Kőrös Márta meseszerű diorámáiban. A háromdimenziós munkák leginkább gyerekkorunk babaházaira hajaznak. A művész meg is vallja egyhelyütt, hogy így került anno a lejtőre: gyermekeinek faragott babaházat, amely olyan pompásan sikerült, hogy a Mikulás is megirigyelte, muszáj volt hát neki is építeni egyet. Aztán pedig már nem volt megállás. Az egykori hobbiból komoly művészeti tevékenység lett, újabb és újabb művekkel, újabb és újabb kiállításokkal.
Kőrös Márta voltaképpen meséket mond folyamatosan: egykor gyermekeknek mesélt, de jó ideje már a felnőtteknek teszi. Egy elsüllyedt polgári világról mesél, egy elsüllyedt városról (a hajdani Újpestről, ha mindent tudni akarnak), ügyesen elegyítve dokumentumokat és a képzelet játékait. Az ügyesség mindenképpen kulcsszó itt – érdemes felfigyelnünk rá, mennyi remek ötlet lapul ott az anyagkezelés terén –, a könnyednek látszó képek mögött rengeteg munka rejlik. És rengeteg szeretet: erre a kettőre már hosszú távon is lehet építeni.
(Kőrös Márta Üdvözlet Újpestről című kiállítása június 11-ig látható az Ady Endre Művelődési Központban.)