Aczél-tükör

Aczél György 1917. aug. 31-én született. Csillagjegye szerint szűz volt. Kínai jegye a kígyó. Ha a nevét oroszra fordítanám, igen hírhedt névrokonáéba ütköznénk! Kortársak véleményeit és vallomásait gyűjtötte egybe Varga Ágota dokumentumfilm-rendező. BÖLCS ISTVÁN szemlézte a könyvet.

2014. április 20., 14:34

„Nagyformátumú ember volt” – mondja róla természetes szeretettel a lánya, Aczél Anna. Hogy mennyire nagy, mutatja: sokak körében állandó hivatkozási ponttá vált – pró és kontra! Ő támogatta, ő tűrte, vagy ő tiltotta, nem engedte. „Miatta nem lehettem ez meg az” – mondták a valamiben sikertelenek és megtörtek szemrehányóan. Az emigrált Krencsey Marianne szerint például „őt az kicsinálta”. Valóban, csak alig három-négy filmben szerepelhetett évente – teszi hozzá az idézethez ironikusan Aczél Anna. (Megmaradt egy impresszionisztikus kép bennem: a gyönyörű szőke színésznő gyönyörű hófehér Merci kabrioletet vezetett 1963 tavaszán a szürke Thököly úton plein airben, magam láttam a sárga villamosból.)

Ha megvolt a Lucifer, hozzá a kénköves bűzt már magától értetődően lehetett társítani. Aczélra így „ráragadt” jó néhány olyan botrány is, amiben ártatlan volt. Lányától tudjuk, hogy például A tanút, Bacsó filmjét nem ő tiltotta be, hanem Rajk Júlia tiltakozott sikerrel a forgalmazás ellen, mondván: utólag sem szabad nevetgélni a Rajk-peren! És volt, persze, jó néhány olyan ügy is, amiben Aczél fájdalmasan és vastagon benne volt: cenzúrázott, tiltott, fenyegetőzött. Sokan szerették, sokan gyűlölték.

„Tehetséges parvenü, fondorlatos zsarnok, hivatásos forradalmár, pártmunkás” – minősítette Aczélt a vele sokszorosan összeütközésbe került Konrád György. Azonban – mint más jeles alkotók – ő, az „üldözött” is elismerte: „volt minőségérzéke.” „Kellemes kalandor, nappali színész, kultúrára éhes sznob, jószívű linkóci”, de a diktatúra funkcionáriusa – toldotta meg Heller Ágnes.

Amikor 1958-ban megjelent a politikai költészet megújuló képviseletében a Tűztánc című antológia több „vonalas verssel”, Aczél állítólag azt mondta: „A Pekár Gyulánk már megvan, de az Ady Endrénk még nincs.” És ez így volt igaz.

Amint az is igaz volt: Aczélnak ifjú korában megfelelő nevelői, gyámolítói akadtak. Az árva, ambiciózus kőművessegéd/színinövendék Szerb Antaltól kérhetett a maga számára „kötelezőolvasmány-jegyzéket”. Cionista volt, majd illegális kommunista lett, de keresztapjának Radnóti Miklóst mondhatta.

1945 után legális pártmunkás, megyei titkár. 1946. július 6-án azonban bilincsben vitték el Pécsről. A három letartóztató ávós közül az egyiket Komlós Jánosnak hívták, ő a későbbi befolyásos értelmiségi: író, újságíró, kritikus, műfordító, humorista, konferanszié, dramaturg, színházigazgató stb. Aczél öt évet ült börtönben, ezután egész életében nagyothallott: a vallatások során dobhártyáját beszakították.

1956 után a hatalom számos posztján megfordult, s a kultúrpolitika számára többnyire ő szabott mértéket és határt. (Amikor hivatalosan „a művelődésügyi miniszter első helyettese” volt, a tájékozottabbak inkább úgy emlegették: ő „a művelődési miniszter első felettese”.) „Élvezte a hatalmat, de nem volt hataloméhes. A sznobizmusa miatt lehetett fontos neki”, hogy Déry, Illyés, Németh László, Szabolcsi Bence, Lukács György sorsába is beleszólhatott, és ez „a magyar elit nem volt hibátlan abban, hogy úgy érezhette: ő is hozzájuk tartozik” – állapította meg Heller Ágnes.

A közvetlen kapcsolat kegyeltjei ki is használták, hogy Aczélba beleláthattak egy gondoskodó apaképet is, a magyar feudalizmus általuk visszatérően igényelt családfőjéét, aki „eligazítja a dolgokat”. Herskó János számol be arról, hogy magas beosztású megcsalt férj kérte a politikust: beszéljen „eltévelyedett” felesége fejével. Aczél megtette, mondván: „Maga egy intelligens nő, válasszon a kettő közül.” (Mert a balkézi partner sem volt akárki...) Mondta az asszony: „Már választottam.” „Melyiket?” – lélegzett fel Aczél. „Hát mindkettőt” – mondta a hölgy/elvtársnő kihomorítva.

Mások prózaibban, autókiutalásért akartak barátkozni, riszálni ösztöndíjért, kiadási lehetőségért. Innen hát a közkeletű emlék, hogy a politikus gyakran ilyen nyersen kezdte az audienciát: „Mit kér? Állást? Pénzt? Útlevelet?” (A maga korában oly pletyka is keringett, hogy Kossuth-díjas alkotónk éjjel telefonált rá Aczélra: szóljon a tűzoltóknak, mert egy macska „föl van mászva a fára”, és a művész nem tudott aludni a nyávogástól.)

Igaz, ami igaz: Aczélt föl lehetett hívni (ha nem is macskazeneszinten). Lakcíme, telefonszáma nyilvános volt, benne a telefonkönyvben, nem védte parlamenti őrség, a TEK sem állomásozott az előszobájában.

A művészek aztán a maguk módján fejezték ki hálájukat, dedikált könyvekkel, amelyek közt állítólag szép számban lelhetők fel az alázat kötelespéldányai. A rendszerváltozás táján olyannyira leleplezőnek, robbanásveszélyesnek ítélték ezeket a hűségnyilatkozatokat, dicsőítő ajánlásokat, leveleket, hogy Aczél halála után a hagyaték egyes részeit zárolták. Pedig voltak, akik egyenesen azt gondolták, hogy e megnyilatkozások révén újrarajzolható lenne a magyar irodalom kapcsolati térképe, szociometriája. Aczél maga sem kívánta e dedikációk és intimitások publikálását, egyes (azóta megvetően „komcsizó”) alkotók némelyikére pedig kifejezetten a hidegrázás jött rá még a lehetőségtől is. Azonban sem a magánlevelezés, sem a dedikációk sora ma nem kutatható a személyiségi jogok védelme miatt. A terjedelmes könyvtár értékesítése során a művek dedikált első lapjait kitépték, „de megőriztük őket” – mondta Agárdi Péter, a hagyaték kuratóriumának tagja. E kissé tán barbárnak tűnő módszert maga Aczél kezdeményezte, hogy gyűjteményének érzékeny részét megőrizze.

Az azonban világos, hogy a magyar kultúrának sokat használt az afféle ablaknyitás a nagyvilágra, amelyet a Nagyvilág képviselt. A filmgyártás az állami irányítás dacára, kompromisszumok között is igen figyelemreméltó volt. S hogy létezett egy szolnoki, kaposvári, kecskeméti színház meg a Katona, az máig nagybetűs teátrumtörténeti tény.

Aczél figyelt, és élt a hatalmával oda is, vissza is. Amikor Bíró Yvette és családja Romániában súlyos közlekedési balesetet szenvedett, a politikus különrepülőgépet küldetett a sérültért. Majd – amikor úgy látta, hogy Bíró Yvette feltűnően „másképp gondolkodik”, eltávolította a Filmkultúra éléről.

„Nem volt liliom”, ártatlan virágszál – mondta a politikusról Heller Ágnes, aki „száműzetését” főleg neki köszönhette. Mérlegre kell tenni, mondta a filozófus: „miben ártatlan és miben bűnös? Hiszen itt vannak fokozatok.” Mégis: „Aczél György nélkül a magyar kultúra helyzete rosszabb lett volna, mint vele...”

„Ő egy misztifikált figura: azelőtt pozitív irányba misztifikálták, most meg negatívvá teszik” – mondta Popper Péter pszichológus, hozzátéve: „Rettenetes, hogy ebben az országban minden személyes gyűlöletté változik.”

Aczél már több mint két évtizede halott. Hova lettek az általa betiltott művek? Az íróasztalfiókokba visszaszorított kincsek? A belépők az új korszakba? A valódi történetek, amelyek többek a puszta anekdotánál. Az afféléknél, amilyet a Svédországból „visszidált”, Aczéllal ugratós-pártszerű-bolsevik viszonyban lévő Herskó János mesélt el. Eszerint egyik rokona kivándorló-útlevelet kért 1963-ban. A taxivállalat párttitkára azt írta a kérelemre: „Jó munkája és magatartása alapján kivándorlásra javaslom...”
Hülye világ volt, na!

Tegnap 18:44

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.