A Titanic utasai
Huszonegy éve úszik a Titanic a hazai vizeken. 1993-ban a rendezők azzal a céllal indították útjára a nemzetközi filmfesztivált, hogy a magyar közönség találkozhasson a világ filmtermésének azokkal a darabjaival, amelyek más módon nem vagy csak elvétve jutnak el a mozikba. A programválasztással a szemle most is megtartotta jó hírét: a tíz nap alatt kicsit kevesebb alkotás ment, mint az előző években, de szinte mindegyikük érett, erős mű. GÖTZ ESZTER mustrája.
Független filmek, dokuk, thrillerek vagy olyan nemzetek mozijai kerültek az egyes szekciókba húsz éve még, amelyeket nem az élvonalban jegyeztek. Azóta jócskán átformálódott a film világa, átrajzolódott a filmes térkép – hódítottak a dánok és a skandinávok, erősödik Kanada és a volt szovjet szféra egyik-másik országának filmtermése –, új utasok kerültek föl, de a Titanic a neve ellenére megbízhatóan megy tovább, minden évben kicsit igazodva a szélirányhoz. Sőt a hazai közegben sajátos mellékszerephez is jutott, hiszen a 2012-ben utoljára megtartott, már „fapados” Filmszemle után a Titanicra hárult egy-egy magyar film fesztiválon való bemutatása. Ez most meg is történt, egy nagyjátékfilm és két rövidfilm erejéig, valamint egy in memoriam Jancsó-válogatás is összeállt. Hogy jövőre mit kell felvállalnia a fesztiválnak a magyar filmért, az még távoli kérdés; mindenesetre sokat ígérő, hogy idei programjába egy nyílt szakmai találkozót is behozott a filmes felsőoktatás helyzetéről.
Izlandi lovak
A mostani mezőnyben a mozik társadalmi fókusza, problémaérzékenysége volt a legfeltűnőbb. Dőltek a tabuk kicsiben és nagyban, az izlandi lovak nemi életétől a kanadai homofóbián át az ökoterrorizmusig. Árnyaltan fogalmazó, kifinomult filmvilágot hozó művek jöttek a világ minden tájáról – egészen frissek, néhány 2014-es évjáratú –, sőt több remek első film is. Közhelyes panelekkel alig találkozott, aki beült a vetítésekre, viszont sok megdöbbentően hiteles pillanatot kaphattunk. A fesztivál reakcióképessége is bizonyított: az utolsó napon hirtelen megnyitott a nemrég bezárt Tabán mozi, és a legkedveltebb filmekből pótvetítést rendezett.
Az előző évekhez képest – a tavalyi zsűrielnök, Jiří Menzel javaslata nyomán – az európai filmek egy szekcióban szerepeltek, már nem bontották őket országokra. Ez látványosabbá tette a közös szemléletmódot, a tér- és időkezelésnek egy érezhetően markáns vonulatát, amely szépen újítja meg a különféle újhullámos tradíciókat, és sokat merít a dokumentumfilm látásmódjából is. Külön szekciót kaptak a keleti, az amerikai független filmek, illetve az Európán kívüliek – köztük kazah, kanadai, kínai, kambodzsai és dél-amerikai mozik –, illetve egyes műfaji csoportok.
Sorsok, konfliktusok
A Szász János vezette zsűriben idén Andy Starke brit producer és Santa Lingeviči?t?, a vilniusi filmfesztivál művészeti igazgatója vett részt; a versenyprogramba olyan alkotások kerültek, amelyek ritkán kibeszélt, súlyos kérdések körül pörögnek. Úgy tűnik, a Titanic a társadalmi ütközőpontok felé mozdult el: keresi a kirekesztés, az idegengyűlölet, az erőszak, a kiszolgáltatottság, a másik oldalon pedig a közösségek útkeresésének csomópontjait. A filmek erős szociológiai vonatkozása néha úgy tár fel alig észlelhető konfliktushelyzeteket, hogy közben megmarad az egyedi sorsok közegében.
A fesztiválgyőztes bolgár film, a Viktória is ilyen – és ez a kettős vonulat, a rendszerváltás utáni talajvesztés tapasztalata és a történelmi példázat párhuzama rajzolódik meg az elsőfilmes író-rendezőnő, Maya Vitkova mozijában. Amit a németek a Goodbye Leninben néhány éve szatírává érleltek, azt Vitkova bravúros iróniával és gyönyörű metaforákkal szövi bele egy anya-lánya kapcsolatba. Az amerikai Átmeneti állomás a fiatalkorú bűnözők zárt világát nyitja meg, a chilei Alejandro Fernández Almendras filmje (Embert ölni) az utcai bandák és a középosztály durva összeütközéséről készít naplót. A francia Thierry de Peretti Apacsokja szintén kiskorú bűnözéssel foglalkozik, de a helyszín Korzika, az összeütközések pedig legalább annyira hordozzák a generációs, a jóléti és a faji (európai–arab) konfliktusokat. A film szikár, dokumentarista stílusa az utolsó jelenetben megdöbbentő tablóval szembesít: a luxusnyaraló medencéje körül bulizó gazdag fehér tinik lassan, egyenként fordulnak szembe a nézővel, és a tekintetükben megvillan a gyanakvás; lazán egymásba kapaszkodnak, összezárnak, és ezzel az alig jelzett mozdulattal kizárnak mindenkit, aki más.
A kanadai film csodagyereke, a még mindig csak 25 éves Xavier Dolan erőszak és empátia paradoxonját fogta meg a Tom a farmon című filmben. Hitchcock klasszikus krimitechnikájával él, de a filmtörténetben azóta közhellyé vált megoldások nélkül. A mozi talán nem lenne annyira átütő, ha maga Dolan mint főszereplő nem sodorna el a színészi játékával. Így azonban nehéz az elhallgatásos-megnyílós dramaturgia részleteivel bajlódnunk, mert a nézői távolságtartást maga alá temeti egy minden mozdulatában zseniális alakítás.
A török elsőfilmes Alphan Eseli mozijában (A hosszú út hazafelé) viszont a magyar Víg Mihály zenéje old fel minden feszültséget, néha egészen biztos, hogy finom, szélzúgásszerű futamai nélkül a mozinéző nem élné túl azokat a rettenetes pillanatokat, amelyekkel a rendező megdobja. Az első világháború centenáriumát aligha ünnepelte bárki más ilyen kíméletlen, mégis felemelő őszinteséggel, mint Eseli. Egyetlen harctéri lövés sem dördül el ebben a jó kétórás moziban, mégis a legkeményebb háborús dráma, amit valaha láttam. Hosszú vonszolódás a hófúvásban, kiégett falvak között, az emberi méltóság és az éhhalál balladája folyik a vásznon, emberevéssel és emberen túli önfegyelemmel súlyosbítva. És másfél kemény óra után, az utolsó húsz percben a háború valódi természetével szembesülünk, az életben maradás parancsával, ami mindent átír, amit az előző képeken láttunk. Eseli dramaturgiája, színész- és képkezelése, érzékenysége felülmúlja a Nagy Háborúról született eddigi mementókat.
Tiszta gyémánt
Még szerencse, hogy a zord időjárás legalább az izlandiakból nem a tragédiát hozza ki. Benedikt Erlingsson, a Lovak és emberek rendezője minden epizódot egy póni szembogarából indít. Mint egy Shakespeare-dráma prológusában, ott tükröződik az éppen soron következő akadály: egy kerítés, amely elzárja a szabadon legelésző vadpónikat, egy crossmotorként száguldó traktor, vagy a vodkáért akár lóháton a tengerbe úszó elszánt alkoholista. A film rövid történeteket fűz a lovakat tartó, szerető, megszokó, kihasználó emberek és az emberek helyett szenvedő, vihogó, szerető, vágyakozó lovak kapcsolata köré. Előbb-utóbb mindegyik sztoriban helyet cserél ló és ember, barát és idegen, mintha egy ősi animista vallás szabadtéri templomában járnánk, ahol az ösztön, az érzelem és a hülyeség válogatás nélkül megbocsátásra talál. Csodálatos film, tiszta gyémánt a hál’ istennek sehová sem süllyedő Titanicról.