A szabadság mesterkurzusa

Ő játssza Lear királyt a székesfehérvári Vörösmarty Színházban. Ugyanott megrendezte David Pownall Mesterkurzus című színművét. Mindkét előadás a művészeket bedaráló hatalomról, a megszenvedett szabadságról szól. A Kossuth-díjas színész arról is beszél a 168 Órának, hogy Jancsó Miklós tanította meg őt a szabadságra. SÁGHY ERNA interjúja.

2014. március 10., 08:10

- A Mesterkurzusban Sztálin leckézteti a korszak két legnagyobb zeneszerzőjét, Prokofjevet és Sosztakovicsot. Mi ragadta meg a darabban?

– Egy barátom ajánlotta figyelmembe. Erős előadás lehetőségét éreztem benne. Viszont azt is láttam, a szöveg nem jól mondható a színpadon, nem tükrözi azt a drámát, amelyet a darab mögött sejtettem. Megkerestem Bojtár Endrét, tőle aztán kaptam egy frenetikus fordítást. A hatalom és a művészek között zajló örök vitáról szól a mű. Egyetlen este története, 1948-ban a Kremlben játszódik. Sztálin és Zsdanov magához rendeli Prokofjevet és Sosztakovicsot. Jól megírt darab, minden színésznek arányosan megvan benne a maga tere.

– Dokumentumdráma is a Mesterkurzus?

– Milovan Gyilasz Beszélgetések Sztálinnal című visszaemlékezése az egyik forrása: ő heti rendszerességgel vendégeskedett a „népek atyjának” asztalánál. Szolomon Volkov a Sosztakovics emlékeit rögzítő Testamentum című kötetében megírta a zeneszerzők és Sztálin találkozását a Kremlben. A darab fikció, az viszont tény: Prokofjev és Sztálin egy napon halt meg, 1953. március 5-én. Különös.

– A darab egyik csúcsjelenetében Sztálin előáll az ötlettel: a két zeneszerzővel közösen akar nagyszabású kantátát komponálni kedvenc költője, a grúz Rusztaveli hőskölteményére.

– Az 1200-as években Rusztaveli alkotta meg a grúz nemzeti eposzt, a tigrisbőrös Tariel lovag történetét. Az abszurditása érdekes: Sztálin az új szovjet zenét egy XIII. századi hőseposz feldolgozásával akarja megteremteni.

– Végül a két komponista összehoz egy rémséges művet, és Sztálin akkor döbben rá: az instrukcióiból karikatúra született.

– Ilyen valós, közös zeneműnek nem akadtunk nyomára. Bujdosó János zeneszerző viszont nagyon beletrafált: sikerült egy „nagyszabású dilettáns” zenét írnia. Itt mégiscsak a korszak két legnagyobb zeneszerzője kénytelen kompromisszumot kötni, ha nem akar a Gulágon kikötni. Számomra az a lelki darálás volt érdekes; az a hatalmi huliganizmus, amit a két művésszel lejátszanak. Sztálin figurája egészen briliánsan megírt szerep, az pedig valódi színészi mesterkurzus, amit Gáspár Sanyi művel a színpadon. Fantasztikusan jó érzés volt rendezni őt, és közben irigykedni, hogy te jó ég, mit tud ez az ember!

– Kiélezett, diktatórikus rendszerben jelenik meg a hatalom és művészet viszonya a darabban. Mi érvényes ebből itt és most?

– A hatalom – ilyen-olyan módszerekkel – mindig mindenhol megkörnyékezi a művészeket. Ezért jelenik meg a színpad hátterében a némajáték a gyerekekkel, és a fácska, amely a négy évszaknak megfelelően alakul. Itt élünk Európában, a mérsékelt égövben, ahol tavasz, nyár, ősz és tél váltakozik. Így tudom elmondani azt, ami nincsen beleírva a darabba: ahogyan Sztálin generációját megnyomorította a papneveldében eltöltött időszak, a gyakori megaláztatás, ugyanígy nyomorodott meg egy nemzedék a Sztálin-plakátok alatt, s ebbe a korosztályba már én is beletartozom.

A teljes cikket elolvashatja a 168 Óra legfrissebb számában.

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.