Tavaszi, kora nyári múzeumi körkép
A modern képzőművészet legradikálisabb és legsokoldalúbb fejezetét, az orosz avantgárdot mutatja meg új kiállításán az Albertina. Ugyancsak sokakat vonz majd a Modern Múzeum (MUMOK), amely a bécsi akcionizmust mutatja be új nézőpontból: azt vizsgálja, hogyan kapcsolódott ez az irányzat a 19.-20. század fordulójának művészetéhez. A tematika az egymás mellé helyezett remek alkotások formájában jut el a közönséghez. Harmadikként ezúttal a Bécs közeli Essl múzeum új kiállítására hívjuk fel olvasóink figyelmét.
Az Albertina ismét kitesz magáért: a Chagalltól Malevicsig című kiállítás különleges műveket kínál, szám szerint 130 festményt az orosz avantgárd művészet legnagyobbjaitól. A közönség végigkísérheti a primitivizmusból kiinduló dinamikus fejlődést, amely a kubista futurizmuson keresztül eljut a szuprematizmusig, és persze megcsodálhatja a párhuzamosan született expresszionista műveket – s ezzel ízelítőt kap ebből az orosz avantgárd páratlan sokoldalúságából. A kiállítás deklarált célja bemutatni ennek a rövid időszaknak a vizuális feszültségeit.
Natalja Goncsarova, Mihail Larionov, Kazimir Malevics, Vaszilij Kandinszkij, Marc Chagall ismert és ritkán látható művei kerültek a falakra, hogy csak a legkedveltebbek említsük azok mellett, akiknek nevét esetleg most ismeri meg a látogató. A június 26.-ig nyitva tartó kiállítást az Albertina a szentpétervári Ermitázzsal együttműködve hozta létre, s ahogyan ez megszokott, ismert művészettörténészek közreműködésével színvonalas katalógus is megjelent a február 25-i megnyitóra.
A Múzeumi Negyedben létrehozott Modern Múzeum– MUMOK – ezúttal a bécsi akcionizmust kapcsolja Bécs másik nagy képzőművészeti korszakához, a szecesszióhoz. A kiállítás szép példája a múzeumok együttműködésének: a legnagyobbaktól – Leopold Múzeum, Belvedere, Theatermuseum, Albertina, Wien Museum – a kisebb, bár jelentős, de önállóan ritkán bemutatkozó gyűjteményekig sok helyről vették kölcsön a műveket.
A Test, lélek és tabu című új kiállításon Günter Brus, Otto Muehl, Hermann Nitsch és Rudolf Schwarzkoder alkotásai is szerepelnek, és a látogató elgondolkodhat, vajon indokolt volt-e a nagy felháborodás, amit ezek a művek kiváltottak, sőt ma is kiváltanak. És persze azon is, mennyire erőltetett a közvetlen kapcsolat keresése a századforduló szecessziós művészete és az akcionizmus között. Segít ennek eldöntésében, hogy a hatvanas évek botrányait kiváltó művészek alkotásai mellett Klimt, Gerstl, Kokoschka, Koloman Moser, Max Oppenheimer és Egon Schiele alkotások is láthatók, így van lehetőség a stílusjegyek vagy a témaválasztás közvetlen összehasonlítására.
A Bécstől nem túl távoli – a múzeum saját shuttle járatával, vagy gyorsvasúttal könnyen megközelíthető – Essl Múzeummár csak az épület miatt is megér egy kis kirándulást. A BAWAG barkácsáruház ma már nyugdíjas alapítójának magángyűjteményére alapozott múzeum puszta fennmaradásáért nemrégiben még szurkolni kellett – a probléma legalábbis egyelőre megoldódottés most érdekes kiállítással hívják a kortársművészet kedvelőit a Duna-parti múzeumba. Randevú a kiállítás címe, és a falakra a gyűjteményből kerültek a témának megfelelő legjobb művek. A cím elsősorban a gyűjtő házaspár életére utal, arra a sorsdöntő New York-i találkozásra – 1959-ben-, amely az ifjú Karlheinz Essl és későbbi felesége, Agnes életét megváltoztatta. Nemcsak hosszú és boldog házasság lett belőle, hanem a közös gyűjtemény megalapítása, folyamatos gyarapítása, a külön e célra építtetett múzeumban kincseik örömének rendszeres megosztása a nagyközönséggel.
A mostani, jövő év elejéig nyitva tartó kiállítás a gyűjtemény legjobb alkotásainak randevúja egymással, és persze a rájuk kíváncsi nagyközönséggel.