Tanulni, tanulni, megbukni?
A brit iskolások egyötöde nem tud rendesen írni és olvasni még az általános iskola elvégzése után sem. Ez derül ki az oktatási minisztérium által most közzétett statisztikai adatokból.
Ráadásul azoknak a 11 éveseknek az aránya, akik az év végi vizsgán az írás-olvasás felmérésen a minimálisan elfogadható szintet sem érik el, vagyis sem az írás-, sem az olvasási készségük nem megfelelő, most először emelkedett e vizsgák bevezetése óta.
Körülbelül harminc százalék azon diákok aránya, akik nemcsak az anyanyelvből, de matematikából sem érték el a megkövetelt színvonalat.
A szintfelmérő vizsgákon a fiúk rendre rosszabbul teljesítenek, mint a lányok. A fiúk negyven, a lányok 25 százaléka nem képes a minimális szintet teljesíteni az írás-olvasás terén, míg matematikából a két nem eredményei szinte azonosak, a fiúk egy százalékkal jobbak.
Ezek a szintfelmérő tesztek sok vitát váltottak ki szakmai körökben is, a pedagógusok és szakemberek közül is sokan vitatják, ebben a formában szükség van-e rájuk.
Az azonban vitathatatlan, hogy az utóbbi 12 évben majdnem fél millió gyerek fejezte be úgy az általános iskolát, hogy lényegében analfabéta maradt. (Az angol iskolarendszer kicsit másként tagozódik, mint a magyar. A gyerekek öt éves korukban kezdik az iskolát, 11 éves korukig járnak általános iskolába, és 12 évesen kezdik a hat évig tartó középfokú tanulmányokat).
Mindezt annak ellenére, hogy 1997-ben az akkor hatalomra került Munkáspárt legfontosabb célkitűzésének az oktatás fejlesztését tartotta. A Liberális Demokrata párt szóvivője, David Laws sokkolónak nevezte ezt a helyzetet. “Ezek a gyerekek a későbbiekben nehezen tudják ezt a hátrányt ledolgozni, és valószínűleg hamarabb ki is maradnak az oktatás egész rendszeréből, miközben egész életükben ezt a hátrányt cipelik magukkal".
A konzervatív párt árnyék oktatási minisztere, Michael Gove szerint “a Munkáspárt, amely az oktatás színvonalának emelését ígérte, kudarcot vallott. Az anyanyelvi eredmények romlanak, a tehetséges diákok nem tudnak fejlődni, a gyengék pedig felzárkózni. Csökkenteni kell az osztályok méretét, az iskoláknak pedig további anyagi támogatás kell, hogy a pedagógusok segíthessék a rászoruló gyerekeket”.