Nincs több poggyászdíj a fapados gépeken? Komoly változás jöhet

Jelenleg minden fapados légitársaságnál fizetni kell poggyászdíjat, de az is megtörténhet, hogy ezt hivatalosan törlik el.

2025. június 3., 15:42

Szerző:

A fapados légitársaságok egyik nagy előnye, hogy viszonylag kedvező áron lehet repülőjegyet vásárolni. Azonban a végösszeg itt még nem áll meg, ha valaki fix ülőhelyet szeretne, esetleg több csomaggal utazna, azért mind felárat kell fizetni. Ám nagyon úgy fest, hogy poggyászdíj jelenlegi formája megszűnhet, és a teljes Európai Unióra kiterjedő szabályozás jöhet, olvasható a Portfolio cikkében.

Változhat a poggyászdíj

Uniós szintre emelkedett a fapados légitársaságok kézipoggyász-díjai körüli konfliktus, miután Spanyolország rekordösszegű, 179 millió eurós bírságot szabott ki öt légitársaságra – köztük a Ryanairre, a Wizz Airre és a Vuelingre – a kézipoggyászok díjazása miatt. A bírság hatására tizenkét európai fogyasztóvédelmi szervezet közösen panaszt nyújtott be az Európai Bizottságnál, uniós szintű szabályozást sürgetve – számolt be a Politico.

A panasz alapja az Európai Unió Bíróságának 2014-es ítélete, amely szerint nem kérhető külön díj „észszerű méretű és súlyú” kézipoggyászért. A fogyasztóvédők szerint a légitársaságok évek óta figyelmen kívül hagyják ezt a döntést, és üzleti modelljüket a felárakra, köztük a poggyászdíjakra építik. Ennek gazdasági jelentőségét jól mutatja, hogy a Ryanair éves járulékos bevételei meghaladták a 4,7 milliárd eurót, ami több mint a teljes bevételük egyharmadát teszi ki.

Politikai szintre is emelkedett a vita: a spanyol fogyasztóvédelmi miniszter, Pablo Bustinduy szerint a díjak célja nem a költségek fedezése, hanem a profittermelés, és elfogadhatatlannak nevezte, hogy az uniós intézmények a légitársaságok érdekeit előbbre helyezzék a fogyasztók jogaival szemben.

Így reagáltak a légitársaságok

A légitársaságokat képviselő Airlines for Europe (A4E) lobbiszervezet ezzel szemben azzal érvel, hogy minden utas egy kisebb táskát ingyenesen felvihet, és a nagyobb kézipoggyászok ingyenessé tétele csökkentené a választási lehetőségeket. A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary személyeskedő módon reagált: egy kartonfigurán keresztül nevetség tárgyává tette a spanyol minisztert, „árnövelő bohócnak” nevezve őt.

A vita mögött operatív szempontok is húzódnak. Szakértők szerint a túlméretes poggyászok miatti utolsó pillanatos bepakolások késéseket okozhatnak, így a díjak részben a járatok pontosságát is szolgálják. Ezzel szemben a fogyasztóvédők úgy vélik, a spanyol fellépés precedenst teremtett, amelyet uniós szinten is követni kellene.

Az ügy kiemelt fontosságát mutatja, hogy épp most zajlanak a tárgyalások az EU utasjogi reformjáról. A légitársaságok eközben intenzív lobbitevékenységgel próbálják elérni, hogy a kézipoggyász-díjak legalizálása bekerüljön a jogszabályokba. Az uniós közlekedési biztos, Aposztolosz Citzikosztasz egy önszabályozó megközelítésben látja a megoldást: szerinte a légitársaságoknak közösen kellene egységes normát elfogadniuk a kabinpoggyászokkal kapcsolatban.