Nemzetközivé dagadt a Booking-botrány: a japán szállodatulajdonosok jogi lépéseket fontolgatnak
Japán szállodatulajdonosok csoportos keresetet terveznek benyújtani a cég ellen. Mindeközben a HORESTA dán szállodaszövetség jogi lépésekkel fenyegette meg a Booking.com-ot, azonban az illetékesei találkoztak a Booking.com képviselőivel, hogy békét kössenek. A szervezet arra kérte a platformot, hogy fontolja meg a kártérítést.
Néhány japán szállodatulajdonos csoportos keresetet tervez benyújtani a cég ellen. A japán szállodatulajdonosok szerint a Booking.com az elmúlt hónapokban nem utalta át határidőre a vendégek befizetéseit a szállodáknak, így a szállodai számlák akár hónapokig kifizetetlenek maradtak. – számolt be róla a Japantimes cikke alapján a spabook.net.
Hirotaro Kato, a csoportos keresetet indító ügyvéd elmondta, hogy körülbelül 40 ember konzultált vele a Booking.com fizetési mulasztásairól, és közülük 3 úgy döntöttek, hogy részt vesznek a perben.Eközben a dán szállodaszövetség kártérítésre szólította fel a Booking.com-ot.
Milliós tartozás a japán szállodatulajdonosok felé
A leendő felperesek egyike Masahiko Matsuo, a Kazaya Group vezetője. A Kazaya egy több szállodát is üzemeltető vállalat Japán középső részén. A cégvezető azt állítja, hogy szállodáiban június óta késedelmesen történnek a kifizetések. A helyzet akkor romlott, amikor a Booking.com e-mailben értesítette, hogy a rendszer karbantartása miatt a június végi és egész júliusi bevételeket csak augusztusban fogják átutalni. Mivel szállodái főként – ha nem teljes mértékben – a Booking.com-ra támaszkodnak a foglalások tekintetében, ez az időben történő fizetés elmaradása azt jelentette, hogy a szállodának lényegében semmilyen bevétele nem volt egész július hónapban. Jelenleg a Booking.com még mindig tartozik a cégének körülbelül 6 millió jennel ( körülbelül 15 millió forint).
A pénzükre váró japán szállodatulajdonosokkal folytatott csoportos beszélgetésen voltak, akik azt jelezték, hogy a csőd szélén állnak, vagy hogy három hónapja nem tudták kifizetni az alkalmazottaikat.
A Booking.com kedden közleményt adott ki a weboldalán, amelyben elnézést kért, amiért „a fizetési rendszerük frissítései” problémákat okoztak egyes partnereiknek. Elmagyarázták, hogy a probléma egy tervezett karbantartási művelet során merült fel, amelyet az új fizetési rendszerre való átállás érdekében végeztek.
„A legtöbb fizetés újraindult, de előre nem látható technikai nehézségek miatt néhány partnerünknél még mindig vannak késések” – áll a közleményben. „Sürgősen dolgozunk a problémák megoldásán”.
Matsuo hangsúlyozta, hogy szerinte a Booking.com részéről nagyon keveset tettek a probléma megoldása érdekében.
Dániában is tarthatatlan a helyzet
Mindeközben a jogi lépésekkel való fenyegetőzés után a HORESTA dán szállodaszövetség illetékesei találkoztak a Booking.com képviselőivel, hogy megegyezzenek. A HORESTA azt javasolja a Booking.com-nak, hogy fontolja meg a kártérítés fizetését. A dán helyzet szeptemberben tetőzött, amikor a Politiken című napilapban Morten Bødskov dán kereskedelmi és ipari miniszter „brutális”nak nevezete a Booking.com botrányát, és ugyanazon a napon a HORESTA megfenyegette a céget, hogy jogi lépéseket tesz.
A HORESTA szerint sok vállalkozásnak 100 000 és 200 000 dán korona közötti összeggel ( 520 000- 1,4 millió forint) tartoztak, míg egyeseknek akár 5 millió dán koronával is (körülbelül 260,4 millió forint).
Néhány nappal később a dán szállásadók elkezdték megkapni a nekik járó kifizetéseket. Magyarországon is hasonló forgatókönyv szerint zajlott le a kifizetés: amikor a szakpolitika vizsgálatot indított az ügyben, akkor felgyorsult a hazai tartozások rendezése.
(Fotó: Koen van Weel / ANP MAG / ANP via AFP)