Megmenekült az Austrian Airlines
Hatalmas kő gördült le az Austrian Airlines jövőjéért rettegők szívéről: Brüsszel nem hivatalosan rábólintott a Lufthansa vételi szándékára. Nincs több vitás kérdés – jelentették be Bécsben, Brüsszelben, Frankfurtban, s bár a hivatalos jóváhagyásra augusztus végéig várni kell, az ügylet most már biztosnak tekinthető. Ez ugyan annyit jelent, hogy Ausztriának nem lesz többé nemzeti légitársasága, viszont megmenekül egy tragikus csődtől.
A Lufthansa hozott némi áldozatot az ügyletért: összesen húsz reláció kizárólagos jogát adta át a konkurenciának. Vagyis a jövőben a Bécs és számos németországi város közötti járat le és felszállási engedélye más légitársaságoké lehet: elsősorban olyan kicsiknek származik ebből előnye, mint az Airline Niki, az Adria Airways és a Sky Europe. A célállomások között München, Stuttgart,Köln,Frankfurt és Brüsszel is ott van. Az EU rábólintott az 500 millió eurós osztrák állami segélyre is, amely viszont a németek feltétele volt: ez az egyébként az EU- ban tiltott állami támogatás csökkenti az osztrák légitársaság súlyos adósságait.
A menetrend világos. A mai napon harmadik légitársaság még emelhet kifogást a fúzió ellen, ha ez nem történik meg, augusztusban megszületik a végleges és hivatalos döntés. Addig valamennyi E-biztosnak írásban kell hozzájárulnia a tranzakcióhoz. A Lufthansa ténylegesen szeptember közepére zárhatja le az átvételi procedúrát, s ezzel hivatalosan is új leánycéget mondhat magáénak.
A német légitársaság a tárgyalások sikeres lezárásának bejelentésével csaknem egyidejűleg ennél sokkal kevésbé örömteli hírt is kénytelen volt bejelenteni: 15 százalékkal, 10,2 milliárd euróval zuhant a forgalom. A tavalyi hasonló időszakban elkönyvelt 381 millió eurós nyereség helyett most 216 millió euró veszteség szerepel a mérlegben. A tőzsde ennek ellenére csak csekély árfolyameséssel reagált. Az év egészére azonban csekély nyereséggel számol a légitársaság vezetése, amely a rossz eredményeket a tőkeerős ügyfelek elmaradásával és az üzemanyagárak emelkedésével magyarázza.
Mindenesetre milliárdos takarékossági programot hirdettek meg: az utasforgalmi üzletágban egymilliárd euróval kívánják a költségeket lefaragni és szó van ráfizetéses járatok leállításáról is. Kihívást jelent a 4500 pilóta bérkövetelése: az általuk kívánt 6,4 százalékos emelés helyett a vezetés ajánlata a nulla százalék.
Az Austrian Airlines történetében ezzel új korszak kezdődik. A légitársaság 1957-es alapításától 1988-ig kizárólagos állami tulajdonban volt.
Egy kis történelem
1988 június 13-án tőzsdei bevezetéssel eladják a tulajdon 25 százalékát. Ez volt az Osztrák Köztársaság második részprivatizálása (az OMV után). A Swissair 3 százalékos tulajdonrészt szerzett.
1989 április-május: Tőkeemelés révén a privatizált rész 37, 9 százalékra emelkedik, Az All Nippon Airways (ANA) 3,5 százalékot szerez, a Swissair 8 százalékra növeli tulajdonhányadát.
Az 1990 márciusi tőkeemelés után az állami tulajdonrész 51,9 százalékra csökken, ekkor a Swissair már 10 százalékkal, a japán légitársaság 9 százalékkal rendelkezik, s az Air France is szerez 1,5 százalékot.
1999 májusában a 3,4 milliárd schillinges (247 millió eurós) tőkeemelésben a z osztrák Privatizációs ügynökség (ÖIAG) nem vesz részt: az állami tulajdonrész 39,7 százalékra zsugorodik; a japánok része osztrák kisbefektetőkhöz kerül – ez az ekkor 30,6 százalék 2001-ben már 38,2 százalékra nő.
2007-ben az ÖIAG megveszi a BAWAG pakettjét és ezzel az állami tulajdonrész 42,75 százalékra emelkedik.
2008 májusában zátonyra fut a szaudi sejkkel tervezett ügylet, s ezzel elmarad az ígért 150 millió eurós s pénzügyi injekció.
2008 júliusában a féléves mérlegben 48, 7 millió eurós veszteség szerepel.
2008 augusztusában a kormány utasítja a vagyonügynökséget, hogy teljes egészében adja el az állami tulajdonrészt. 25 százaléknak és egy részvénynek osztrák cég tulajdonában kell maradnia.
2008 augusztusában 12 érdeklődő jelentkezik: a favorit már ekkor a Lufthansa
2008 októbere: sztrájkfenyegetés és a növekvő deficit miatt egyre sürgetőbb az adásvétel
Az Air France visszalép az ajánlattól, végül egyedül a Lufthansa marad az egyetlen pályázó. J
2008 októberében az ÖIAG az ajánlati határidő meghosszabbítását kéri. A kormány 500 millió eurós segélyt helyez kilátásba az adósságok enyhítésére.
2008 november-december: a Lufthansa megerősíti vételi szándékát, megszületik a megállapodás arról, hogy a Lufthansa 75 százalékos részt szerez, amennyiben az EU jóváhagyja az 500 millió eurós állami támogatást.
2009 január 31-én menesztik Alfred Ötsch AUA vezért.
2009 márciusában az adósságállomány csaknem 430 millió euró.
2009 májusában az EU versenybizottsága megkezdi az ügylet felülvizsgálatát. A részvényesek több mint 85 százaléka elfogadja a Lufthansa papíronkénti 4,49 eurós vételi ajánlatát.
2009 július 30: Stephan Gemkow, a Lufthansa pénzügyi igazgatója bejelenti, hogy Brüsszel engedélyezi a tranzakciót.