Megmenekült az Austrian Airlines

Hatalmas kő gördült le az Austrian Airlines jövőjéért rettegők szívéről: Brüsszel nem hivatalosan rábólintott a Lufthansa vételi szándékára. Nincs több vitás kérdés – jelentették be Bécsben, Brüsszelben, Frankfurtban, s bár a hivatalos jóváhagyásra augusztus végéig várni kell, az ügylet most már biztosnak tekinthető. Ez ugyan annyit jelent, hogy Ausztriának nem lesz többé nemzeti légitársasága, viszont megmenekül egy tragikus csődtől.

2009. július 31., 10:30

A Lufthansa hozott némi áldozatot az ügyletért: összesen húsz reláció kizárólagos jogát adta át a konkurenciának. Vagyis a jövőben a Bécs és számos németországi város közötti járat le és felszállási engedélye más légitársaságoké lehet: elsősorban olyan kicsiknek származik ebből előnye, mint az Airline Niki, az Adria Airways és a Sky Europe. A célállomások között München, Stuttgart,Köln,Frankfurt és Brüsszel is ott van. Az EU rábólintott az 500 millió eurós osztrák állami segélyre is, amely viszont a németek feltétele volt: ez az egyébként az EU- ban tiltott állami támogatás csökkenti az osztrák légitársaság súlyos adósságait.

A menetrend világos. A mai napon harmadik légitársaság még emelhet kifogást a fúzió ellen, ha ez nem történik meg, augusztusban megszületik a végleges és hivatalos döntés. Addig valamennyi E-biztosnak írásban kell hozzájárulnia a tranzakcióhoz. A Lufthansa ténylegesen szeptember közepére zárhatja le az átvételi procedúrát, s ezzel hivatalosan is új leánycéget mondhat magáénak.

A német légitársaság a tárgyalások sikeres lezárásának bejelentésével csaknem egyidejűleg ennél sokkal kevésbé örömteli hírt is kénytelen volt bejelenteni: 15 százalékkal, 10,2 milliárd euróval zuhant a forgalom. A tavalyi hasonló időszakban elkönyvelt 381 millió eurós nyereség helyett most 216 millió euró veszteség szerepel a mérlegben. A tőzsde ennek ellenére csak csekély árfolyameséssel reagált. Az év egészére azonban csekély nyereséggel számol a légitársaság vezetése, amely a rossz eredményeket a tőkeerős ügyfelek elmaradásával és az üzemanyagárak emelkedésével magyarázza.

Mindenesetre milliárdos takarékossági programot hirdettek meg: az utasforgalmi üzletágban egymilliárd euróval kívánják a költségeket lefaragni és szó van ráfizetéses járatok leállításáról is. Kihívást jelent a 4500 pilóta bérkövetelése: az általuk kívánt 6,4 százalékos emelés helyett a vezetés ajánlata a nulla százalék.

Az Austrian Airlines történetében ezzel új korszak kezdődik. A légitársaság 1957-es alapításától 1988-ig kizárólagos állami tulajdonban volt.

Egy kis történelem

1988 június 13-án tőzsdei bevezetéssel eladják a tulajdon 25 százalékát. Ez volt az Osztrák Köztársaság második részprivatizálása (az OMV után). A Swissair 3 százalékos tulajdonrészt szerzett.

1989 április-május: Tőkeemelés révén a privatizált rész 37, 9 százalékra emelkedik, Az All Nippon Airways (ANA) 3,5 százalékot szerez, a Swissair 8 százalékra növeli tulajdonhányadát.

Az 1990 márciusi tőkeemelés után az állami tulajdonrész 51,9 százalékra csökken, ekkor a Swissair már 10 százalékkal, a japán légitársaság 9 százalékkal rendelkezik, s az Air France is szerez 1,5 százalékot.

1999 májusában a 3,4 milliárd schillinges (247 millió eurós) tőkeemelésben a z osztrák Privatizációs ügynökség (ÖIAG) nem vesz részt: az állami tulajdonrész 39,7 százalékra zsugorodik; a japánok része osztrák kisbefektetőkhöz kerül – ez az ekkor 30,6 százalék 2001-ben már 38,2 százalékra nő.

2007-ben az ÖIAG megveszi a BAWAG pakettjét és ezzel az állami tulajdonrész 42,75 százalékra emelkedik.

2008 májusában zátonyra fut a szaudi sejkkel tervezett ügylet, s ezzel elmarad az ígért 150 millió eurós s pénzügyi injekció.

2008 júliusában a féléves mérlegben 48, 7 millió eurós veszteség szerepel.

2008 augusztusában a kormány utasítja a vagyonügynökséget, hogy teljes egészében adja el az állami tulajdonrészt. 25 százaléknak és egy részvénynek osztrák cég tulajdonában kell maradnia.

2008 augusztusában 12 érdeklődő jelentkezik: a favorit már ekkor a Lufthansa

2008 októbere: sztrájkfenyegetés és a növekvő deficit miatt egyre sürgetőbb az adásvétel
Az Air France visszalép az ajánlattól, végül egyedül a Lufthansa marad az egyetlen pályázó. J

2008 októberében az ÖIAG az ajánlati határidő meghosszabbítását kéri. A kormány 500 millió eurós segélyt helyez kilátásba az adósságok enyhítésére.

2008 november-december: a Lufthansa megerősíti vételi szándékát, megszületik a megállapodás arról, hogy a Lufthansa 75 százalékos részt szerez, amennyiben az EU jóváhagyja az 500 millió eurós állami támogatást.

2009 január 31-én menesztik Alfred Ötsch AUA vezért.

2009 márciusában az adósságállomány csaknem 430 millió euró.

2009 májusában az EU versenybizottsága megkezdi az ügylet felülvizsgálatát. A részvényesek több mint 85 százaléka elfogadja a Lufthansa papíronkénti 4,49 eurós vételi ajánlatát.

2009 július 30: Stephan Gemkow, a Lufthansa pénzügyi igazgatója bejelenti, hogy Brüsszel engedélyezi a tranzakciót.

Donald Trump bejelentette: 30 %-os vámot vet ki az EU-termékekre. Szijjártó Péter szerint Donald Trump vámemelése újabb bizonyítéka annak, hogy az Európai Bizottság – élén Ursula von der Leyennel – képtelen megvédeni Európa gazdasági érdekeit.