Mégis ingyen vonatozhatnak egész Európában a fiatalok
„Gondolják csak végig, milyen jó lenne, ha minden 18. születésnapját ünneplő európai fiatal kapna egy levelet az Európai Bizottság elnökétől, benne egy huszonkét napra szóló, korlátlan utazásra jogosító Interrail-bérlettel, amellyel bejárhatják az Európai Unió országait!” – mondja Vincent-Immanuel Herr, a javaslat két német kezdeményezőjének egyike. A két civil víziója egyszerre épít a mobilitásra és az interkulturális nyitottságra, lehetőséget teremt ugyanakkor a világ megismerésére azok számára is, akiknek erre nem volna módjuk.
– Pont ilyen programokra van szüksége a populista gyűlölködéssel szétfeszített európai közösségnek – mondja Ujhelyi István szocialista európai parlamenti képviselő, aki az elsők közt karolta fel a kezdeményezést, mert szerinte az a „sok tudatlan ellendrukker véleményével ellentétben” nem pusztán az „ingyen vonatozásról” szól, hanem az integráció elmélyítéséről, a kultúrák közötti kommunikációról. Szerinte a projektet össze lehetne kötni például az Európai Önkéntes Szolgálattal vagy az egyetemistákat megcélzó Erasmus+ ösztöndíjprogrammal is.
Az Ujhelyi és zöld képviselők által felkarolt ötletet az Európai Bizottság kezdetben leseperte az asztalról. De a kategorikus elutasítás csak addig tartott, amíg Manfred Weber, a Fideszt is soraiban tudó európai néppárt német frakcióvezetője egy, az EU jövőjével foglalkozó felszólalásában ki nem állt a javaslat mellett, amit a magáénak nevezett. Az Európai Bizottság elnöke, a szintén néppárti Jean-Claude Juncker ezután már nem volt elutasító, és az illetékes biztosok ajtaja is könnyebben nyílt Weber színre lépése után, aki azóta személyes kampányt épített a programra.
A bérletprogram ugyanakkor megosztja az európai frakciók tagjait. Az ellenzők véleménye szerint az csak a gazdag fiatalokat hozná még kedvezőbb helyzetbe. És a legfőbb gond: a pénz. Való igaz, az EU jelenlegi helyzetében (menekültválság, gazdasági nehézségek, eurózóna-problémák) nincs több millió euró arra, hogy évről évre minden tizennyolc éves fiatal vonatozását fedezni tudják. Ráadásul az sem világos, miért kellene leszűkíteni e lehetőséget kizárólag vonatra, amikor Máltára és Ciprusra például nem vezet vasút, Szicíliába pedig olcsóbb eljutni fapados repülővel. Nem beszélve arról, hogy a fiataloknak elő kellene teremteniük az utazás egyéb költségeit (szállás, étkezés), de hogy honnan, arra egyelőre nincs válasz.
– Egy ilyen program megvalósítása természetesen nem könnyű, számos kérdést vet fel menet közben, de balgaság kellene ahhoz, hogy csak gazdag fiatalok utazgatásának állítsuk be – mondja erre Ujhelyi, aki a javaslatot megpróbálja „összekötni” a turisztikai szektorral. Úgy látja, a szakma nyitott a támogatásra és a különféle kedvezményrendszerek kialakítására, annak pedig elsőrendű szempontnak kell lennie, hogy az ingyenes bérlethez azok jussanak hozzá, akiknek a külföldi utazás egyébként elérhetetlen volna. Hasonlóképp vélekedik Wim van de Camp, az Európai Néppárt képviselője és szakmai koordinátora. A holland politikus a 168 Óra kérdésére azt mondta: minden fiatal európainak biztosítani kell a lehetőséget, hogy megismerje az unió országait, és nem csupán azoknak, akik egyetemre járnak – ezzel az Erasmus-ösztöndíjprogramra utalt. „Az EU-nak számos fontos kezdeményezése van, ilyen az Erasmus is. Az Interrail-program nem vehet el ezektől forrásokat, saját jogon, a saját lábán kell állnia” – tette hozzá a holland képviselő.
Az Európai Bizottság elnöke, Jean-Claude Juncker a következő hetekben fogja hivatalosan is bejelenteni a program elindulását, tehát a blokkolásáról szóló hírek alaptalanok voltak. Az első évben 2,5 millió euró áll majd rendelkezésre a próbaüzemre, ebből öt-hatezer európai diákot (16 év felettieket) fognak majd utaztatni, csoportosan vagy egyénileg. Ezt kvóták szerint, a lakosságszám és a szociális helyzet alapján osztják szét a tagországok közt. Információink szerint a forrást az Erasmus+ program kibővített büdzséjéből biztosítják. Úgy tudni, a bizottság célja, hogy a tesztüzem után fenntartható pályára állítsa a programot, ehhez azonban látni akarják az eredményeket.
Ismail Ertug német európai parlamenti képviselő, az S&D-frakció közlekedésügyi koordinátora lapunk kérdésére azt emelte ki: a program folytatása azon múlik, miként lehet újabb forrásokat hozzárendelni. Szerinte a tagállamok kormányainak felelőssége is, hogy további forrásokat biztosítsanak erre a célra.
– Siker, hogy a kezdeti elutasításból mára már eljutottunk a kísérleti projektig. Biztos vagyok abban, hogy a tesztüzem után fenntartható pályára tudjuk állítani a programot és egyre több magyar fiatalnak tudjuk majd biztosítani a Szabad Európa Kártyát – mondta Ujhelyi István.