Internetes szerepjátékon bukott le a drogkereskedő
Egy amerikai megyei rendőr a jól ismert közösségi online szerepjáték, a World of Warcraft segítségével fülelt le egy olyan játékost, aki drogkereskedelemmel foglalkozott.
Azt hinné az ember, hogy a World of Warcraft és a hozzá hasonló online játékok világa tökéletesen alkalmas arra, hogy bárki elrejtőzzék annak anonimitása mögött. Mivel ezekben a játékokban egy virtuális karaktert irányítunk, illetve azt állítunk magunkról, amit akarunk, így szinte lehetetlen az igazságot felfedni. Nos, ebben az esetben ez nem így történt...
Alfred Hightower, egy régóta kőrözött drogkereskedő már többször is kicsúszott az amerikai hatóságok kezei közül. 2007 óta hajszolták, de még egyszer sem sikerült elfogni. A nyomozás során végül kiderült annak oka, hogy miért sikerült oly sokáig kislisszolnia a hatóságok kezei közül: a férfi Kanadába szökött.
A másik fontos információ, amit Matt Robertsonnak, az ügyben nyomozó megyei rendőrnek sikerült egy hosszú nyomozás során kiderítenie, hogy Hightower World of Warcraft rajongó. Még régebben Robertson is sokat játszott a közösségi szerepjátékkal, így jól ismerte azt, ezért írt a játékot üzemeltető Blizzardnak, hogy próbáljanak segíteni neki az ügyben, bár nem nagyon számított rá, hogy a cég tényleges információkkal tud szolgálni a drogkereskedőről.
Tévedett. A Blizzard a neki eljuttatott adatok alapján hajszálpontosan meg tudta határozni, hol találják meg Hightowert és nem csak a férfi IP címét, hanem az előfizetési információit, számlázási címét, sőt, még a karakterének nevét és azt a szervert is megadták a rendőrségnek, ahol Hightower a legtöbbet játszik.
Ilyenkor képzeli el az ember, hogy milyen is lenne, ha mondjuk a játékbeli törvénykezés is tetten érné a drogkereskedőt, azonban innentől kezdve Highttowrnek már a valós világ igazságszolgáltatásának kellett felelnie. Robertson az IP cím segítségével meghatározta a Blizzard által megadott földrajzi szélességet és hosszúságot, majd ezt a Google Earth-szbe beírta és ez alapján sikerült megtalálnia a bűnöző címét. Felvették a kapcsolatot a kanadai rendőrséggel, amely először felderítette a terepet, kikérdezgette a helyieket, majd fülön csípte a férfit és kiszolgáltatta az amerikai rendőrségnek.
Az érdekes bűnügyi történetből sokféle tanulságot leszűrhetünk.
Természetesen elsőként arra gondolhatnánk, hogy ha már drogkereskedelemmel foglalkozik valaki, akkor miért olyan ostoba, hogy az adatait megadja egy online játék üzemeltetőinek. Másrészről viszont elgondolkoztató, hogy a Blizzard ilyen készségesen kiadott minden adatot egyik klienséről.
Az ügy így személyiségi jogi kérdéseket is felvet, hiszen míg ebben az esetben ténylegesen egy bűnözőt sikerült lefülelni, azonban felmerül a kérdés, hogyha mondjuk az adóhatóságok, vagy a titkosszolgálat gyűjt rólunk adatokat, vajon akkor is ilyen készségesen – sőt, önként és dalolva – kötélnek áll-e a világ legnépszerűbb közösségi játékának szolgáltatója?