BMW-kocsik Amerikából
A bajor BMW konszernnek van gyára az Egyesült Államokban, Dél-Karolinában is. Legutóbb bővítették a termelést és további ezer munkást vettek fel – főként azért, mert a tengerentúl fele akkor béreket kell csak fizetniük, mint Németországban.
Az álláshirdetésre Greer városában, a Délen különösen magas munkanélküliség közepette, sokan jelentkeztek – még régen állás nélkül lévő diplomások is. Vonzónak találták a mintaszerű munkakörülményeket és a 15 dolláros (jelenlegi árfolyamon 2.900 forintos) órabért – ami pedig körülbelül csak a fele annak, amit a BMW németországi munkásai keresnek. Ez új megvilágításba helyezi a régi vitát arról, hogy a fejlett országok az alacsony bérszínvonalú fejlődő (köztük a közép-kelet-európai) országokba helyezik át a termelést. Az Amerikában a globalizálás keretében a németek által teremtett munkahelyeknek ott mindenki örül. Még akkor is, ha az ezer új embert csak bérelt munkaerőként foglalkoztatják – ezért kaphatnak csak fele annyit, mint a korábban a BMW által közvetlenül felvett munkások. Igaz, a dél-karolinai német autógyárban nincs szakszervezet – de az illetékes német szakszervezetnek, az IG Metallnak sincs kifogása az amerikai fejlesztés ellen. Amikor a Daimler-Benz úgy döntött, hogy az alabamai Tuscaloosa-ban gyártja majd a Mercedes C-osztály kocsijait, a szakszervezet ígéretet kapott, hogy emiatt Németországban senkit nem bocsátanak el. Az IG Metall megnyugtatónak tartja, hogy a fejlesztések nem az ő rovásukra valósulnak meg, hanem a német kivitel bővülését jelentik. Sőt, hatványozottan: az amerikai BMW-kocsik jelentős részét ugyanis az Államokban adják el. Ezzel megtakarítanak tetemes szállítási költségeket és elkerülik az árfolyam-ingadozások okozta veszteségeket. A többi kocsit pedig exportálják, aminek az amerikai kormány is örül: Obama elnök ugyanis célul tűzte ki, hogy a gazdasági gondok megoldása érdekében 5 éve alatt megkétszerezzék a kivitelt. A greeri üzem egyébként már 16 éve működik sikeresen, 7.000 embert foglalkoztat és további több ezer munkahelyet jelent a térség beszállítóinál.
Szakértők az idők fontos változására figyelmeztetnek, írta a BMW-gyárral kapcsolatban a The Washington Post. El kell búcsúzni a kortól, amikor az amerikai szakmunkások bére (például az autóiparban) középosztálybeli életszínvonalat biztosított számukra. A Német Autógyártók Szövetségének adatai szerint a német iparban – a járulékos költségekkel együtt óránként 46 euróba kerül egy munkás – az Egyesült Államokban 26-ba… Amerikában már 2003 óta folyamatosan csökkenek a bérek a gyáriparban. Jóllehet a General Motors, a Chrysler üzemeiben vannak szakszervezetek, ott a régebbi munkások még 28 dolláros órabért kapnak – míg az újonnan felvettek már csak fele annyit. Ez a gyakorlat persze kezd meghonosodni Németországban is.