Leállították a bajor atomerőművet
.
A bajorok azzal érveltek, hogy míg a német autósoknak Európa szinte minden országában fizetniük kell az autópályák használatáért, a külföldiek milliói ingyen használhatják a földrész legnagyobb úthálózatát. A terv ellenzői szerint viszont a külföldiek forgalma nem olyan jelentős, amint azt a bajorok beállítják, ugyanakkor az átmenő forgalomból jelentős bevételek származnak – még inkább a szomszédos országok lakosainak bevásárló-turizmusából, amelyet így visszatartanának.
Szakértők szerint a matrica bevezetése, használatának ellenőrzése olyan jelentős kiadásokkal járna, amelyeket a bevételek aligha indokolnának. Bár a tervet mind a CSU testvérpártja, a CSU, mind a kormánykoalícióban résztvevő SPD is ellenezte, a törvényjavaslatot végül beterjesztették azzal, hogy a német autósokat mentesítik: matricát ugyan nekik is kell venniük, ám annak árát az éves gépjármű-adóból leírhatják. A CSU a távlati tervet, amely minden utat díjkötelessé tett volna, végképp elejtette.
A tervezett intézkedés viszont így is kiváltotta az EU ellenállását. Brüsszel szerint nem lehet ilyen módon megkülönböztetni az unió állampolgárait, ezért Németország ellen kötelezettségsértési eljárás indult. A CSU ugyan visszautasította a kéretlen „beavatkozást”, de illetékesek kénytelenek voltak úgy dönteni, hogy a díjak jövő évi bevezetését bizonytalan időre elhalasztják. Mivel az ilyenkor lefolytatott eljárások általában vagy két évig eltartanak, ezzel bizonytalanná vált a német matrica jövője: 2017-ban ugyanis választásokat tartanak Németországban s bizonytalan, hogy a jövendő kormány kitart-e majd az eleve népszerűtlen terv mellett.