Belvárosi mizériák
Ma vajon merre jár a 15-ös? Azt hiszik vicc a fenti kérdés? Pedig nem az. A 15-ös minden nap másutt megy. Ott, ahol tud. Nincs lezárás és dugó. Ami biztos: a két végállomás. Lassan nyerhetnek a vonalon utazók: Ön szerint ma merre megy a busz?
Ha két párhuzamos utcányit téved egy csomag csokit-, ha ennél többet nullát-, ha pontosan eltalálja három csomag csokoládét kap. Tényleg! Nem elég, hogy autóval szinte lehetetlen a belvárosi közlekedés; most már a tömegközlekedés is ellehetetlenül. A Szabadság- híd felújítása, a négyes metró építése és a „Belváros új Főutcájának” kivitelezése az egyik legfőbb ok.
A fent említett események közül az első kettővel nem szeretnék foglalkozni, hiszen sokan, sok helyütt és sokszor megtették. Engem az utolsó projekt érdekel.
Március 31-én írta alá Rogán Antal, ötödik kerületi polgármester a „Belváros új Főutcájának” kivitelezésére kötött szerződést. Az idén áprilisban indult 5,5 milliárd forintos beruházás során létrejön a kerület tengelye. A Belváros Főutcája fűzi össze a közbeeső tereket, utcákat megőrizve annak sokszínűségét – áll a kerületieknek eljuttatott szóróanyagon. Hogy mit is jelent ez a valóságban? A Kecskeméti utca - Egyetem tér - Károlyi Mihály utca - Petőfi Sándor utca -Bécsi utca - Erzsébet ér - Október 6. utca összekapcsolásával létrejövő Főutca elsősorban a gyalogos közlekedést szolgálja a jövőben. Ezért a fenti utcákon korlátozásra kerül az átmenő forgalom.
Ez praktikusan annyit tesz: ezentúl nem lehet egyáltalán közlekedni a belvárosban. A lezárások, egyirányúsítások, építkezések miatt Budapest szíve megközelíthetetlen és járhatatlan.
Ha valaki van olyan balga, hogy autóba pattan és gépjárművel közelíti meg az említett területet két eset közül választhat: vesztegel a dugóban vagy megáll. Vagyis inkább megállna, ha lenne hova. A nagy közterület-fejlesztések és városrész- szépítések nyomán ugyanis nincs hova. A kerületi lakosok is alig tudnak parkolni, nemhogy egy „messziről jött”. Ha mégis sikerül megszabadulni a járgánytól következik az újabb kihívás. Ugyanis gyalogosan sem sokkal könnyebb eljutni egyik helyről a másikra. A feltúrt utak és járdák egy szerényebb rally- pályára emlékeztetnek. Az ember várná, hogy a teljesített táv végén vagy tárgynyereménnyel, de legalább egy kitüntetéssel várják.
Cselovszki Zoltán, Belváros- Lipótváros főépítésze szerint a belvárosiak kritikái részben jogosak. Valóban sok fennakadást okoz az átépítés, de a megvalósítandó cél, megér egy is kis áldozatot.
„Magánemberként én is átélem a lakosság által megélt kellemetlenségeket. Az jó dolog, hogy megkezdtük a közterületi rekonstrukciót, de az egyes munkálatokat szerettük volna összehangolni; illetve bizonyos beruházásokat előtte meg kellett volna csinálni. Induljunk el Dél felől! A metró felszínrendezés a mi kerületünket a Fővám tér- Vámház körút- Kálvin tér útvonalon érinti. Ezt a szakaszt a metró projekt keretében belül, már meg kellett volna csinálni. Ez minket azért érint kellemetlenül, mert bár a felszínrendezés fővárosi hatáskör, mi sem tudunk előrelépni, gyakorlatban ez annyit tesz: még mindig nem lehet az autósok számára hatékony és állandó kerülő utat, illetve gördülékenyebb közlekedést biztosítani a kerület hibáján kívül.”
Higgyék el! Nem Budapest épülés- szépülése ellen beszélek. Mi több, imádom a környező országok hasonló adottságokkal rendelkező városainak sétáló utcáit. Ugyanakkor akár Bécsben, Pozsonyban vagy Prágában egyrészről megoldott a parkolás, másrészt átgondolt a városfejlesztés.
Léteznek P+R parkolók, ahol az ember valóban ingyen teheti le az autóját, hogy onnan tömeg közlekedve haladjon tovább. Adott kerület lakosai a területre szóló parkoló kártyával bárhol megállhatnak, nem kell listákat bújni: bár ötödik kerületi lakos vagyok, van is matricám, itt ugyan megállhatok vagy sem.
Cselovszki Zoltán főépítész szerint ez és a fenti probléma nem elválasztható egymástól. „Amikor mi a 2006-ban elkezdtük a főutca tervezését, akkor hat mélygarázs kiviteli terv szinten már ki volt dolgozva. Számítottunk arra, hogy ebből a hat garázsból legalább három megvalósul. Egyet a Kossuth téren a Parlament, egyet a Március 15. téren a főváros, egyet a József nádor téren magánfejlesztő épített volna. Nagyon számítottunk arra, hogy a tervek időben megvalósulnak.
Azt mondja: igaza van a lakosoknak. Szüksége lenne a garázsokra, mert ha a felszínen csökken a parkoló szám, a férőhely, akkor mélygarázs kell. "Ugyanakkor nekünk el kellett kezdenünk a főutca megépítését, mert különben nem kaptuk volna meg az 1.9 milliárd forintot, amit EU támogatásként ebbe az 5.5 milliárd forintos beruházásba az EU beletesz.
A projekt ütemezése nagyon kemény, minden határidőt napra pontosan be kell tartanunk, különben nem tudunk elszámolni az Unióval. Tehát, bármennyire is igaza van a lakosoknak, hogy a metró felszínrendezéssel jobban össze kell hangolni a főutca építését; ugyanakkor a mélygarázsokra is szükség van…. higgyék el! Ez a beruházás el fog ez készülni. Nem várhatjuk meg a – rajtunk kívülálló okokból csúszó-- többi beruházást. Lehet, hogy így több a kényelmetlenség, a megoldandó probléma, de az ennél is rosszabb lenne, ha lecsúsznánk a támogatásról és egyedül, saját erőből kellene megoldani a fenti beruházásokat. Az még több időt és türelmet igényelne a kerületiektől. Pedig ezek a projektek azért is nagyon fontosak, mert a főutca kialakításával lehetne ösztönözni a helyi kereskedelmet és vendéglátást, mintegy visszaadni a régi hírét, patináját.”
Persze úgy igazságos, ha megemlítjük: a fent említett nagyvárosok szíve kivétel nélkül rendezett és tiszta. Akad fa és virág – amit senki nem lop el –, ami alá/ mellett le lehet ülni egy olyan padra, ami nincsen összefirkálva. Nincsen bódésor és számtalan gagyi- árus, mert a kereskedőknek eszük ágában sincsen az utcára pakolni a portékáikat, de ha meg is teszik az első figyelmeztetés után el is tüntetik azokat.
Egyszóval az emberek megbecsülik a várost, ahol élnek. Ez viszont már nem az önkormányzaton-, hanem rajtunk, lakosokon múlna…