Az utóbbi hetek megmutatták, melyik az orosz haditengerészet legveszélyesebb munkája
A partraszálló tengerészgyalogosnak lenni a Kígyó-sziget környékén halálos elfoglaltság. Az ukránok csupán drónokkal és rakétákkal szétlövik az orosz haditengerészetet a Fekete-tengeren.
Az orosz Fekete-tengeri Flotta február végén talán 11 partraszálló hajóval kezdte meg a háborút Ukrajnával. Közülük egy 84 láb hosszú, Serna-osztályú hajó már a tengerfenéken fekszik, miután bekapott egy rakétát. A rakétát az ukrán haditengerészet TB-2 típusú drónja lőtt ki, miközben egy légvédelmi járművet vontatott a stratégiai fontosságú Kígyó-szigetre, 80 mérföldre délre Odesától – írta a Forbes oldala.
Most a fennmaradó partraszálló hajók – köztük két vagy több Serna, valamint legalább egy 148 láb hosszú Dyugon és néhány 54 láb hosszú BK-16 rohamcsónak – az oroszok által megszállt Krím-félsziget és a Kígyó-sziget közötti 250 mérföldes útvonalon haladnak, amelyet az orosz erők a harcok első teljes napján, február 24-én foglaltak el.
És mindezt különösebb védelem nélkül teszik.
Az ukrán haditengerészet április 14-én egy pár Neptun hajóelhárító rakétával lőtte ki a Fekete-tengeri Flotta Moszkva cirkálóját, amely végül elsüllyedt, és megfosztotta a flottát az egyetlen olyan hajójától, amely nagy hatótávolságú légvédelemmel rendelkezik. Miután a Moszkva elsüllyedt a legénységével együtt, a flottaparancsnokok két fregattjukat távolabb vonták az ukrán partoktól.
A műholdvezérelt TB-2-esek, amelyek 10 mérföldes hatótávolságú MAM lézerirányítású rakétákat lőttek ki, a flotta nyolc Raptor-osztályú járőrhajója közül négyet is eltaláltak, amelyek fő feladata az utóbbi időben az volt, hogy partraszálló hajókat terelgessenek a Kígyó-szigetre, amely a tengeri útvonal mentén fekszik Odesa, Ukrajna legnagyobb kikötője felé.
Nem sok olyan hajó maradt, amelyik képes lenne, vagy hajlandó lenne kísérni a partraszálló hajókat.
Az orosz légierő vadászrepülőgépei, valószínűleg a Krímről felszálló Szu-30-asok veszik át a feladat egy részét. „Az oroszok harci légi járőrözést is folytatnak a Kígyósziget közelében" – mondta a múlt héten az amerikai védelmi minisztérium egy meg nem nevezett tisztviselője újságíróknak. „Ez, úgy gondolom, úgy gondoljuk, az ukránok által az elmúlt napokban ott végrehajtott támadások következménye".
Az ukránoknak sikerült TB-2-eseket becsempészniük a vadászgépek mellett. Az amerikai Maxar műholdas cég által készített felülnézeti felvételeken látszik, hogy egy TB-2-esnek tűnő gép üldöz egy vadul manőverező Sernát csütörtökön a Kígyósziget közelében, és rakétákat lő ki a szerencsétlen járműre és annak ötfős személyzetére.
Nem világos, hogy a Serna és legénysége túlélte-e a közeli találkozást Ukrajna legfélelmetesebb drónjával. Ha nem, akkor a Fekete-tengeri Flottának talán csak egy Serna, a Dyugon és hét BK-16 marad. És öt tengerésszel kevesebb, aki a legénységüket ellátja. Oroszország többi flottája nem vághatja csak úgy át a saját járműveit a Fekete-tengeri Flottának, hogy pótolja annak veszteségeit. Törökország ellenőrzi az egyetlen vízi utat a Fekete-tengerre, és nem enged át egyetlen hadihajót sem.
Az ukrán drónok és rakéták jelentette veszély, valamint a partraszálló hajók fenyegető hiánya nem akadályozza meg a Fekete-tengeri Flottát abban, hogy legalább megpróbálja megerősíteni a Kígyó-szigetet, amelyet az elmúlt hetekben TB-2-esek és az ukrán légierő Szu-27-es vadászgépei lőttek. Legutóbb szerdán szállítottak volna partraszálló hajók egy friss Tor légvédelmi rendszert a Kígyószigetre, részben helyettesítve az előző héten kiütött TB-2-es védelmi rendszereket.
De ha a Kígyó-szigetre való minden egyes nekifutás a Fekete-tengeri Flotta egyre értékesebbé váló partraszálló hajóinak egyikét és legénységét kockáztatja, akkor hamarosan elérkezhet az idő, amikor a sziget – minden stratégiai értéke ellenére – egyszerűen nem éri meg Oroszországnak.
(Kiemelt kép forrása: a Maxar Twitter-oldala)