Akár tűz is kiüthette a maláj gépet

A pilótafülkében akkora füst lehetett, hogy a pilóták eszméletüket vesztették vagy meghaltak. A gép ezután egy ideig még robotpilótával repülhetett, amíg ki nem fogyott az üzemanyaga, de az is elképzelhető, hogy a tűz tönkretette az irányító rendszereket, és a repülő egyszerűen lezuhant.

2014. március 19., 09:43

Akár tűz is okozhatta azokat a zavarokat, amelyeket mindenki gépeltérítésnek tart az eltűnt MH–370-es járat kapcsán. Chris Goodfellow, egy pilóta írta meg az azóta már több nagy lap által is szemlézett elméletét, miszerint tűz (például az első kerekek kigyulladása) is magyarázhatja az összes furcsaságot.

A férfi szerint a repülő éles balra kanyarodását az magyarázhatja, hogy a pilóta valamilyen súlyos vészhelyzet miatt azonnal a legközelebbi repülőtér felé fordult. Goodfellow szerint az idősebb és tapasztaltabb pilóták – mint amilyen az 53 éves kapitány is volt – mindig észben tartják a legközelebbi reptereket, hogy vészhelyzetben azonnal tudják, hol lehet leszállni. A gép eltűnésekor pedig a legközelebbi, egy Boeing–777-es fogadására is alkalmas reptér Palau Langkawiban volt – arrafelé, amerre a gép fordult, azaz a korábbi repülési iránytól balra.



Tűz esetén a pilóták sorra lekapcsolják a nem létfontosságú rendszereket, keresve azt, amelyik a tüzet okozta. Ez magyarázhatja Goodfellow szerint, hogy miért kapcsolták ki az egyik kommunikációs rendszert a pilóták (ezt tartják a legerősebb érvnek amellett, hogy a gépet eltérítették). A Business Insider által megszólaltatott egyik pilóta szerint viszont a tűz esetén követendő eljárásrend nem írja elő a Boeing–777-eseken ennek a kommunikációs eszköznek a kikapcsolását – számolt be róla az Index.hu.

A pilóta szerint tűz esetén a pilóták azonnal jelentették volna a vészhelyzetet a földi személyzetnek, és segítséget kértek volna az azonnali leszálláshoz. Goodfellow azzal magyarázza a hallgatást, hogy a pilóták a tűzzel voltak elfoglalva, és nem értek rá beszélni a földi irányítással. Egy másik pilóta szerint ez az első elmélet, ami őt is elgondolkodtatta, mert valószerű magyarázatot adhat az eseményekre.

Azt viszont Goodfellow elmélete sem magyarázza, hogy a másodpilóta miért az után köszönt el a földi irányítástól, hogy az egyik kommunikációs rendszert kikapcsolták. Ekkor ugyanis azt mondta, hogy „Minden rendben, jó éjt!", amit egy tűz esetén biztosan nem tett volna.

A férfi szerint a pilótafülkében előbb-utóbb akkora füst lehetett, hogy a pilóták eszméletüket vesztették vagy meghaltak. A gép ezután egy ideig még robotpilótával repülhetett, amíg ki nem fogyott az üzemanyaga, de az is elképzelhető, hogy a tűz tönkretette az irányító rendszereket, és a repülő egyszerűen lezuhant.

A Business Insider által megszólaltatott harmadik pilóta szerint az is valószínűtlen, hogy a pilóták eszméletüket vesztették volna a füst miatt, hiszen oxigénmaszkjuk is van ilyen esetekre.

Az elmélet azt sem magyarázza meg, hogy miért programozták át a fedélzeti számítógépet. Egy ilyen vészhelyzetben ugyanis valószínűleg inkább kézi irányítással repültek volna a pilóták, a The New York Times szerint viszont a repülőt irányító számítógépet átprogramozták, hogy ez irányítsa a gépet.

12:39

Több ezer turista rekedt hétfőn a párizsi Louvre előtt, miután a múzeum dolgozói spontán sztrájkba kezdtek. A Louvre látogatottsága már jó ideje meghaladja az intézmény kapacitásait, mostanra azonban a személyzet úgy érezte, nem lehet tovább várni a változásra.