A lengyel oktatás sikere
A lengyel gimnazisták fejlődtek a leglátványosabban, különösen nagy az előrelépés a matematikában. A PISA felmérés szerint a lengyel diákok Európában a legjobbak között találhatók.
Ez a felmérés a a világ legfejlettebb országaiban vizsgálja a gyerekek tudását a matematika, az olvasás, a szövegértés és a természettudományok területén. Az idei eredményeket egyszerre 64 országban hozták nyilvánosságra, köztük városok is vannak, Kínát például Sanghaj képviseli csak, Tajvant pedig a fővárosa, Tajpej. A lengyel diákok sikere döbbenetes. Természetesen ez a felmérés nem azt mutatja, hogy a lengyel oktatás minden tekintetben a legjobb, de ez az egész világon a legbefolyásosabb vizsgálat, amelyre mindig hivatkoznak a szakemberek, amikor az egyes oktatási rendszerek megítéléséről van szó.
Éppen a fenti szakemberek szerint a 2013-as PISA felmérés nagy győztese Lengyelország – a lengyel diákok megelőzték angol társaikat a matematikában és az olvasásban is, az angol publicisztikák, pl. a Daily Telegraph szerint ez a lengyel tanárok elévülhetetlen érdeme. „Ami emellett sokkoló, hogy ezek a tanárok angol kollégáik keresetének a felét viszik haza” – írta a brit lap.
A lengyel oktatási rendszer hatalmas sikeréhez Varsóban gratulált Richard Yelland, az OECD képviselője, aki szerint most érdemes a szakembereknek Lengyelországba látogatni, hogy megtekinthessék, hogyan sikerült ezt a lengyeleknek elérni.
A lengyel diákok eredményei az idei felmérésekben minden területen hatalmas előrelépést mutattak. Lengyelország 2000 óta először jelentősen meghaladta az átlagot ebben a vizsgálatban, s ezzel a 14. helyre kerültek az országok rangsorában.
Lengyelországban jelentősen csökkent a gyengén teljesítő tanulók aránya: míg a matematikában ez 2009-ben 20,5 százalék volt, most csak 14, az olvasásban a 15-ről 10,6-ra esett ez a mutató. Így az ország elérte azt a célt, amelyet az Európai Unió minden tagországa oktatási rendszere elé állított: 2020-ig 15 százalékra kell csökkenjen a legrosszabb eredmény.
Ugyanakkor a kiugróan magas teljesítményt nyújtó diákok száma is növekedett: matekban a vizsgáltak 16,7 százaléka képes a legnehezebb feladatok megoldására, a természettudományokban is nőtt a legtehetségesebbek száma 10,8 százalékra, míg az olvasás területén ezek aránya elérte a 10 százalékot.
Még nagyobb a siker az európai országokhoz viszonyítva. A lengyel 15 évesek az EU országaiban az első helyen állnak matekból, a világon pedig a 14. helyet foglalják el. Ugyancsak elsők a szövegértelmezésében Európában, a természettudományok terén pedig a harmadik helyet foglalják el.
Ez annál is nagyobb előrelépés, mert az utolsó PISA felmérésben a lengyelek az EU országai között a 11. helyen álltak 2009-ben – egyetlen más ország sem mutat ekkora előrelépést.
Most a szakemberek arra keresik a választ, mi az, ami ezt a hatalmas sikert előidézte. Az első analízisek szerint az un. alapprogram változtatás, amelyek alapján készülnek az iskolai tervek és a tankönyvek, ezt 2008-ban vezették be. Ehhez jött a kötelező matematika érettségi, amely mindenki szerint nagyon nehéz, de senki sem kaphat nélküle érettségi bizonyítványt.
Donald Tusk az eredmény kihirdetése után magához kérette az elmúlt évek oktatási minisztereit – három volt –, ezzel is jelezve, hogy mindegyiknek szerepe van ebben a jelentős sikerben, és kijelentette, hogy ma a lengyel iskoláknak nincs szükségük forradalomra, az oktatási rendszer, amelyet oly gyakran kritizáltak, jónak bizonyult, és a tanároknak minden okuk megvan az elégedettségre.