A francia Tour – Teker a nemzeti lélek

Aligha van olyan sportesemény, amelynek a közkeletű mítosza olyan távol állna a prózai valóságtól, mint a híres francia országúti kerékpáros-körverseny, a Tour de France. A mítosz valódi, hősies, a népi rétegeknek szóló hagyományról mesél, míg a valóság a kezdetektől üzleti alapon szerveződött, egyre inkább nemzetközivé váló üzleti vállalkozásról.

2017. július 31., 20:20

Szerző:

A Tour de France kerékpárosversenynek mind a mítosza, mind a valósága tartalmazza az igazság egy-egy elemét. A versenyzők valóban hősies erőfeszítéseket tesznek, s legalábbis a hőskorban valóban a „nép egyszerű gyermekei” voltak. A Tour maga ténylegesen a francia örökség részévé vált, és a kezdetektől egyszerű profitorientált vállalkozás.

A dolog nyitja éppen az, hogy azért lehet ilyen jövedelmező, mert a nép nagy részének megmozgatja a képzeletét.

Maga is egyidős a korai fogyasztói társadalommal, a szabadidő üzleti érdekeknek való alárendelődésével, a népi tömegkultúra megszületésével.

A Tour 1903-as megalapítása a pró­­zai­­nál is prózaibb történet. Két újság politikai alapon zajló kon­­ku­­ren­­cia­­har­­ca állt a háttérben. A Le Vélo nevű sportlap a Dreyfus-ügyben a kapitány pártját fogta, s ez bizonyos tőkéseknek nem nyerte el a tetszését. Ezért alapítottak egy ellenújságot, a L’Auto című lapot. Utóbbi reklámfogása volt a Tour de France, olyan sikeres reklámfogás, hogy a vetélytárs hamarosan meg is szűnt, és a lap egyedül maradt a sport­­na­­pi­­lap­­pia­­con. A történet vége, hogy a L’Auto 1944-ben megszűnt, mert minden lapot bezártak, amely megjelent a német megszállás alatt. A tulajdonos, Jacques Goddet azonban nem volt valódi náci. Úgy viselkedett, mint a korabeli franciák többsége, nem kollaborált, de nem is állt ellen. Így új lapot alapíthatott, amely 1948-tól vált a Tour rendezőjévé. Ez a lap a ma is létező L’Équipe.

De miért pont a kerékpársport?

Egyszerűen azért, mert a sportág jellegéből adódóan itt volt a leginkább szükség újságra. Az eseményen nézőként való jelenlét nem nyújt előnyt a látványosság élvezetében, vagy csak minimálisat, az egész igen hosszú ­ideig tart, szükség van összefoglalókra és így tovább. Szóval, hogy a szurkolók tájékozódjanak, a dolgot meg kell írni. S éppen ez volt a cél, az újság eladása. A csúcsok csúcsát az jelentette, amikor 1933-ban a L’Auto 833 000 példányban kelt el.

Aligha véletlen, hogy másik két nagy körversenyt, a Giro d’Italiát (Gazzetta dello Sport) és a Vuelta a Espanát (Informaciones) is újságok alapították.

Az üzleti érdekeknek való alárendelődés azzal a következménnyel is járt, hogy a Tour szervezőinek döntéseit mindenekelőtt a gazdasági érdekek és a gazdasági környezet befolyásolják, és a legkevésbé a sportbéli szempontok.

Fotó: MTI/EPA/Robert Ghement

Amíg elsősorban az írott sajtó volt jelen, addig az egyes szakaszok a lehető leghosszabbak voltak (300-400 kilométer, 10-16 óra), hogy minél hősiesebb legyen a dolog, minél hosszabb eposzokat lehessen róla írni, de persze legkésőbb délután azért érjen véget, hogy beleférjen a másnapi újságba. Gyakran előfordult, hogy egy szakasz hajnalban kezdődött, sőt akár előző nap este is. A rádió, majd a televízió megjelenése változtatott a rendszeren. Élőben leginkább a szakasz végét közvetítették, vagy legalábbis a nézők ezt követték, vagyis az érdek az volt, hogy a szakaszok rövidebbek legyenek, de intenzívebbek. A versenyzőknek legyen erejük az izgalmas befutóra is.

A verseny hosszú-hosszú idő óta júliusban van, ennek legfontosabb oka, hogy mind a futball-, mind a rögbiszurkolók kedvenc sportjuk nélkül töltik ezt a hónapot. Franciaországra nagyjából az a jellemző, hogy Észak inkább futballrajongó, leginkább az első világháború brit katonái terjesztették el a játékot, míg a Dél inkább rögbipárti.

Marseille a nagy kivétel, amely egyébként történetileg inkább mediterrán város, mint pusztán francia, s így kulturálisan a földközi-tengeri futballövezet része.

Az üzleti logika azt kívánta meg, hogy a versenyen úgynevezett gyári, egy-egy márkát képviselő csapatok induljanak. Ez is volt a gyakorlat egészen a harmincas évek kez­­de­­téig. A Tour ismerői persze jól tudják, hogy a körverseny valójában egyéni megméretés, csak csapatokban. Egy idő után azonban problémát okozott, hogy maga a kerékpárgyártó iparág koncentrálódott, s az egyre kevesebb nagyvállalat képes volt a saját márkája kiválóságának reklámjaként szinte monopolizálni a versenyt. Olyan erős csapatot tudtak időnként összerakni, hogy az megölte a Tour sportértékét. Ezt elkerülendő 1930-tól a versenyen nemzeti, sőt, Franciaországon belülről regionális csapatok indulhattak kizárólag, így biztosítva, hogy egy-egy csapat ne legyen képes a legjobb versenyzőket rekrutálni. Ez így volt 1961-ig.

Jelentős hátrány volt, hogy az új rendszer erőteljesen csökkentette a szervezők bevételeit, hiszen nem lehetett többé cégektől beszedni a részvételi díjakat. Ennek kompenzálására találták ki a „karavánt”, azaz a versenyt kísérő gépkocsik konvoját, amelyek elsősorban reklámfeliratokat szállítottak szerte az országban. Ekkor jött létre az a rendszer is, hogy az egy-egy szakaszt rendezni kívánó városoktól, régióktól a szervezők pénzt kértek a lehetőségért. A verseny a helyszínek számára is jövedelmezőnek bizonyult, hiszen a több tízezer néző jócskán növelte az éttermi és a szállásbevételeket, és hozzájárult a város reklámértékének emelkedéséhez is.

Érdekes paradoxon, hogy amíg a Tour a kezdetek kezdetétől elsősorban óriási üzlet, addig maguk a versenyzők jellemzően az alacsonyabb társadalmi osztályokból érkeztek. Legendássá vált, hogy még a nyolcvanas években is a mezőnyben Laurent Fignont professzornak vagy in­­tel­­lónak, értelmiséginek nevezték a versenyzőtársai, mert szemüveget hordott és volt érettségije.

A „pedál proletárjai”, ahogy a hőskori baloldali sajtó írt a kizsákmányolásukról, bizony nem lettek gazdag emberek, legalábbis a Tour klasszikus korszakában. Ez is hozzátartozott a rendezvény népi mitológiájához.

Az 1936-os Tour negyedik szakaszát a francia Maurice Archambaud nyerte

Más oldalról persze az is igaz, hogy minden üzleti jellege ellenére a Tour gyorsan a francia kulturális értéktár részévé vált. Mi sem volt könnyebb ennél, hiszen az egyre népszerűbb sportág révén a verseny jellegéből adódóan, vagyis hogy a Tour körbevezet Franciaországon, a francia nemzeti érzés kifejezője is lett. A szervezők nagyon is aláhúzták ezt a „természetes határok” koncepciózus képviseletével a verseny programjában. 1906 és 1909 között az akkoriban német Elzászt is érintette a verseny, míg 1919-ben természetesen a „visszatért” Strasbourgot és Metzet is. Máig izgalomban tartja a kommentátorokat, hogy vajon a nemzeti ünnep napján, július 14-én francia versenyző nyeri-e a szakaszt, de általánosságban is elmondható, hogy főleg a tévéközvetítés révén a francia természeti-kulináris-építészeti-kulturális vagyonra kiemelt figyelem irányul, különös tekintettel a Franciaországban ismeretesen erős regionális hagyományokra.

Az esemény hazai közvetítésében külön kulturális szakértő egészíti ki a sporthoz értő riportereket.

A Tour tehát, hogy egy társadalomtudós szavaival éljünk, „a nemzeti terület szimbolikus birtokba vételének kiemelt pillanata”.

Az üzleti stratégiáktól talán nem is olyan nagyon függetlenül mára persze a Tour ezen képe jól megfér az egyre fokozódó nemzetköziesedéssel, sőt, glo­­balizálódással. Az utóbbi két évtizedben talán nem is volt olyan Tour, amely ne érintett volna más országokat is. Érdekes, hogy ezek a külföldi szakaszok különösen sok embert vonzanak. A szervezők célzottan választják ki az országokat. 2000-ben, Jan Ullrich és Erik Zabel nagy korszakának idején a verseny Németországot érintette, míg 2014-ben, vagyis Bradley Wiggins és Christopher Froome uralkodása idején Angliából indult. De 1975 óta a befutó mindig a Champs-Elysées-n van, egy, a sport szempontjából érdektelen szakasz végén, amely azonban turisztikai szempontból talán mégsem olyan értéktelen.

Érdekesen változott meg a francia identitás ünneplésének és a verseny nemzetköziesedésének kettős tendenciája révén a Tour képe a hazai publikum szemében.

Míg a verseny régebben a modernitás nagy ünnepe volt, a technológiai haladás bemutatója, értve ez alatt magukat a kerékpárokat, de a közvetítés technikáit is, ma már mintha éppen az ellenkezője lenne igaz.

A Tour de France a hagyományok, a francia vidék és vidékiség, a történelem és a kulturális-kulináris regionális szokások, a hagyományos franciaság szimbólumának számít az egyre globalizáltabb világban.