Wittinghoff: Én egy átkozott, naiv idealista vagyok

Egy jogállamban nem történhet meg, hogy a kormányzat ne álljon szóba egy 30 ezres populációt képviselő önkormányzattal – mondja a 168 Óra Online-nak Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere, aki egy friss tanulmányra hivatkozva 15%-osra teszi a város főútján a forgalomnövekedést az útdíj miatt.

2015. február 7., 12:05

- Amikor fotót tett ki a Facebookra arról, hogyan nőtt a forgalom Budaörs központjában, Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár ugyancsak egy képpel vágott vissza, amin nincs kocsisor, viszont nem is azonos forgalmat produkáló napon készült. A friss forgalomszámlálás is növekvő forgalmat regisztrált, a helyi fideszesek most a módszertant

kritizálják.

– A cég hozzáértését próbálja megkérdőjelezni a budaörsi Fidesz, valamint azt sugallják: az önkormányzat előre megmondta nekik, mi legyen az eredmény. Nagyon rossz tapasztalatokat szerezhettek a saját köreikben, ha nem tudják elképzelni, hogy van, ahol a dolgok tisztességesen zajlanak. Az önkormányzat megbízásából 2015. januárjában ugyanaz a cég, ugyanazon pontokon végezte a forgalomszámlálást, mint két évvel ezelőtt. A jelentés szerint átlagosan 15 százalékkal emelkedett a forgalom a Budaörsöt átszelő főútvonalon, de vannak szakaszok, ahol 35 százalékkal több az autó, mint két éve. Megállapítható: a forgalomnövekedés oka elsősorban nem a közúti forgalom nagyságának évről évre bekövetkező emelkedésében, hanem a forgalom nagyarányú átrendeződésében keresendő. Az autópályáról az 1. számú főútra átterelődött forgalom nagysága a számlálási adatok alapján 2-3000 ezer autó naponta.

- Hogyan kezdődött a nyilatkozatháború?

– Hétfőn este megkaptam a forgalomszámlálásról szóló jelentés nyers változatát a cégtől, és még este kitettem a Facebookra, hogy a mérési eredmények megvannak, és minket igazolnak. Este 10-kor az egyik fideszes önkormányzati képviselő Facebook-üzenetben kérdezte tőlem, hogy megkaphatja-e a vizsgálati anyagot. Persze – válaszoltam –, mivel én holnap reggel a közjegyzőnél kezdek, keresd az ügyosztályvezetőt, és ő át fogja neked adni. Ehhez képest másnap délben kiadtak egy közleményt, amiben mindent kétségbe vontak és követelték az anyag nyilvánosságra hozatalát.

– A forgalomszámlálást a Pannon Engineering Kft. végezte, melyben kevés bizodalma lehet a helyi Fidesznek, mert “független mérést” követelnek.

– Miután különböző vádakkal támadták ezt a céget, Budaörs honlapján

közzétettüka referenciákat, a cégvezető szakmai önéletrajzát, és rövidesen publikáljuk a szerződéssel kapcsolatos pénzügyi adatokat is. Egyébként a felmérés 360 ezer forint + áfába került. A teljes jelentés az eredmények végleges dokumentálása után, február második hetében kerül fel. A cég vezetője egyébként két szakmai díjat is kapott, az egyik Köztérmegújítási Nívódíj a Nagykovácsi Gróf Tisza István térért 2011-ből – ráadásul akkor fideszes polgármester volt ott. A másik elismerést a Kossuth tér rendezése tervpályázat közlekedési munkarészeiért kapta a Budapesti Corvinus Egyetem III. díjat elnyert pályázati anyagában. Az egész mögött az látszik, hogy született egy rossz kormányzati döntés, tudják, hogy baj van, de próbálják a mundér becsületét védeni, akár úgy is, hogy besároznak egy tervezőcéget és disznóságokat sejtetnek rólunk.

- Nemrég jelentették be: nem fizetik tovább a világítást az M1-M7 autópályák közös bevezető szakaszán. Honnan jött az ötlet?

– Aki szedi a pénzt, azé a költség is, szerintem ez a világ legtermészetesebb dolga. Budaörs önkormányzata az itteni cégek segítségével – bár nem lett volna kötelezettsége – majd tízmilliárd forintot költött fejlesztésekre. Arra, hogy több sáv épüljön ki, hangvédő fal, felüljáró létesüljön. Ezeket a beruházásokat térítésmentesen átadtuk a Magyar Állam tulajdonába. Ha az autópályaszakasz a város közúthálózatának része, természetes, hogy mi fizetjük a főpálya és a lehajtók közvilágítását is. Azzal viszont, hogy útdíjat vezettek be, a közlekedési feltételeket egyoldalúan megváltoztatták. Ezek után nem is értem, hogy miért merülne fel, hogy a továbbiakban is a város fizesse a világítást.

- Milyen eszköze maradt, hogyan folytatja az útdíj elleni tiltakozást?

– Én egy átkozott, naiv idealista vagyok, ezt többen is mondták már. Miután a kormányzat azt ígérte, hogy az autópályák fővárosi szakasza nem lesz fizetős, Budaörs pedig szinte összenőtt a fővárossal – mintha egy kerülete lenne –, bízom abban, hogy az érveinket meghallgatják. Kongatom a harangot, megpróbálom a vizsgálat eredményeivel szembesíteni a döntéshozókat. Írtam levelet a miniszternek, időpontot kérve. Szerintem egy jogállamban nem történhet meg, hogy a kormányzat ne álljon szóba egy 30 ezres populációt képviselő önkormányzattal.

- Lehet blokád az autópályán?

– Én a józan ész, a tárgyalás és az együttműködés reményében dolgozom, nem szeretném, ha blokáddal dőlne el ez a vita. De attól tartok, hogy előbb-utóbb blokádba torkollhatnak a civil megmozdulások, mert a kormányzat olyan szinten hagyja figyelmen kívül az emberek érdekeit – sok más ügyben is –, hogy kitör belőlük az elkeseredés.

- Azt nyilatkozta, fideszesek is biztatják. Honnan érkezik a bátorítás?

– Itt a háromfős Fidesz-frakció annak idején egyhangúlag elutasította az útdíj-tervezetet. Azóta új elnöke van a frakciónak, és úgy látom, miatta mérgesedett el a helyzet Budaörsön. Egyébként fideszes képviselő is felhívott és felajánlotta a segítségét, mondván: számára is elfogadhatatlan az útdíj kiterjesztése, nem is érti ezt az abszurd döntést. A Facebookon azt látom: a Fidesz oldalán fideszesek kritizálják a Fidesz elnökét és köreit. Azt teszik szóvá, miért nem azzal foglalkoznak, hogy a segítsék a várost, miért nem próbálták megakadályozni ezt a döntést.