Vitézy Dávid Lázárnak: „miközben a múltba révedünk, a jövőnket éljük fel”

Vitézy Dávid közlekedési szakember ismét éles kritikával illette Lázár János vasúti közlekedéspolitikáját Facebookon.

2023. szeptember 6., 17:44

Szerző:

Miközben a közvélemény érthető módon a közlekedési miniszter kritikátlan Horthy-imádatával és az ebbe igen szégyenletes módon belerángatott Közlekedési Múzeum kiállításán mondott beszédével foglalkozik, addig azért más is történt a közlekedés háza táján. Lázár János legújabb csomagja a budapestieknek és az agglomerációban élőknek korábban beígért, kiemelt fejlesztések leállításáról a Magyar Közlöny tegnap éjjeli számában jelent meg – írja Vitézy minapi Facebook-bejegyzésében.

Vitézy úgy fogalmazott a budapesit elővárosi tervek elkaszálása kapcsán: „miközben a múltba révedünk, a jövőnket éljük fel.”

Vitézy szerint évek óta zajló munkával, milliárdokért elkészült terveket sikerül a kukába dobni a tervezés vagy az engedélyezés leállításával.

Mint írja, többek között sikerült visszavonni a budapesti pályaudvarok fejlesztési koncepcióját (1564/2018 korm.hat.).

Nyilván nem arról van szó, hogy lett valakinek egy jobb ötlete, hanem arról, hogy egész egyszerűen lemondott a szaktárca a budapesti vasúti hálózat kapacitásbővítéséről, versenyképességének javításáról, amire számos más jel is utal – kommentálja a döntést a bejegyzés szerzője.

„Ezt mutatja egy másik beruházás leállítása is: a Kőbánya felső és Rákos közötti vasúti szakasz rendbetétele sok évtizedes adósság.”

Ezeknek a tervezése is mind rendelkezett uniós forrással, ha a tervezés végigmegy és a nehéz gazdasági helyzetre, az elapadó uniós forrásokra hivatkozva az építkezést elhalasztották volna, az érthetőbb lenne. Uniós pénzből már megkezdett tervezéseket leállítani azt jelenti, hogy egyrészt ha lesz forrás, akkor se lesz majd terv, amit építeni lehetne, másrészt az eddig elköltött pénzeket használható eredménytermék híján nem az EU, hanem a magyar adófizetők állják innentől – tehát nem megtakarítással jár a projektek leállítása, hanem éppen többkletkiadással – összegzi Vitézy.

„A Galvani híd beruházás leállítása is azért szomorú, mert még a lehetőségét is megszünteti a későbbi megépítésének.”

Itt ugyanis nem csak az építést halasztja el a közlekedési kormányzat (ami jelen helyzetben érthető volna), hanem az előkészítést is leállítja – a híd maga környezetvédelmi engedélyekkel rendelkezik, de a Fővárosi Önkormányzat által indított per most zajlik, a kapcsolódó úthálózat engedélyezés alatt áll. Tehát az előkészítés azonnali leállítása most azt fogja jelenti, hogy az elmúlt évek tervezési munkája és elköltött 4-5 milliárd forintja is a kukában végzi – tette hozzá.

(Kiemelt képünk forrása: Vitézy Dávid Facebook-oldala)

A 37 négyzetméteres, korábban magántulajdonban lévő erdőt a magyar állam kisajátította az épülő Budapest-Belgrád vasútvonal miatt. Felmérték, hogy mennyit érhet az ingatlan, és megállapították, hogy egy forinttal tudják gazdagítani a tulajt. Végül mégis fölfelé kerekítettek, amit a postás is megkétszerezett, mert nem volt nála apró.