Vitézy Dávid keményen kritizálja az Orbán-kormányt

A vasútvonalak bezárásával alig érhető el megtakarítás - a MÁV nem tudja ellátni a kifizetett szolgáltatást, az állam pedig nem viselkedik megrendelőként. A piaci versenyre esély sincs a következő egy évtizedben.

2023. július 27., 08:43

Szerző:

Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerint a vasúti mellékvonalak bezárásával olyat tesz az Orbán-kormány, ami ellen ellenzékben és hatalomra kerülve is küzdött – sőt, a Bajnai-kormány által bezárt vasútvonalakat maga nyitotta újra 2010 után. Pedig a 10 bezárt vonal közül a szakértő szerint 8 megmenthető lenne – olvasható a hvg.hu cikkében.

A cél nem a takarékosság, hanem a leállás után felszabaduló néhány jármű és a személyzet forgalmasabb vonalakra irányítása. Mindez ráadásul szembemegy Lázár János miniszter azon narratívájával, ami a „most vidék jön” szlogennel a vidék fejlesztését ígéri – teszi hozzá.

A 10 vonallal amúgy Vitézy szerint sem lehet semmi megtakarítást elérni, összesen országosan 5 db Bz-motorvonattal lesz kevesebbre szükség, mivel van, hogy egy-egy jármű egyszerre több vonalat is kiszolgál. A teljes megtakarítás vonalanként egy hónapban egy MÁV-os igazgató bérét nem éri el – mondta Vitézy Dávid, de szerinte amúgy nem is csak pénz kérdése ez, hiszen a legnehezebb helyzetű vidéki kistérségekben a közszolgáltatások fenntartása nem jövedelmezőség kérdése.

Eközben az ország más részein is egyre nehezebben tudja kiszolgálni a forgalmat a MÁV. Már most nagy bajok vannak szerinte a balatoni InterCitykkel. Új járművekre nincs közbeszerzés, a korábbiakat a gazdasági helyzet romlása miatt visszavonták, az InterCityk jelentős része pedig hiányzó vagy klimatizálatlan, selejtérett kocsikkal közlekedik – közölte.

Szerinte az államnak meg kellene versenyeztetnie magánvállalatok ajánlataival a MÁV-ot, és fokozatosan vissza kellene szorítania az állami vasútvállalat monopóliumát, ha az képtelen a szolgáltatás megfelelő színvonalú ellátására. 2034 előtt azonban aligha lesz piacnyitás – írja a hvg.hu.

(Kiemelt kép: Vitézy Dávid a Közlekedési Múzeum Volt egyszer egy Északi... a történet folytatódik című tárlatának megnyitóján az Északi Járműjavító Dízelcsarnokában 2021. július 15-én. Fotó: Karancsi Rudolf / 168)

 

Tegnap 14:34

Lázár János építési és közlekedési miniszternek elege lett a városában zajló ellenzéki „dínomdánomból”, szerinte az emberek adóját okosabban kellene felhasználni. Ezért javasolni fogja, hogy vessenek ki a városra egy helyi iparűzési adót.

Tegnap 14:18

A Nemzetgazdasági Minisztérium reagált az Eurostat friss statisztikájára, miszerint a magyar háztartások fogyasztása az uniós átlag 70 százalékát éri el. A Minisztárium szerint ez azért van így, mert a magyar háztartások a háborúra való tekintettel megtakarításba fektetik a pénzüket.