Lázár kiakolbólította Vitézyt
Még egy hónapja sem létezik, de máris döntöttek a Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) bezárásáról.
„Az NKK mint önálló intézmény megszűnik. A párhuzamos állami struktúrák megszüntetése érdekében, projektjeit az Építési és Beruházási Minisztérium (ÉBM) veszi át“ – írta a Népszava kérdésére a tárca sajtóosztálya.
Az NKK a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) átnevezésével jött létre idén júliusban, miután Lázár Jánoshoz került valamennyi állami beruházás felügyelete. A cég korábbi vezetőjét Vitézy Dávidot az új kormány megalakulása után közlekedési államtitkárrá nevezték ki Palkovics László Technológiai és Ipari Minisztériumába, míg a korábbi Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár, Fürjes Balázs Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter helyettese lett. A fővárosi projekt színtér új gazdája,
Lázár János pedig azonnal és félreérthetetlenül jelezte, hogy a régi időknek vége.
A KKBK Kiemelt Kormányzati Beruházások Központjának utódszervezeteként 2020-ban létrejött, Vitézy Dávid által irányított, menetközben csaknem 300 fősre hízott cég gyors beszántása még a tűzhöz közel ülőket is meglepte. A BFK korábban nem kapott semmilyen kritikát vagy jelzést a kormánytól vagy éppen Orbán Viktortól, amelyből arra következtethettek volna, hogy elégedetlenek az ott folyó munkával.
A BFK felszámolása ezzel együtt sem előzmény nélküli – írja a lap. Az Orbán-kormánynak az önkormányzati választásokat követő első néhány hónap után jól láthatóan egyre kevésbé volt fontos Budapest. A BFK azonban továbbra is sok – csaknem négy tucat – projektet vitt, amelyek összértékét 3-4 ezer milliárd forintra becsülte korábban Vitézy Dávid.
Az új kormány megalakulása után ezzel együtt sem sok esélye maradt a cégnek a megmaradásra. A Lázárhoz került BFK-t első körben átkeresztelték Nemzeti Közlekedési Központra, nem sokkal később menesztették a teljes menedzsmentjét.
Lázár János pedig bejelentette, hogy a válság és az ukrán-orosz háború miatt felülvizsgálják a teljes állami projekt-listát. Következő lépésként a minisztérium Népszavának küldött válasza szerint
felfüggesztettek minden olyan állami beruházást, amelynek kivitelezése még nem kezdődött meg a Magyarország szomszédjában zajló háború miatti tartalékképzésre hivatkozva.
A beruházások folytatásáról a kormány dönt majd a ÉBM javaslatára. Vélhetőleg nem a fővárosi fejlesztések kerülnek az élre – írja a Népszava, arra hivatkozva, hogy Lázár János már a Hódmezővásárhely–Szeged között közlekedő tram-train átadásakor arra biztatta Palkovicsot, hogy ne adjon pénzt a fővárosnak, mert az elmúlt húsz évben a fejlesztési források kétharmadát Budapest használta fel.
A Lázár kinevezése óta feltűnően jól értesült Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint Lázár a 2023. január elsejével az országos közút és vasútfejlesztéseket irányító NIF Zrt-t is megszünteti.
(Kiemelt képünk illusztráció: A hamzsabégi vasúti híd a Bartók Béla út felett 2020. december 26-án. Fotó: MTI/Máthé Zoltán)