Verseny a munkavállalókért a munkaerőpiacon
Az utóbbi évek munkaerő-piaci változásai már erősen éreztetik hatásukat, bizonyos iparágakban egyre jelentősebb szerepet kap a HR és a marketing kooperációja, amelynek elsődleges feladata, hogy az adott cég ne csak a termékei/szolgáltatásai piacán, de a toborzás kapcsán is vonzó legyen az álláskeresők között. A verseny persze a magasan kvalifikált, több nyelvet beszélő pályázókért szól.
Míg korábban azt tartották, hogy megfelelő kapcsolatok révén könnyedén álláshoz lehet jutni, avagy egyszerű a megfelelő szakembert megtalálni, manapság – a globalizálódó munkaerőpiacon – egy-egy jó pozícióért mindkét félnek tennie kell.
A versenybe beszállni persze csak megfelelő megmérettetések, kvalifikációk után lehet. Ezek első (idővel pedig visszatérő) állomása a felsőoktatás.
Ezt a „felkészülést” segítik az egyetemek, például a budapesti Zsigmond Király Egyetem is, ahol a Diplomás Pályakövető Rendszer és a saját kapcsolati háló révén a képzési kínálatot, szakokat és szakirányokat az aktuális (jövőbe mutató) munkáltatói igények mentén aktualizálják. Ennek egyik fő pillére, hogy immáron az üzleti-közgazdasági alapszakos képzésekben is egyre több duális képzést indítanak, nem beszélve a teljesen angol nyelvű szakokról. Az EU által előirányzott élethosszig tartó tanulás jegyében pedig a felvételinél megkövetelt emelt szintű érettségi helyett bevezették a felsőoktatási felvételi vizsgát, amely lehetőséget ad a 2005 előtti, hagyományos érettségivel rendelkezőknek arra, hogy a társadalomtudományi és bölcsészképzésekre is bejuthassanak.