Ügyfélkapu+: változik a kétlépcsős hitelesítés
Az Ügyfélkapu+ kétlépcsős hitelesítésével sokaknak meggyűlik a baja, mert nem elég a 30 másodperc a kód beírására. Január 14-től azonban egy új lehetőség is az ügyfelek rendelkezésére áll.
Az állami fejlesztőcég, az IdomSoft a 24.hu megkeresésére azt írta, hogy az akadálymentesítési törekvések részeként január 14-től már e-mailes visszaigazoló kóddal is hozzáférnek a felhasználók az Ügyfélkapu+ szolgáltatásaihoz.
A kódgenerátor sokaknak túl gyors az Ügyfélkapu+ belépésnél
Január 16-án megszűnik az Ügyfélkapu, helyette az Ügyfélkapu+-on és Digitális Állampolgár mobilalkalmazáson lehet ügyeket intézni. Ahhoz, hogy használni tudjuk az Ügyfélkapu+-t, regisztrálnunk kell, ám már ez sem megy könnyen a felhasználók egy részének. Nem a regisztráció lépései bonyolultak, hanem vannak olyan felhasználók, akik látási nehézségeik vagy az elöregedett eszközeik miatt nem tudják 30 másodperc alatt beírni azt a kódot, ami a kettős hitelesítéshez szükséges.
A lap megkérdezte a fejlesztőt, hogy mit tehetnek azok, akiknek kevés a 30 másodperc a kettős azonosításhoz szükséges kód bepötyögéséhez.
Az IdomSoft azt írta a 24-hu-nak, hogy a kétfaktoros azonosításhoz szükséges jelszógenerálás ütemezése az egyik legnépszerűbb hitelesítő alkalmazás, a Google Authenticator paramétereihez igazodik, amelynél 30 másodpercben maximalizálták a hitelesítés időkorlátját – ez technológiai adottság.
Ugyanakkor a cég arra is felhívja a figyelmet, hogy az Ügyfélkapu+ kétfaktoros azonosítása nemcsak telefonos, hanem asztali böngészős hitelesítő szolgáltatással is használható.
Sokak számára jelenthet megnyugvást, hogy
az akadálymentesítési törekvések részeként január 14-től már e-mailes visszaigazoló kóddal is megtörténhet az azonosítás,
ami már csak azért is könnyebbséget jelenthet, mivel ott az időkorlát 5 perc, illetve az elektronikus ügyintézést használó állampolgárok döntő többsége az emailküldő programokat is készségszinten használja.
Ezt tegye, ha hibaüzenetet kap az Ügyfélkapu+-ba való belépés közben
A 24.hu azt írja, olvasóik arról számoltak be, ügyfélkapujuk már nem működik, noha a jelszavuk még nem járt le. Decemberben még azt jelezte a felület, hogy nem jó a felhasználónév, illetve az azonosító, vagy azt, hogy sikertelen a belépés. Legutóbb pedig ezek mellett többszöri kattintás után (továbbra is ragaszkodva a belépés lehetőséghez) belépés helyett felszólította őket a rendszer (10 percet adva) az Ügyfélkapu+ igénylésére. A régi ügyfélkapuba belépést azonban itt már nem kínálta fel nekik lehetőségként.
Az IdomSoft a jelzett problémára válaszul azt írta, hogy Ügyfélkapu jelenleg üzemszerűen működik, és elérhető – kivéve, ha az állampolgár már Ügyfélkapu+-ra váltott, mert akkor valóban nem tud az egyszerű egyfaktoros ügyfélkapuval belépni az állami felületekre.
Amennyiben nem váltott Ügyfélkapu+-ra, és mégsem engedi be a rendszer, javasolják ellenőrizni, hogy helyesen adták-e meg az adatokat.
Ha minden adat helyes, és így sem tudnak belépni, akkor ideiglenes technikai hibáról lehet szó, amit a 1818 telefonszámon vagy a 1818@1818.hu e-mailcímen lehet jelezni az ügyfélszolgálatnak.
A cég hangsúlyozta, az egyfaktoros ügyfélkapu azonosítási szolgáltatásának központi leállítása 2025. január 15. éjfélig egyetlen felületen sem fog megtörténni.
A felhasználók által leírt felszólításról azt írták, ezt nem kéri semmilyen felületen a Központi Azonosítási Ügynök – amennyiben az állampolgár ilyet tapasztal, akkor szintén az ügyfélszolgálat felkeresését javasolják a fenti elérhetőségeken, képernyőképek csatolásával.
A hivatalos állami weboldalon nem fordulhat elő felszólítás az Ügyfélkapu+ igénylésére, aki ilyennek találkozik, győzödjön meg arról, nem valamilyen adathalász oldalon jár-e.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Freepik)