Tíz évre titkosították, miért építhetik a kínaiak a Budapest–Belgrád-vasútvonalat Magyarországon 949 milliárd forintért
Az Orbán-kormány tíz évre titkosította a kínaiak által megépítendő Budapest–Belgrád-vasútvonal megvalósíthatósági tervét – derül ki azokból a válaszokból, amelyeket Fónagy István államtitkár adott az MSZP-s Mesterházy Attila kérdéseire az ügyben. Az államtitkári válaszokból az a meglehetősen lehangoló kép rajzolódik ki, hogy
- az Orbán-kormányt nem érdekli a becslések szerint 949 milliárd forintos, 2400 év alatt megtérülő projekt sikere, Fónagy János találgatásként rázta le az erről szóló kérdést,
- a kínai fél nem adott garanciát arra, hogy a jelenlegihez képest növelni fogják az áruszállítás volumenét az új vonalon,
- bár az egyedüli biztos bevétel az lenne, ha a Magyarországon keresztül szállított árut itt vámoltatnák, garancia erre sincs, a kínaiak a már a szintén EU-tag Görögországban elintézhetik az oda behajózott áru vámoltatását,
- az építkezésben valószínűleg csak kínai cégek fognak részt venni, az államtitkári válasz tanúsága szerint legalábbis a nyertes pályázó az alvállalkozóit és azok munkavállalóit szabadon választhatja meg, amire az ajánlatkérőnek nincs ráhatása, az előkészítésében jelenleg 15 kínai munkavállaló vesz részt.

Az elképzelések szerint a 160 kilométeres Budapest–Belgrád-vasútvonal felújításával és egy második vágány kiépítésével a görögországi Pireuszba hajóval szállított kínai áru szállítását gyorsítanák meg az európai városok felé. Hogy a 84 hónap, vagyis hét év alatt megépítendő vasútvonal miért jó Magyarországnak, az nem egészen világos, de Orbán Viktor deklaráltan másodlagosnak tartja a horribilis, 949 milliárd forintos árat. A megvalósíthatósági tervet arra hivatkozva titkosították, hogy „döntést megalapozó adatnak” minősül.
(A 444 nyomán.)