Teljesen megbénul Budapest, ha ez így megy tovább

Bepereli a BKV-t, megbénítja Budapestet a szakszervezet. Jövő kedd éjféltől határozatlan idejű sztrájkba léphetnek a BKV dolgozói, ha addig nem sikerül megegyezniük.

2010. január 6., 16:11

Nemes Gábor, a BKV-s szakszervezetekből alakult sztrájkbizottság szóvivője az

Atv hírportáljánakazt mondta, ha a hátralévő egy hétben sem sikerül dűlőre jutniuk az új kollektív szerződésről, előreláthatólag a buszvezetők, a karbantartók, a jegyellenőrök, villamosvezetők és trolivezetők csatlakoznak majd a sztrájkhoz.

Arra a kérdésre, hogy mire is kell felkészülnie a főváros utazóközönségének jövő hét keddtől, a szóvivő azt mondta, az elégséges szolgáltatásról még zajlanak a tárgyalások, de azt sem tartja kizártnak, hogy megismétlődnek a 2008 tavaszán történtek, és egyáltalán nem közlekednek majd a BKV járatai. Jövő hét keddig azonban még van idő a megegyezésre, az esély tehát megvan rá, hogy sikerül megállapodnia a két félnek, mondta Nemes, aki szerint minden azon múlik, hogy a munkáltató tudja-e a továbbiakban biztosítani a december 31-én megszűnt kollektív szerződés feltételeit.

Nemes elmondta azt is, hogy a VI-VII. kerületi rendőrkapitányságon feljelentést tettek a BKV ellen, nagy nyilvánosság előtt elkövetett rágalmazás vádja miatt. A BKV kedden ugyanis közleményt juttatott el az MTI-hez, amiben a hétfői járatkimaradásokról azt írja: "érdekes egybeesése a történéseknek, hogy e nagyszámú meghibásodás éppen a munka törvénykönyve szerinti működés első hétköznapján következett be, miután a szakszervezetek egy része a kollektív szerződés megegyezésének hiányában sztrájkra szólította fel a munkavállalókat. A BKV menedzsmentje szerint a hétfő reggeli állapot egy nem legális sztrájk és nem zárható ki a szándékosság jelenléte sem".

Nemes szerint azonban semmiféle szándékosság nem volt a hétfői buszjárat-kimaradásokban, valós problémák, és műszaki indokok állnak a háttérben. Többek között az, hogy megnövekedett a buszok átvételi ideje. A régi kollektív szerződés ugyanis kimondta, hogy a járművek átvételére húsz perc átvételi idő jár. Január elsejétől azonban- kollektív szerződés hiányában- a munka törvénykönyve az irányadó a dolgozókra nézve, így nincs átvételi idő sem. A sofőrtől függ, hogy kijavíttatja-e a hibát húsz percen belül, vagy sem.

Jövedelemcsökkenés a dolgozóknak

A BKV nem kommentálta a feljelenést.

A szakszervezetek úgy vélik, hogy a vállalat vezetésének ajánlata az új kollektív szerződésre vonatkozóan mintegy nettó 16 ezer forintos jövedelemcsökkenést okozna a BKV dolgozóinak. De vita van az évvégi vásárlási utalvány megszűnéséről, a magánnyugdíj-pénztár támogatás 3-ról 1 százalékra csökkentéséről és az étkezési utalvány változásáról is. A BKV közleményben tudatta, hogy a társaság idei üzleti terve és anyagi lehetőségei nem teszik lehetővé a korábban ajánlottnál nagyobb összegű járulékok kifizetését, csak azok átstrukturálását. Az új, menedzsment által ajánlott kollektív szerződést 12 (főleg metrós és villamos) szakszervezet elfogadhatónak találta, ám arányuk nem éri el az aláíráshoz szükséges 65 százalékos dolgozói képviseletet. A sztrájkot most 11 (főleg buszos) szakszervezet támogatja, írta hétfőn az Index.

A kollektív szerződés változatlan formában történő fenntartása 2,9 milliárd forint többletköltséget jelentene a BKV-nak, ezt Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes mondta kedden a távirati irodának. Közölte azt is: amíg érdemi alternatív javaslat nem érkezik, a főváros támogatja a BKV menedzsmentjének a szakszervezetekkel folytatott tárgyalásokon képviselt álláspontját, aminek értelmében sem infláció feletti díjemelésre, sem jelentős létszámleépítésre, sem járatcsökkentésre nem lesz szükség a BKV-nál.

December közepén már egyszer előfordult, hogy a BKV buszainak majdnem fele nem tudott elindulni. Akkor azonban tényleges műszaki hiba okozta a „leállást” - írta több lap.

Bár mást becsül a BKV, mást a szakszervezetek, és mást a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE), a hét első két napján az 1200 járműből nagyjából 150-200 busz nem állt forgalomba.