Nagyot emelkedett a tejtermékek ára, így próbálja menteni a helyzetet a kormány
A Nemzetgazdasági Minisztérium közlése szerint, a kormány kiemelt figyelmet fordít a tejtermékek árára.
A kormány oldalán jelent meg a Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye, amelyben elárulják, hogy a kormány kiemelt figyelmet fordít a tejek és tejtermékek árának alakulására, emiatt egyeztetéseket folytatnak a Tej Terméktanáccsal. Úgy gondolják, hogy az élelmiszerek árának a kontroll alatt tartása egy közös érdek, éppen ezért a kormány azonnal beavatkozik, ha az a magyar családok érdekét szolgálja.
Ezt válaszolja a kormány a tejtermékek árának az emelkedésére
A Nemzetgazdasági Minisztérium közlése szerint, a tejek és tejtermékek alapvető élelmiszereknek számítanak. Mivel a magyar családok jelentős része vásárolja őket napi szinten, ezért kiemelten fontos, hogy megfizethető legyen az áruk. Ennek érdekében a kormány a termelőket, feldolgozókat és kiskereskedőket tömörítő Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanáccsal is egyeztetett. Emellett a közleményből kiderül, hogy szeretnék további termékekkel bővíteni az online árfigyelő rendszert.
„A KSH teljes inflációs fogyasztói kosarában a tejek és tejtermékek 3,2%-os súllyal jelennek meg, ami azt jelenti, hogy a KSH élelmiszerkosarának több mint 10%-át teszik ki ezek a termékek”
– olvasható a kormány oldalán.
Hozzáteszik, hogy a kormány a jövőben is fellép a megfizethető alapvető élelmiszerek, a megfizethető tej és tejtermékek biztosítása érdekében. A közlés szerint, a 2023. július 1-jén létrehozott online árfigyelő rendszer segítségével folyamatosan figyelik az élelmiszerárakat. Ennek alapján megállapították, hogy a legfrissebb januári adatok szerint, leginkább a tejtermékek drágultak. A tejek 23%-kal, a vajak és vajkrémek 15,5%-kal, a tejfölök 14,5%-kal, a trappista sajt 12,2%-kal, illetve a túrók 9,8%-kal kerülnek többe, mint egy évvel korábban.
„A tejek és tejtermékek áremelkedésének hátterében egyrészt nemzetközi tényezők állnak (nyerstej árának emelkedése az aszály miatt megnövekvő takarmányárak és a tejhozamok csökkenése következtében), másrészt azonban kiskereskedelmi árrés-emelkedés is azonosítható.”
Kiderült, hogy jelentős különbségek mutatkoznak a saját márkás és a gyártói márkás tejek és tejtermékek között a kiskereskedelmi árrés tekintetében. Az eredmények alapján, a kiskereskedések az általuk forgalmazott saját márkás és gyártói márkás termékeket viszonylag alacsony árkülönbséggel szerzik be, azonban a gyártói márkás termékeket lényegesen magasabb árréssel értékesítik. A kormány közlése szerint, ha úgy gondolják, akkor beavatkoznak majd a termékek árába. Első lépésként további termékkategóriákkal tervezik bővíteni az online árfigyelő rendszert.
(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: Shutterstock)