Százezrek akarnak kerékpárral vonatozni

Jön, jön, jön! A 168 Óra július 1-jei száma a biciklis forradalmat járja körül.

2021. június 30., 19:13

Szerző:

Egyre többen hangolják össze a kerékpározást a tömegközlekedéssel, ami nem csak az utazóknak ideális, hanem a közlekedési társaságoknak is jól jön. A megfelelő kapacitás a kerékpárszállításra nem csak az ingázást könnyíti meg, hanem a turizmust is fellendítheti. A kerékpár ugyanis nagyobb távolságra tudja kiterjeszteni egy megálló vonzáskörzetét, ráadásul a külterületen, a városok peremén élők könnyebben és biztonságosabban érhetik el így a belvárost. Szélsőséges időjárás, vagy defekt esetén is jól jöhet, ha a kerékpárt közelebb tudjuk szállítani az úticélunkhoz.

Metrón tilos, de még ingyenes

A BKK járatain októberig ingyenesen lehet biciklit szállítani, kérdés, októbertől mekkora lesz a díjszabás. A fővárosi társaság négy buszjáratra engedi fel a bicikliket, buszonként összesen kettőt. A villamosok közül már több helyen szállíthatjuk a kerékpárt, de például a Tátra villamosokra kocsinként csak egy fér fel. A buszokon és a villamosokon is megegyezhet a kerékpárszállításra fenntartott hely a babakocsinak és a kerekesszékes utasoknak fenntartott hellyel, ilyenkor pedig nem a kerékpárosok élveznek előnyt. A HÉV-ek középső kocsijaiban egyszerre négy kerékpár szállítható.

A 4-es metrón egy hétvége erejéig tesztelték a kerékpárszállítást, de hiába próbálták ki több mint százan, végül nem vezették be, pedig a Magyar Kerékpárosklub is elégedett volt. Külföldön ez már bevett szokás: a bécsi metrón csúcsidőn kívül és hétvégén lehet kerékpárt szállítani, viszont a kerékpárosok csak a lépcsőn és a lifttel mehetnek le az aluljáróba, a mozgólépcsőt nem használhatják. Németország nagyvárosaiban, valamint Amszterdamban, Párizsban és Barcelonában is van lehetőség a metrón biciklit szállítani. A prágai metró utolsó kocsijaiba szintén fel lehet szállni biciklivel csúcsidőn kívül, ráadásul ott ez a lehetőség ingyenes.

Mátrai és mecseki minta

Európában nem engedik az Észak-Amerikában látható, buszok elejére szerelt kerékpártartót, a járművek hátuljára viszont egyre több helyen lehet rögzíteni, például a Flixbusnál is. Különleges poggyászként a poggyásztérbe is fel lehet adni a biciklit, buszonként legfeljebb ötöt. Arra viszont a cég is felhívja a figyelmet, hogy a korlátozott tárolóhely-kapacitás miatt nem tudják garantálni, hogy a kerékpárnak lesz helye.

Belföldön elsőként Pécs tört be a kerékpáros forradalomba: június elejétől hétvégenként a Misina-tetőre és a Dömörkapuhoz tartó buszokra is fel lehet szállítani biciklivel. Két hete már a Budapest és a Mátra között is teszteli a kerékpárszállítást a Volánbusz, járművenként három biciklit bír el az állvány. A kerékpárjegy 990 forintba kerül.

Nincs elég parkoló

A Mátra felé és a Mecsekben ugyan valóban zajlik egy tesztidőszak, a vonatpótló buszokra viszont továbbra sem lehet felszállni biciklivel – panaszolta Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub elnökhelyettese a 168 Órának. „A MÁV kerékpárszállítási kapacitásai elég végesek, de szerencsére lassan elkezdődött a bővítésük – persze, még lehetne hova fejlődni” – tette hozzá. A jó minőségű kerékpártárolókat hiányolja a vasútállomásokról és a buszpályaudvarokról, szerinte ezek nagyobb területről vonzanák egy-egy állomásra az utasokat, ráadásul olcsóbbak és kisebb helyet foglalnak, mint egy P+R parkoló.

A MÁV sajtóosztálya is megerősítette, hogy óriási a forgalom: idén eddig több mint 272 ezren vettek kerékpárjegyet. A népszerűbb biciklis túrahelyekre ezért olyan kocsival toldják meg a vonatokat, amelyeken 32-36 kerékpár is elfér. Idén egy új, 99 forintos kerékpárjegyet vezettek be, amely minden balatoni állomásra, és azokról indulva megvásárolható. Ráadásul a nagy kapacitású vonatokra a kerékpárhelyjegy is ingyenes, csak a kisebb férőhelyes kocsikban kell fizetni a szállításért. Igény bőven van rá, a MÁV szerint másfél hét alatt több mint 9 ezer ilyen kerékpárjegy kelt el.

A társaság nem csak a Balatonon bővít: a régi Bz motorvonatokból idén hetet építenek át 16 férőhelyes kerékpárszállító kocsivá. A Tisza-tó környéki vasútvonalakon már nyáron, később pedig a Börzsönyben és a Vác-Balassagyarmat vonalon is találkozhatunk az átépített kocsikkal.

A 168 Óra július 1-jén megjelenő számában nemcsak a kerékpározással mint életformával, hanem mint közlekedési eszközzel is foglalkozunk. A legfrissebb számot keressék az újságárusoknál!

(Kiemelt kép: Kerékpárjaikkal együtt utazni készülő fővárosiak a Déli pályaudvar peronján haladnak vonatjukhoz. Fotó: Jászai Csaba / MTVA)