Pokorni: "Az úgy nem fog menni, hogy duplájára emeljük a bérüket"

Az oktatás finanszírozási rendszere nem felel meg az igazságosság követelményének - hívta fel a figyelmet Pokorni Zoltán, az Országgyűlés oktatási bizottságának elnöke február 9-én, egy fővárosi szakkonferencián. A politikus úgy véli, a jelenlegi finanszírozási rendszer átalakításra szorul, és a 2008-ban megvalósuló 49,4 százalékos állami szerepvállalási arányt növelni kell - adta hírül az mno.hu. Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár ugyanitt elmondta: 2012-ben vagy 2013-ban elindulhat a pedagógus életpályamodell, Pálinkás József, az MTA elnöke azonban kifejtette: megfontolandó, hogy a pedagógus életpályamodell a közoktatási törvény része legyen-e.

2011. február 10., 09:06

A jelenlegi fejkvótaalapú finanszírozást nem tartja megfelelőnek Pokorni Zoltán, mert az nem képes az egyenlőtlenségek kezelésére. Problémát jelent emellett az állami támogatás mértéke is, ami jelentősen elmarad a 2002-es 70 százalékos aránytól. Ezzel kapcsolatban a bizottság elnöke kiemelte, hogy éppen azok az önkormányzatok részesülnek a legkevesebb támogatásban az oktatási intézményeket illetően, akiknek a legnagyobb szüksége lenne erre.

A szakpolitikus szólt még ezenkívül a pedagógusok bérezéséről is, amellyel kapcsolatos problémák megoldására az életpályamodell lépcsőzetes finanszírozási rendszerét véli megfelelőnek. "Mondjuk meg, hogy az úgy nem fog menni, hogy 170 ezer pedagógus van, és duplájára emeljük a bérüket" - közölte Pokorni. Véleménye szerint a tanári pályára készülők két és félszer annyian vannak, mint amennyire valójában szüksége van a magyar oktatási rendszernek, ezért csökkenteni kell a képzési kapacitásokat, és emelni a színvonalat. "Bátorságot kell vennünk és hozzáértést az átalakításhoz" - fejtette ki a szakpolitikus.

Pálinkás József szerint a jó pedagógus-életpályamodell biztonságot ad, kiszámítható és megteremti az anyagi és társadalmi megbecsüléssel együtt járó előmenetel lehetőségét. A pedagógus életpályamodell kritériumai közé sorolta a világos követelményrendszert és azt, hogy az előmenetelt releváns és mérhető teljesítményhez kössék. Pálinkás József előadásában hangsúlyozta: megfontolandónak tartja, hogy a pedagógus életpályamodell a közoktatási törvény része legyen, arról ne alkossanak külön törvényt - írja a

Magyar Hírlap.

Hoffmann Rózsa elmondta: bízik benne, hogy 2012-ben vagy 2013-ban elindul a pedagógus életpályamodell. Hozzátette: a finanszírozásról szinte naponta tárgyal a szaktárca vezetőjével. Korábbi észrevételekre reagálva elmondta: nem fordulhat elő, hogy egy pályakezdő több fizetést kapjon, mint aki már tíz éve tanárként dolgozik.