Nemzetbiztonsági gáz lehet a benzines pályázatból?

December 29-én még biztos volt, hogy a mentősök 2010-ben a MOL helyett az OMV-től kapják majd az üzemanyagot, ekkor már megérkeztek hozzájuk a tankoláshoz szükséges új kártyák is. Jelenleg úgy áll a dolog, hogy a mentősöknek - a rendőrséggel együtt - mégis a MOL-kutakat kell használni. A STOP által megkérdezett szakértő szerint aggályos, hogy egy osztrák társaságnak fizetne az állam, de még aggályosabb, hogy a pályázat eredményét figyelmen kívül hagyva a MOL kedvezményt adott.

2010. január 3., 12:44

2009. december 19-én a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF) 50 millió liter üzemanyagkeretre kötött szerződést az OMV-vel, ami nem kevesebbet jelentett, minthogy az állami szerveket - köztük rendőrséget, a tűzoltókat, és a mentőket - 2010. január elsejétől már nem a MOL, hanem az osztrák cég látja el üzemanyaggal.

A váltás a Magyar Nemzet január 2-ai cikke szerint káoszt okozott: a rendőrség nem tudott arról nyilatkozni, hogy a jövőben hol tankolnak, a mentőszolgálat a módosítás dacára továbbra is a MOL-tól veszi az üzemanyagot, a tűzoltók pedig Budapesten mindkét olajtársaságot, vidéken pedig a MOL-t használják.

A Fideszes Kontrát Károly szerint a kormány jogszabálysértő módon döntött arról, hogy 2010-től a rendőrség és a titkosszolgálatok az OMV-kutaknál fognak tankolni - írta a stop.hu. Szerinte csak nemzetbiztonsági védelem alatt álló szolgáltató végezhetné, ezt a feladatot. "A Bajnai-kormány döntése után azonnal ellátták az érintett szervezeteket - így a rendőrséget és a titkosszolgálatokat is - OMV-kártyákkal" - érvelt a politikus.

A kútváltás miatti zűrzavart Szollár Domokos kormányszóvivő cáfolta, mint mondta: mivel a rendőrség, a tűzoltóság és a mentők nemzetbiztonsági szempontból érzékeny, stratégiailag kiemelten fontos intézmények, ezért az új szolgáltatóval kötött szerződés őket nem érinti, ezek az intézmények továbbra is a MOL-tól kapják az üzemanyagot.

Kérdés, hogy erről mikor született döntés? Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője ugyanis december 29-én még arról számolt be a STOPnak, hogy a mentősök januártól az OMV-nél fognak tankolni, az új kártyák is megérkeztek már hozzájuk, szétosztásukra pedig december 31-ig kerül sor.

Utána módosítottak?

"Válaszadásomat követően jogszabály-módosítás történt, melynek révén a mentők is abba a körbe kerültek, ahol az üzemanyagok beszerzése kizárólag a MOL-nál történhet" - magyarázta a hirtelen váltást a szóvivő, aki viszont arra nem adott választ, hogy egészen pontosan melyik jogszabály-módosításról van szó.

A stop.hu többször kereste az ügyben Szollár Domokost, ám a Kormányszóvivői Iroda elérhetetlennek bizonyult. Így az sem derült ki, hogy ha a mentősöket nem érintette a változás, akkor miért kaptak mégis kártyát, és miért tudták úgy még pár nappal január elseje előtt is, hogy a továbbiakban az OMV-nél kell tankolniuk.

Most úgy tűnik, a nemrég kiosztott OMV-s üzemanyagkártyákat már le is kellett adni. A MOL úgy döntött, hogy 15 forintos kedvezményt kaphatnak a közfeladatot ellátók, így nem kell a tender győztesénél tankolniuk.

Kártérítés lesz a vége?

"Csak a félreértések elkerülése végett elmondom, hogy az OMV jobb ajánlatot adott. Olcsóbban adja az üzemanyagot mint a MOL, ezért esett rájuk a választás. A közbeszerzés során az ajánlati ár volt a leglényegesebb, 70 százalékos súllyal szereplő bírálati szempont. Az üzemanyagtöltő állomások száma 20 százalékos súllyal esett latba, ebben a kategóriában a Mol tizenhét benzinkúttal többet ajánlott az OMV-nél, azonban a töltőállomások területi eloszlásában az OMV tudott kedvezőbb ajánlatot felmutatni" - nyilatkozta a STOPnak egy MSZP-s képviselő, aki szerint nem csak a Fidesz támadta az OMV-s szerződéskötést, hanem rendőrség vezetése is. A vezérkar úgy referált, hogy akadályozza a napi munkavégzésüket az OMV-s tankolás. Ez már csak azért is furcsa, mert az osztrák cég töltőállomásai országosan jobb lefedettséget mutatnak, mint a MOL.

Úgy tűnik, új közbeszerzési eljárást írnak ki a rendőrség üzemanyag-ellátására vonatkozóan. Most, ellentétben az első sikertelen "fordulóval", zárt eljárást fognak lefolytatni. Sokak szerint ez csak formalitás, hiszen az OMV-n kívül nincs olyan szolgáltató, amelyik el tudná látni az 50 millió literre vonatkozó feladatot.

"Nem csodálkoznék, ha az ügyet jogi útra terelné az OMV, amely bírósági procedúrát jó eséllyel meg is nyerheti. A kártérítés összege rossz esetben milliárdokban mérhető"- folytatta a politikus, és hozzátette, az efféle üzletek híre hamar elterjed a nemzetközi piacon is, és nem teszi éppen vonzóvá Magyarországot a befektetni készülő multik előtt.