Nem tudjuk, mennyi, de négy év alatt megtérül

Miközben minden gazdasági elemző és a német sajtó nagy magyar sikernek tartja, hogy a Mercedes Magyarországon építi fel 800 millió eurós befektetéssel új üzemét, nálunk kisstílű vita folyik arról, mennyivel támogatjuk az óriásberuházást. A hivatalos nyilatkozatok nem sokat segítenek a tájékozódásban, ezzel viszont teret adnak a találgatásoknak. Az eredmény: ahelyett, hogy arról beszélnénk, mennyit profitál az ország, értelmetlen számháború folyik.

2008. június 21., 16:15

A pénteki nyilatkozatok eddig nem tették tisztába az ügyet. Gyurcsány Ferenc kormányfő is fontosnak találta megszólalni, de csak növelte a homályt azzal hogy arról beszélt: az állami támogatás a Mercedes által fizetendő adókból négy év alatt megtérül. Konkrét összeget nem nevezett meg, így nem cáfolta a negyven milliárdos hozzájárulásról terjedő híreket. Csak annyit mondott, hogy megérti, rengeteg a találgatás, mennyit fordítanak erre az adófizetők pénzéből. Hozzátette, tartják magukat a szabályokhoz és mindaddig nem adnak konkrét adatokat, amíg valamennyi érdekelt fél alá nem írja a végleges szerződést.

Korábban annyi hangzott el, hogy a támogatás összege az EU által engedett maximum, amelyet egyébként minden más lehetséges színhely is megajánlott. Így tettek a románok is, akik biztosra vették, hogy hozzájuk kerül a beruházás és roppant csalódottak nvoltak, amikor nyilvánosságra került a Mercedes Benz döntése.

Legkorábban ősszel hozhatják nyilvánosságra a német Daimler-Benz magyarországi beruházásának állami támogatását, mert a brüsszeli jóváhagyásra feltehetően mintegy 3 hónapot kell várni - mondta ugyancsak pénteki sajtótájékoztatóján Kilián Csaba, az ITD Hungary magyar befektetésösztönzési és kereskedelemfejlesztési ügynökség befektetési igazgatója. Burány Sándor, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium államtitkára szerint nem elsősorban az állami támogatás alapján döntöttek a befektetők, hanem az infrastruktúrának és az ITD Hungary szerepének köszönhető, hogy hazánkat választotta a német cég. Magyarországról egyébként három város pályázott: Kecskemét mellett versenyben volt Zalaegerszeg és Miskolc is.