Nagyot hibázott a Fidesz – Még mindig a KLIK szerepel a 2017-es költségvetésben

Részletes javaslatot mutatott be tizenhat civil szervezet a 2017-es büdzsével kapcsolatban. Szakmai véleményük a következőképpen összegezhető: a Fidesz-kormány többet ad azoknak, akiknek már van, és elvon azoktól, akik eleve hiányt szenvednek.

2016. május 20., 13:34

A civil szervezetek átfogó és konkrét javaslatokat fogalmaztak meg a költségvetési rendszer és a közpénzügyek átláthatóságáról, és az esélyegyenlőség növeléséről egyebek mellett a lakhatás, az oktatás, a szociális ügyek, az energetika és a környezetvédelem területén.

Lakhatás: a jobb anyagi helyzetűeknek kedveznek

A 2017-es költségvetésbe tervezett lakhatási kiadások döntően csak a jobb anyagi helyzetben lévő embereknek kedveznek. A lakhatási támogatások több mint 80%-a ugyanis kifejezetten nekik szól, és több jogcímen is igényelhetnek támogatást, mint például a CSOK, a lakás-takarékpénztárak támogatása és az adóvisszatérítés. Ezek mellett eltörpülnek a szegényebb lakhatását célzó támogatások, sőt egyáltalán nincs olyan intézkedés betervezve, amely általában csökkenthetné a lakhatási szegénységet.

A Város Mindenkié és a Habitat for Humanity Magyarország ajánlásaikban egy országos lakásfenntartási támogatás bevezetésére és szociális bérlakások építésére, felújítására tettek javaslatot.

Tovább romlik az esélyegyenlőség

“A jövő évi költségvetés mottója lehetne, hogy el a szegényektől, oda a gazdagoknak” – mondta Kulinyi Márton, az Esély Labor Egyesület képviselője. A tartósan gondozásra szoruló személyeket ápoló családokban két embernek, az ápoltnak és az ápolónak kell összesen az államtól kapott 70 ezer forintból megélnie. A szervezetek javaslata szerint annyi legyen a kiemelt ápolási díj, mint amennyit az állam azokra költ, akikről saját családjuk nem képes gondoskodni.

Az esélyegyenlőtlenség ugyanakkor más területen is felismerhető. A döntően nőket foglalkoztató szociális ellátások, egészségügyi és oktatás területén jóval elmaradnak a bérek a döntően férfiakat foglalkoztató ágazatokhoz (pl. közbiztonság, honvédelem) képest. A költségvetés tehát nem csak egyszerűen nem tesz a nemi egyenlőtlenségek felszámolása érdekében, hanem az állami foglalkoztatáson belül még kifejezetten erősíti is azokat.

Nahalka István oktatáskutató szerint hiába tervez többet költeni a kormány oktatásra jövőre, mint idén, ez nem a fejlesztést fogja szolgálni. „Az esélyegyenlőtlenségek felszámolására a kormánynak nincs stratégiája, ezért az erre szánt forrásokat hiába is keresnénk a költségvetésben. A koncepció hiányát jól mutatja, hogy a jövő évre szóló tervezetben még mindig a KLIK szerepel, pedig a kormány már döntött a szervezet felszámolásáról. A költségvetés viszont a szervezet átalakításának költségeit sem tartalmazza.”

Mindenki kapjon lehetőséget a tényalapú kritikára

Sepsi Tibor az Átlászó.hu, a K-Monitor, a Költségvetési Felelősség Intézet és az Energiaklub javaslatait ismertetve elmondta, hogy a részvételi költségvetés irányába egyáltalán nem történnek lépések. Mint fogalmazott: „A részvételi költségvetés nem arról szól, hogy kockás-, csíkos- vagy pöttyös ingű civilek mondják meg, hogy mi legyen a költségvetésben azok helyett a képviselők helyett, akiket erre megválasztottak. Hanem arról, hogy mindenki lehetőséget kapjon a tény alapú kritikák megfogalmazására.”

Romhányi Balázs, a Költségvetési Felelősség Intézet Budapest vezetője szerint a nemzetközi gyakorlat egyre inkább abba az irányba mutat, hogy a közhatalomtól független szervezeteket is bevonják a költségvetési javaslat kidolgozásába. Magyarországon viszont még nagyon sok a teendő ennek a meghonosításához. “Nem hogy a civil szervezeteknek, hanem magának az Országgyűlésnek is egyre kevesebb ideje és lehetősége van beleszólni a közpénzek elköltésébe.”

A kormány döntése értelmében várhatóan májustól bizonyos krónikus betegségek gyógyszereit – így például a cukorbetegek készítményeit – már nemcsak szakorvos, hanem a háziorvos is felírhatja.