Megszüntették a nagykörúti villamosbarát lámpaprogramot

Eltörölték a körúton a villamosokat előnyben részesítő lámpaprogramot is – ismertette Facebook-posztjában Vitézy Dávid, a BKK volt vezérigazgatója.

2017. április 26., 15:33

Vitézy szerint a változtatás a villamospótlás leple alatt történt, röviddel azután, hogy lejárt az EU felé tett kötelezettségvállalás, így már nem kell visszafizetni az erre kapott uniós támogatást sem.

A Nagykörút forgalmi rendjét még 2012-ben uniós támogatással alakították át olyan módon, hogy a zöldhullám a villamosnak kedvezzen, ne az autóforgalomnak.

Vitézy szerint 2012-ben két fontos változtatást is bevezettek:


  1. „A villamosokra hangolt lámpák olyan zöldhullámot biztosítottak, ami a tömegközlekedésnek kedvezett és figyelembe vette a villamosok által átlagosan megállóban töltött időt is – míg korábban az autókra hangolt lámpákat mindenütt lekésték a villamosok, és az utascsere után is még körülbelül fél percig álltak a megállóban indokolatlanul, az új rendszerben ez a jelenség lényegében megszűnt.

  2. A körúti lámpaváltás ciklusideje kilencvenről hatvan másodpercre változott. Miért fontos ez? Mert a 4-6-os villamosok kétpercenként, azaz százhúsz másodpercenként indulnak a végállomásokról. A kilencven másodperces ciklusban a villamosok nem tudtak szabályosan kétpercenként közlekedni, hanem amint beértek a körúti lámpaprogramba, váltakozva kilencven és száznyolcvan másodpercenként jártak. Nem csoda, hogy a száznyolcvan másodperces követésben közlekedő járat túlzsúfolódott, egyre jobban lemaradt, és végül, mondjuk, a Nyugati pályaudvarnál várva a villamost Buda felé az utas rendszeresen azt tapasztalhatta: négy-öt percig nem jön semmi, aztán egymás után három villamos. Ez nem a véletlen műve volt, hanem a rossz, autóforgalomra hangolt lámparendszeré.”


Mindezek eredményeként a villamosok menetideje irányonként két percet csökkent, és egyenletesebb lett a járatok követése. A körúti jellemző autós útvonalak átlagosan egy perc menetidő-veszteséget szenvedtek el – ehhez képest a háromszor annyi embert szállító nagykörúti villamosok gyorsabb, egyenletesebb, kevésbé zsúfolt közlekedése lényegesen nagyobb társadalmi haszonnal járt.

A fővárosi döntéshozók ezeket a vívmányokat most eltörölték. A döntéshozók feltehetően nem villamossal közlekednek.

A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Talentis Group Zrt. az össznépi mémmé vált „Gondolom, nem gyalog” szállóige kereskedelmi használatát kívánja kizárólagos védjeggyel szabályozni.

Az E.ON által közzétett karbantartási terv szerint június 30. és július 6. között összesen 176 településen várható áramszünet, ráadásul hat helyen gázszolgáltatási kieséssel is számolni kell – a Balaton környékét különösen érinti a változás.