Meggyalázott szobrok

Varga Imre Kossuth- és Hazám díjas szobrászművész, a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjének tulajdonosa jövőre lesz kilencvenesztendős. Több száz szobra található itthon és külföldön. A rendszerváltás után nem egy művét lerombolták. Most a Fidesz-kormány határozott úgy: eltávolítják a Kossuth téren álló Károlyi Mihály-emlékművét. Minderről nemzetközi hírű művészünket nem is tájékoztatták. SÁNDOR ZSUZSANNA írása.

2012. március 23., 06:01

Varga Imre a sajtóból értesült arról, hogy a Kossuth téren álló Károlyi Mihály-szobrát lebontják és elszállítják. Az állam politikai főterén az 1944. március 19. előtti történelmi arculatot kívánja rekonstruálni a Fidesz, s e horthysta szellemidézésben a „vörös grófnak” nincs helye.

Furcsa köztársaság az, ahol az első köztársasági elnök emlékművét kormányrendelettel döntik le.

Varga Imrét arra sem méltatták, hogy megkérdezzék tőle: mi a szándéka a művével? Pedig a nyolcvankilenc éves mesternek tán járt volna ennyi tisztelet a polgári értékeket hirdető vezetőinktől. Bár az is tény, a Károlyi-emlékmű a főváros tulajdona, s a szerzői jog nem vonatkozik a köztéri szobor beépített környezetére. Ha szobortemetőbe hurcolják, meggyalázzák, alkotójának nem jár sem anyagi, sem erkölcsi jóvátétel.

A Somogyi Hírlapban jelent meg, hogy az idős művész levélben fordult Kövér Lászlóhoz, az Országgyűlés elnökéhez: „Amennyiben Károlyi Mihály szobrának áthelyezésének szóba jöhető helyszíneit vizsgálják, úgy az a kívánságom, hogy az eredetileg 1975-ben felállított szobor szülővárosomban, Siófokon kerüljön elhelyezésre.” Varga kérését jóváhagyták, noha korábban a KDNP és a Jobbik is azt követelte, hogy az emlékművet a Parlament mellől egyenesen a budaörsi szobortemetőbe vigyék. Oda, ahol a kommunizmus vezéreinek kő- és bronzmaradványai vívják utolsó harcukat az enyészettel.

A mester örül, hogy legalább ettől a szégyenletes végtől megmenthette művét. A balatoni üdülővárosban turistacsalogató látványosság is lehet a bronzgróf. Közvetlenül Kálmán Imre ércbe vésett alakja mellett. Amely szintén Varga Imre műve.

Akadt olyan baloldali közíró, aki cikkében felháborodva vetette a művész szemére: micsoda ízléstelenség a köztársaság szimbolikus emlékművét a Mágnás Miska szerzőjének szobra mellé helyezni? „Ugorjon a nagybőgőbe”, akinek ez tetszik.

Pedig a demokráciából inkább azok csinálnak operettet, akik indulataikat szoborcsatákkal vezetik le. Varga Imre nem akar a honi ideológiai háborúkban részt venni. Azt mondja: nem az ő feladata Károlyi történelmi szerepét megítélni. Ő csupán egy műtárgyat hozott létre, amelynek nem politikai, hanem művészi értéke van. Siófokon legalább befogadják a szobrot, és vigyáznak rá. Remélhetőleg.

Azt viszont nem érti a szobrászművész, miért kell hetven évvel visszaforgatni az időt a Kossuth téren. Akik ma a Horthy-kort akarják rekonstruálni, fiatalságuk okán nem tudják, hogy a magyar történelem egyik legsötétebb korszakát éltetik. Horthy uralma fehérterrorral indult, majd jöttek a zsidótörvények, a nácik szövetsége, a második világháború, a Don-kanyar. Varga szerint félelmetes visszaidézni ilyen múltat.

Az ő sorsát is a háború pecsételte meg: besorozták a magyar hadsereg légiflottájába, amerikai hadifogságból tért haza 1945-ben. Horthysta katonai „priusza” miatt itthon megbélyegezték, csak vasmunkásként dolgozhatott. Pátzay Pál és Mikus Sándor szobrászművészeknek köszönhette, hogy később mégis felvételizhetett a képzőművészeti főiskolára. Pátzay és Mikus növendéke lett, majd 1956-ban diplomázott. A forradalom után alkotói pályáját ötéves eltiltással kezdhette.

Aki ilyen időket átél, nem akarja a történelmet idealizálni szobrain.


Varga már az „átkosban” emlékművet készített a horthysta fehérterror áldozatairól. Az egyik legkegyetlenebb vérengzés Kaposvárnál történt 1919-ben. Horthy tiszti különítményesei asszonyokat, férfiakat kínoztak, mészároltak le. Varga a mártírok tiszteletére szoborcsoportot alkotott, köztük az egyik bronzfigura Lenin volt – az ártatlanul elpusztultak politikai hitét szimbolizálta. A mű Kaposvárra került. Aztán a rendszerváltás után a szobrokat szétverték, darabjaikat a Kapos folyó mocsarába dobták. Varga Imre mentette meg a maradványokat, restaurálta őket, majd a Mártírok-szoborcsoport-töredéket Siófokon állították ki.

A művésznek egy másik Lenin-szobra is állt Mohácson, a helyi pártbizottság rendelte tőle 1974-ben.

A kompozícióban a kommunista vezér lefelé ballagott a lépcsőn, fölötte zászlón magasodott saját képmása. Eszme és dicstelen valóság ellentéte tette izgalmassá az alkotást. Kettős jelrendszerét akkor sem értették, amikor 1991-ben, a múlttal való leszámolás hevében lebontották a szobrot.

Az MSZMP megrendelésére készült anno a Kun Béla-emlékműve is: a Tanácsköztársaság vezetője a lámpavas mellett állt, mintha ítéletére várna, előtte kísértetszerű alakok, a kommunizmus áldozatai. A rendszerváltás idején egy művészettörténész azzal nyugtatta Vargát: „Annyi malícia és kritika van ebben a szoborban, hogy biztosan nem fogják lerombolni.” Két hét múlva már vitték a szobortemetőbe. A darabjait szétzúzták, ellopták: a bronzért jó árat fizetnek az ócskavastelepeken.

Károlyi Mihály megmintázására a szobrászt – a gróf özvegyének kívánságára – Aczél György bízta meg. Károlyi születésének századik évfordulójára épült az emlékmű. Az 1975-ös szoboravatás egyben az ideológiai enyhülést, „aki nincs ellenünk, az mellettünk van” kádári korszakváltását is jelképezte.

Amikor Varga Imre a szoborterveivel elkészült, Kádár és Aczél is elment a műhelyébe, hogy a makettet megnézze. Megérkezett Károlyi Franciaországban élő özvegye, Andrássy Katinka is. Mindenki azt várta, hogy a „vörös gróf” harcos alakját látják majd csillogó ércben. Ehelyett egy botjára támaszkodó öregúr törékeny figurája állt előttük. Andrássy Katinka méltatlankodott: miért van a bronzöltönyre díszzsebkendő mintázva, és minek a monokli? Arisztokratikus dolgok ezek. A vitát Aczél zárta le: a zsebkendő maradhat, de a monoklit szemüvegre kell cserélni. Ez a megjelenés jobban illik a baloldali idolhoz. Az emlékmű felállítása után két évvel Károlyiné elnézést kért Vargától: „Külföldön mindenki azt mondja, ez a legjobb szobor, amely a férjemről készült.”

Varga az emlékművet a Kossuth tér kevésbé forgalmas, északi sarkára tervezte, ahol akkoriban játszótér volt. Úgy gondolta, munkája a gyerekek közelében lesz a legnagyobb biztonságban.

Nem tévedett: harminc évig senki nem bántotta a szobrot. Aztán a játszóteret meg a múlt rendszert is felszámolták. Később árpádsávos suhancok jelentek meg a téren, vörös festéket öntöttek a szoborra, csuklyát húztak rá, kipát a fejére. Nyakába akasztott táblára írták: „Én vagyok a felelős Trianonért.” Tüntetett a szobor ellen a szélsőjobb, tüntetett mellette a baloldal. Volt, aki koszorút hozott, más összetaposta a virágokat.

Amikor 2010-ben a Fidesz kormányra került, Kövér László kijelentette: négy év múlva már nem lesz Károlyi-szobor a Kossuth téren. De addig sem vártak. Előbb a díszkivilágítást kapcsolták ki az emlékműnél, majd a fákat vágták ki körülötte. Az elsötétült köztársaság komor mementójaként állt tovább a szobor rendületlenül. Aztán palánkokkal kerítették el, hogy senki ne lássa, ha kalapáccsal, vésővel esnek neki. Amúgy még azt sem tudni, kinek a szobra virít majd Károlyié helyén. Tisza Istváné, esetleg Kéthly Annáé?

De Varga Imrét ez már nem különösebben érdekli. Ez egy szobordöntögető ország – jegyzi meg –, itt a rombolásnak is nemzeti hagyománya van. Churchillt ábrázoló művét is leöntötték vörös festékkel a Városligetben.

A teljes írást a 168 Óra legfrissebb számában olvashatja.

A szobrok magukért beszélnek:

A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Talentis Group Zrt. az össznépi mémmé vált „Gondolom, nem gyalog” szállóige kereskedelmi használatát kívánja kizárólagos védjeggyel szabályozni.

Az E.ON által közzétett karbantartási terv szerint június 30. és július 6. között összesen 176 településen várható áramszünet, ráadásul hat helyen gázszolgáltatási kieséssel is számolni kell – a Balaton környékét különösen érinti a változás.