Sokat segíthetnének, de csak a telephelyen állnak a MÁV modern dízeljárművei

A székesfehérvári telephelyen rohadnak a modern, de üzemképtelen dízeljárművek.

2024. július 28., 14:02

Szerző:

Miközben vonatok maradnak ki és vonalakat zárnak be a dízeljárművek hiánya miatt, körülbelül tíz korszerű dízel motorvonat rohad Székesfehérváron – írta meg a Totalcar. A járművek üzemképtelenek és egymás alkatrészeiből gyógyulnak. Sok motorvonat valószínűleg azért nem üzemképes, mert a MÁV anyagi forrás hiányában nem tud pótalkatrészt beszerezni a gyártó Siemenstől.

A magyar vasút dízel motorvonatállományának legkorszerűbb tagjai a húszéves Siemens Desiro kétrészes motorvonatok. Miközben a dízeljármű-állomány gerincét továbbra is a csehszlovák Bz motorkocsik adják, a korszerű Desirókra tervezett vonatokat is gyakran a Bz-knek kell pótolnia, mert a Desirók rendelkezésre állása kritikán aluli. Amikor egy jármű üzemképtelenné válik, akkor a székesfehérvári sorfal végére kerül. 

A többi jármű működéséhez használják a modern dízeljárműveket

A Totalcar szerint az üzemképtelen Desirók hivatalosan javításra várva állnak a fehérvári telephelyen, ám forrásaik szerint a járművek leginkább a többi még működőképes jármű életben tartására szolgálnak. Az udvaron álló járművek javítása nem azért nem lehetséges, mert nincs hozzájuk alkatrész, hanem azért, mert az üzembentartó MÁV-nak nincs elég pénze a cseredarabok megvásárlására.

A Közlekedő Tömeg Egyesület nevű civilszervezet szerint a tavalyi mélypont után tovább csökkent a MÁV-Start üzemképes, a nem villamosított vasútvonalakat kiszolgáló dízelmotorvonatainak száma – idézte fel az Index. A szervezet szerint kitűnik, hogy a járműhiányra hivatkozva elrendelt vasútbezárások sem voltak képesek a MÁV dízeljármű-gazdálkodását konszolidálni. Az előző éveknél kisebb mértékben ugyan, de tovább csökkent a forgalomba adható dízelmotorvonatok száma – a három évvel korábbi állományhoz viszonyítva mintegy 12 százalékkal.

A MÁV-Start legkorszerűbb dízelmotorvonatainak számító – de húsz évnél így is idősebb – Desirók harmadát, a még szintén korszerűnek tekinthető Uzsgyik 40 százalékát, a nem villamosított fővonalakon a távolsági vonatokat továbbító, de már 50 éves M41-es (Csörgő) dízelmozdonyok több mint felét nem sikerül napi forgalomba adni.

(Képünkön a MÁV-START 426 sorozat vagy más néven a Siemens Desiro, fotó: Fazekas Attila/WIkipedia)