Marián Béla: A közvélemény-kutatás nem lehet elfogult
A számok alapján Karácsonynak nem kellett volna visszalépnie.
Hiába állítják sokan, mégsincs csodaképlet – mondta a csütörtök reggeli Keljfeljancsiban Marián Béla közvélemény-kutató, a Marketing Centrum volt igazgatója, rámutatva, hogy az előválasztások idején mindenki nagy jelentőséget tulajdonít a közvélemény-kutatásoknak. Legutóbb a négy, legnagyobb közvélemény-kutató négy különböző eredményt hozott ki, egymásnak teljesen ellentéteseket. Marián szerint egyértelmű, hogy az előválasztás sikeres volt, ebből kiindulva várható, hogy a második forduló is az lesz. Egy ilyen felmérés reprezentálja választókat, de egyben előre mutathat a jövőre is.
Fiala János műsorvezető megkérdezte, hogy mennyiben befolyásolja a kutatási eredményeket, hogy ki a megbízó, mennyire jelentkezhet a számokban az elfogultság. „Semmiképen sem. Ez mindig objektív. Sokan dolgoznak egy-egy felmérésen, ki merem mondani, hogy politikai elfogultság nincs, nem is beszélhetünk erről. Például, Márky-Zay eredményeit nem lehetett rendesen felmérni, mivel a négy különböző intézet nem adekvát kérdéseket tett fel” – mondta a szakember.
Arra a kérdésre, hogy mennyiben befolyásolták Karácsony Gergely visszalépését a közvélemény-kutatási eredmények, Marián Béla úgy felelt, hogy a kutatók szerint egyértelműen nem kellett volna visszalépnie, ez a főpolgármester saját döntése volt.
Fiala azt a kérdést is felvetette, hogy alakíthatja-e egy adott közvélemény-kutató intézet a kormány politikáját. „Napi szinten nem. Két-három felmérés talán igen, de ahhoz a kérdéseknek is nyilvánosnak kellene lenniük” – vélekedett Marián.
Fiala János élő műsora minden hétköznap 6 óra 51 perctől online látható és hallható a 168 weboldalán, Facebook-oldalán, illetve YouTube-csatornáján. A műsorhoz – és Fiala Jánoshoz – az adás alatt önök is hozzászólhatnak a 06 1 700 1242-es telefonszámon, vagy írhatnak neki a dr.fialajanos@gmail.com email-címre.
(Kiemelt kép: Közvélemény kutatás illusztráció Forrás: Shutterstock)