Már dolgoznak rajta: nem folyékony és nem ég az akkumulátor

Nyirő Ferenc, a Kontron Hungary Kft. ipari digitalizációs üzletágvezetője szerint olyan változásokon megy keresztül az autóipar, amire 100 éve nem volt példa.

2023. szeptember 14., 15:03

Szerző:

Az autóipar intenzíven keresi a zöld autózás legjobb technológiáit. A napokban felröppent hír szerint koreai mérnökök olyan új, hidrogénnel működő belsőégésű motort fejlesztettek ki, amit az egyre nagyobb teret nyerő akkumulátoros elektromos hajtások kihívójának szánnak.

„A gyártók nagy téteket tettek már az akkumulátoros elektromos autókra, így a hidrogénnel működő motor belépője nem lesz könnyű. Ez a motor csak akkor csökkenti a széndioxid kibocsájtást, ha ún. zöld hidrogént használnak üzemanyagként. Annak ez előállítása jelenleg pedig nem tömeges.”

– meséli Nyirő Ferenc, a Kontron Hungary Kft. ipari digitalizációs üzletágvezetője a Jazzy Business Classban. Nagyon nagy fejlesztések, kutatások zajlanak a szilárdtest akkumulátorok irányába és ha a szilárdtest akkumulátort valamelyik nagy gyártó meg tudja lépni, akkor egy-két év alatt teljesen átalakul az az iparág.

„A szilárdtest akkumulátor egy új technológia, amiben nem folyékony az elektrolit, és nem gyúlékony, tehát egy csomó olyan problémát megold, amit a mostani lítiumion-akkumulátorok felvetnek. A mostani lítiumion-akkumulátorok be tudnak gyulladni és éghetők, viszonylag kicsi az energiasűrűségük, lassan tölthetők. Ezt a három dolgot tudja a szilárdtest akkumulátor egyszerre megoldani. Laboratóriumi körülmények között már sokan előállítottak ilyent, csak tömeggyártási problémákkal küzdenek egyelőre még” – magyarázza Nyirő Ferenc. További előnyük, hogy sokkal kevesebb ritkaföldfémet használnak a gyártása során – teszi hozzá.

Jelenleg szárnyal a tisztán elektromos autóipar, emellett a Toyota tudott elérni komoly sikereket a közeljövő számára reális alternatívát kínáló kiforrott hibrid technológiájával, meséli Ferenc. Nyirő Ferenc azt mondja, hogy „Magyarországon nagyon komoly autóipari beszállítói iparág van, és sok cégnek alapvetően fog megváltozni az élete, mert az elektromos autókból rengeteg olyan alkatrész eltűnik, amit ezek a cégek ma még gyártanak a belsőégésű motorokhoz. Az Európai autógyártásnak egyre nehezebb helyzete van a szakértő szerint, mert Kína szorongatja, az EU nehézkesebb döntéshozatali procedúrája pedig tovább ront ezen a piaci helyzeten.

A beszélgetés teljes terjedelmében meghallgatható a Jazzy honlapján: 

(Kiemelt képünkön: 2023. szeptember 04., Bajorország, München: A ZF Friedrichshafen autóipari beszállító 8 sebességes plug-in hibrid sebességváltója látható az IAA autó- és közlekedési kiállítás sajtónapján a Messe München egyik csarnokában. Az IAA MOBILITY 2023 Nemzetközi Autókiállítás szeptember 05-10. között kerül megrendezésre Münchenben. Fotó:MATTHIAS BALK / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)