Elmesélte a Mahart egykori vezére, mennyibe kerülthetett Szijj László új luxusjachtja
A volt KDNP-s politikus nem adná ingyen a NER-politikusoknak a gépet.
Nem adná ingyen a kormánypárti politikusoknak Szijj László helyében az új luxusjachtot Szalma Botond, a Mahart egykori vezérigazgatója. Az egykori kereszténydemokrata politikus szerint nemcsak a jármű, hanem a rajta felszolgáló személyzet is méregdrága lehet. A közel 10 milliárd forintba kerülő Seagull MRD luxushajóra csak a fenntartási költségek miatt kell éves szinten a jármű árának mintegy 10 százalékát költeni, többek között ezért nem adna egy garast sem ennyi vasért a volt politikus – írta a Klubrádió honlapja.
Korábban írtunk róla, hogy újabb máltai bejegyzésű luxusjachttal gazdagodott a kormányközeli elit Magyarországon. Az Átlátszó írta meg, hogy az L&L Charter nevű máltai offshore cég tulajdonosaként Szijj László üzletember vásárolta meg azt a luxusjachtot, aminek az értéke a 87 millió forintot is elérheti. Szalma Botond szerint
meglehetősen indokolatlan több mint 30 millió eurót egy ilyen hajóra kiadni, ha csak magáncélokra használják.
Kiemelte: csak akkor ruházna be egy ilyen méregdrága hajóba, ha heti 250 ezer dolláros bérleti díjjal kiadva vissza tudná hozni az árát.
A Mahart egykori vezérigazgatója elmondta, a hajó arra meg pláne nem alkalmas, hogy haveroknak, külügyminisztereknek adja ki lényegében ingyen. Mint kifejtette, magáncélokra nem célszerű egy ilyen beruházás. „Ennyi pénzt nem fektetnék egyetlen vasba” – tette hozzá. Arra külön felhívta a figyelmet, hogy a fenntartási költségek a vételtár 10 százalékába is kerülhetnek éves szinten. Elmondta azt is, hogy a luxusjachton nem mezei személyzettel kell számolni.
Külön felhívta a figyelmet, hogy mint minden jármű esetében nem a vétel a magas, hanem a fenntartási költségek. Általánosan a vételi ár 10 százalékába kerül a fenntartás éves szinten. A 75 lábnál (kb 23 méter) hosszabb hajókon általában már van személyzet. Ehhez jönnek a kikötői költségek, a bunker gázolaj költsége, a fenntartási költségek, a biztosítási költségek. Ezek egy ilyen luxuskategóriájú jármű esetében hatalmasak. Ezt pedig csak olyanok tudják megengedni, akik ingyen kapják a pénzt – utalt Szalma arra, hogy Szíjj László egy másik cége, a Duna Aszfalt elképesztő mennyiségű állami megrendelést nyert.
Szerinte a hajót gyártó Benetti hajógyár „custom” modelljei egyikén (a pontos típust nem ismerjük) 5 kabint tartanak fent a 7 fős személyzetnek, és 6 kabint 12 utasnak. Szalma Botond hangsúlyozta, ide nem elég egy B kategóriás jogosítvány. Bizonyos tengerészeti végzettség nélkül egyes biztosítók nem kötnek szerződést a tulajdonossal. Ez pedig azt jelenti, hogy a személyzet fizetése is jóval magasabb, mint egy egyszerű felszolgálóé, vagy sofőré.
(Kiemelt képünk illusztráció, Moonrise, the 100mt superyacht made in the Netherlands. Looks smaller than it actually is from this angle. Forrás:
Arno Senoner / Unsplash)