Fővárosi közlekedés: létszámhiány van, de nincs veszélyben semmilyen szolgáltatás

A buszsofőrök esetében a létszámhiány megszűnhet, a kötöttpályás vonalakról viszont 70-90 ember hiányzik.

2024. június 25., 14:52

Szerző:

Van ugyan létszámhiány, de a busz-, troli-, metró- és villamosvonalak menetrendszerű működését ez nem veszélyezteti, derül ki a Budapesti Közlekedési Központ válaszából, amelyet a 24.hu kérdéseire küldött. Eszerint a BKK járatain dolgozó járművezetők a BKV és az ArrivaBus alkalmazásában állnak, az utóbbi az autóbusz-szolgáltatás egyharmadát látja el, minden más a BKV feladata.

A BKV Zrt. 2000 autóbusz-vezetőt, 300 trolibuszvezetőt, 950 villamosvezetőt és 330 metróvezetőt foglalkoztat teljes munkaidőben.

„A társaság 2023 szeptemberében az elsők között tette elérhetővé azt a jogszabályoknak megfelelő képzést, amellyel a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők – a C kategóriás képzést átugorva – megszerezhetik az autóbusz-vezetéshez előírt D kategóriás jogosítványt”

– írták a lapnak válaszul, hozzátéve, hogy ennek és az intenzív toborzásnak köszönhetően a gumikerekű ágazatokban enyhült a létszámhiány, sőt várhatóan meg is szűnik a jelenlegi tanulók – 300 fő – munkába állásával.

A vasúti ágazatokban 70–90 fős létszámhiány van, a hiányzó járművezetőket részmunkaidős munkavállalókkal pótolja a BKV. Mint írják, 2022-ben 15 százalékkal, 2023-ban 16-tal, 2024-ben pedig 12,5 százalékkal emelték a béreket.

Az ArrivaBus Kft. 1200 autóbusz-vezetőt foglalkoztat, és létszámhiánnyal ők is szembesülnek. „Az ArrivaBus a helyzet megoldására komplex programot dolgozott ki, amelynek része a teljesen újragondolt toborzási stratégia, a kiterjedt megtartási program, a saját autósiskola és a szakma presztízsének emelése is mint társadalmi felelősségvállalási kezdeményezés” – írták a válaszban, ahogy azt is, hogy képzési programjuk folyamatosan teljes létszámon működik, így várhatóan meg fog oldódni a munkaerőhiány.

„Az ArrivaBus Kft. a szektorban elsőként transzparens bérkommunikációba kezdett, és saját honlapján egy bérkalkulátort is indított”

– írták. A bérkalkulátor szerint délelőtti munkarendben, szóló buszt vezetve januárban nettó 456 ezer forintot vihetett haza egy buszvezető, csuklós busszal ugyanez 491 ezer forint. Befolyásolja még a bért, hogy a járművezető vállal-e plusz műszakokat, de az is, hogy mennyire vezeti gazdaságosan a buszt. A cég belépési bónuszt is kínál, ez jelenleg 500 ezer forint minden új kollégának.

A létszámhiány elmegy, de mi a helyzet a jegytarifával?

Ahogyan arról korábban beszámoltunk, sok kétség merült fel a márciustól érvényes állam–főváros tarifareform megkötésekor, hogy az utasoknak egyértelműen olcsóbb bérletkonstrukciók nem fognak-e odavágni a részt vevő közlekedési cégeknek, így a BKK-nak, a MÁV-HÉV-nek, a MÁV-nak és a Volánbusznak. A Telex számításai szerint a BKK-nál márciustól havi 600 milliós hiány keletkezett, amit viszont a cég szerint kompenzál a MÁV-csoporttól érkező bevételi részesedés. A lap szerint ez tehát alátámasztja azt, amit Karácsony Gergely nemrég állított: a főváros a pénzénél van.

(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: BKK hivatalos Facebook-oldala)